Интересът към пластичната хирургия се е свил няколкократно

Пазарът на пластична хирургия бележи един от най-големите си спадове на клиенти през последните 10 години. Това показват наблюденията на водещите пластични хирурзи в България. Официална статистика за състоянието на пазара няма, но хирурзите са категорични, че кризата и пренасищането на пазара сериозно са засегнали тази сфера от медицината.


Криза на красотата
"Спадът на пазара за пластична хирургия е около 40% спрямо най-добрата година - 2008-а", казва д-р Антон Тонев, който практикува както в София, така и в Пловдив. Според д-р Стоян Михайлов, който е консултант по пластично-възстановителна хирургия към ВМА, спадът е два или три пъти спрямо 2008 г. Той споделя, че спад има не само в търсенето на естетични манипулации, но и в конвенционалната медицина.


Причини за по-слабите резултати
"Българите не са станали по-здрави по време на кризата, а просто всяка медицинска процедура, която се заплаща, губи своите пациенти", казва д-р Михайлов. Оказва се, че кризата до такава степен е засегнала хората, че те вече предпочитат да се отказват от здравословни интервенции, които не са жизненоважни. Според д-р Михайлов пазарът ще продължава да върви надолу в близкото бъдеще. "Спадът се дължи не само на световната икономическа криза, но и на пренасищането на пазара в България. Той е прекалено малък", коментира д-р Антон Тонев. През последните години клиниките за естетична хирургия нараснаха почти двойно, а някои от манипулациите, като например поставяне на ботокс, започнаха да се извършват и от неспециалисти в областта. Всичко това подкопава пазара, отчитат хирурзите.




Малко оптимизъм


Естетичната хирургия е лукс, от който хората лесно се отказват по време на рецесия, но големите клиники в България продължава да работят с надеждата, че ситуацията ще се промени с излизането на страната от кризата. Някои хирурзи дори вече отчитат първите положителни промени."В момента има ръст на пазара на пластичната хирургия, но той е доста колеблив", казва д-р Владимир Василев, директор на клиниката по орална, челюстна, лицево-челюстна и пластична хирургия към ВМА. Пазарът се нормализира и според д-р Николай Георгиев. "Останаха най-добрите клиники в тази област. Въпреки че сме малка страна, българката, а вече нерядко и българинът са склонни да вложат средства за външния си вид", казва той. В сравнение с края на 90-те години, когато у нас са се правили по около 24 пластични и естетични операции на година, през последните 15 години броят им рязко се е увеличил. "В момента се извършват по около 150-200 естетични операции годишно", казва д-р Страхил Ефремов от болница "Токуда". Във връзка с очакванията за по-добри резултати някои клиники вече започват да разработват нови стратегии за привличане и задържане на клиенти както от България, така и от чужбина. "Създаваме условия за гарантиране на сигурността на пациентите. Опитваме се и да въвеждаме нови техники за подмладяване", казва д-р Ефремов. Надеждите на хирурзите са, че ще успеят да върнат българските си пациенти, които през последните години предпочитаха да се оперират в чужбина, а и да привлекат чужденци.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK