Цените на фотоапаратите са спаднали до критичния минимум

Всеки иска да има професионален фотоапарат. Само че повечето хора смятат всеки апарат със сменяема оптика за профeсионален. Но всъщност това, което прави един апарат такъв, е способността му да се използва в условия, в които любителската техника не би се справила добре."Можем да говорим за професионална техника от 2500 лв. нагоре. И тази техника основно се закупува от хора, които работят с нея", казва Боян Радев, обучител на персонал в магазини PhotoSynthesis. Не повече от 5-10% от купувачите на професионална техника са любители. Това са хора, които се радват на техниката и искат да имат най-доброто, но не професионалисти."Ако за клиентите е най-важно качеството на изображението, а не обемът на техниката, ги насочвам към апаратите от 800 лв. нагоре. Ако искат нещо по-компактно, може да препоръчам нещо в диапазона от 300 до 500 лв.", обяснява Боян Радев. Една от основните заблуди на потребителите според него е, че очакват обемният апарат да даде професионално качество. "Ако клиентите са склонни да дадат по-голяма сума, обикновено ги насочвам към апарати със сменяем обектив", казва консултантът.


Професионална стабилност


Професионалното оборудване винаги е чувствително по-скъпо от любителското, затова се продава по-бавно, а изисква по-големи вложения. Но това не означава, че се продава по-малко. "Пазарът за професионална техника е по-тесен, но цените са по-стабилни, а и клиентите са наясно, че трябва да платят за качеството, което търсят", коментира фотографът Павел Белчев.Най-лесно и бързо се продават евтините продукти, затова те се и предлагат най-много. Но според Белчев за скъпите стоки също си има купувачи. Има клиенти, които държат да си купят апарат, който, макар и да не се произвежда от 20 години, е неупотребяван и в оригиналната си кутия. "Това определено не са купувачи, които се насочват в ниската ценова зона", коментира фотографът. Има и отделни редки модели фотоапарати и обективи, които са обект на колекционерство и достигат високи цени - по няколко хиляди евро за един обектив.




Без огледала


Пазарът се насочва към малки апарати с голям zoom. Целта е да са толкова компактни, че да влизат в джоба. "Това е бъдещето на фотоапаратите", казва Боян Радев. Другият бързо развиващ се сегмент са фотоапарати със сменяем обектив, но без огледало -  mirrorless. "Бъдещето при тях е много позитивно", твърди Радев. Очертава се тези апарати да бъдат по-компактни от огледално-рефлексните (SLR), но все пак са със същото качество на изображението.


Винтидж


Нови филмови апарати вече почти не се произвеждат (с някои изключения в ломографския и професионалния клас, като, да речем, Blackbird Fly и Fuji 667), но много фотографи продължават да снимат на филм. "За тях купуването на техника втора ръка е логичен избор", убеден е фотографът Павел Белчев. Отделно от това има много хора, които харесват "винтидж" неща, те също купуват употребявана техника. Нагласата на хората, които искат да снимат на филм, не се ръководи пряко от финансовото им състояние.


Модели сирачета


"Има отделни модели, които са останали "сирачета" - например за тях не се произвеждат консумативи", казва фотографът Павел Белчев. Такива модели се приемат за непродаваеми и събират прах по килерите. Но често се случва някоя модерна технология да им даде нов живот. Да речем, оказва се, че може да се вземе обектив от кинокамера от 60-те години и да се използва на съвременния Sony NEX. Това моментално вдига цените на този тип обективи. Може да се каже, че големият спад вече се е случил с бума на цифровата фотография, а оттам нататък се наблюдава възраждане на интереса към филмовата фотография, като отделни "модни" тенденции насочват вниманието към отделни модели и технологии. 


Да чакаш Nikon, все едно чакаш ферари


"Определено има продукти, при които има недостиг", казва Радев. Редуцирането на предлагането през последните години намалява продажбите на производителите. А повечето клиенти си подновяват техниката заради удоволствието да я подновят, а не от нужда. И ако дадена фирма е забавила някакъв продукт, продажбите й неминуемо спадат."Хората чакаха Nikon D7000 така, както се чака ферари. Капарираха го месеци преди да дойде", разказва Боян Радев от PhotoSynthesis.


Кризата отлага избора 


Тъй като фотоапаратите основно се купуват за удоволствие, ако клиентът няма достатъчно средства, той по-скоро ще отложи покупката до настъпването на по-благоприятни времена, отколкото да направи компромис и да купи нещо по-евтино. "Кризата има слабо влияние върху избора на фотоапарат", казват от PhotoSynthesis.Удоволствието от фотографията не е непременно свързано с огромни разходи. "Има хубави евтини стари апарати, които са напълно функционални и толкова достъпни като цена, че кризата не влияе много на техните продажби. А хората винаги искат да се снимат", твърди Павел Белчев.


Жестока конкуренция и ниски цени
"Бумът на цифровата фотография драматично понижи цените на някои модели професионални камери", казва фотографът Павел Белчев. Това автоматично прави тази техника достъпна за напредналите любители, които имат желание да снимат на филм. А професионалистите, които някога са искали да имат някой конкретен модел, но не са виждали практически смисъл да инвестират в него, сега могат да си го позволят срещу доста по-приемлива сума.Ако производителите на фотографска техника са се борили чрез понижаване на цените преди кризата, след нея стойностите спадат до много ниски нива. Боян Радев отбелязва, че конкуренцията между търговците на българския пазар е не по-малко ожесточена, което е довело до спадане на цените до критичния минимум.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK