Таблетът - устройството, което промени играта

Според Стив Джобс, главния изпълнителен директор на Apple, таблетите в крайна сметка ще задминат персоналните компютри по продажби. Той би трябвало да знае - неговата компания беше първата, която успя да превърне това сравнително непознато извън строго технологичните среди устройство в предмет, който всеки би искал да има. Повечето чужди анализатори са категорични, че iPad на Apple ще доминира този сегмент поне до 2015 г. Такива прогнози са извънредно трудни за изготвяне и имат лошата слава да се оказват погрешни - все пак преди точно 12 месеца този пазар изобщо не съществуваше, а Apple бяха обект на подигравки от повечето хора от ИТ бранша. До края на 2010 г. обаче компанията успя да продаде почти 15 млн. устройства и въпреки бързата реакция на конкурентите си в момента държи около 85% дял от всички продадени таблети. Това не значи, че компанията от Купертино може да си позволи да стои на едно място. Повечето от фирмите производители на мобилни телефони, както и такива от ИТ бранша се включиха в надпреварата. Делът на таблетите, използващи разработената от Google операционна система Android, расте бързо и се очаква в следващите години разликата да се стопи. Вече е налице версия на операционната система на интернет гиганта, разработена специално за таблет устройства - Android 3.0 Honeycomb.


Ситуацията в България


Високотехнологичният пазар в България вече далеч не е толкова изостанал, колкото беше преди. Новите технологии вече се появяват у нас почти едновременно със световните си премиери. Интересът към технологията за момента е сериозен, но и с все още неразвит потенциал, смята Николай Недев от онлайн магазина Tablet.bg. Неговата компания е решила да инвестира в развитието на пазара на таблети у нас, като откупи домейните tablet.bg и ipad.bg. За момента единствените причини, които спират по-мащабното популяризиране на технологията, са недостатъчната запознатост на потребителите и все още не особено разнообразното предлагане на модели, допълва той. Пазарът в България е сравнително малък като обем поради сравнително високата цена на тези устройства, но е също много динамичен и се развива с бързи темпове, казва и Виктор Панайотов, мениджър Телеком продукти в българския клон на Samsung Electronics Румъния. В момента Samsung е основният конкурент на Apple в този сектор, като по данни на компанията тя държи около 17% от пазара. Двете компании дори влязоха в съдебен спор относно дизайна на устройствата си. Предлагат се както продукти във високия клас на производители като Samsung и Apple, така и модели с по-слаби характеристики, които точно поради тази причина въпреки по-ниската цена не са предпочитани на пазара.




Засилена конкуренция
За момента най-продавани, но и най-предлагани твърдо си остават iPad моделите, казват още от Tablet.bg. Друго предимство на Apple представляват и цените, които поне в началото бяха почти идентични с тези на по-евтините им конкуренти в България. Клиентите предпочитат по-качествените таблети за тази цена. Тепърва започва да се оформя осезаема ценова разлика между Apple и останалите марки, което би могло да окаже благотворно влияние върху продажбите на таблетите от другите марки. Все още обаче хегемонията на калифорнийския гигант се запазва. Дебютната поява на Blackberry Playbook вече претърпя известен крах, а компанията предстои да създаде множество подобрения, които да изгладят работата на софтуера. Останалите големи компании също отделят по-голямо внимание при създаването на продуктите си в този клас, което забавя появата им. Борбата между Apple и Samsung се разиграва и на нашия пазар. В бъдеще корейската компания ще залага на разнообразието от предложения в този сегмент, като до края на тримесечието предстои излизането на 10.1 и 8.9-инчови устройства, с различни характеристики и цени. Samsung си поставя за цел да се превърне в лидер на българския пазар, казва Виктор Панайотов.


Отражение върху други пазари


След като се отърсиха от първоначалната си изненада от успеха на iPad мнозина анализатори казаха, че този тип устройства имат потенциала изцяло да заменят малките лаптопи и нетбукове, като на практика задушат този пазар. Определено технологията има шанса да се превърне в онова четвърто устройство, което да съчетава преносимостта на мобилните телефони и нетбуковете, но с функционалността на лаптоп, казват от Tablet.bg. Таблетите вече превзеха западните пазари, а тенденцията е повече от ясна - свиване дела на нетбуковете за сметка на таблетите, допълват от компанията. Настолните компютри вече претърпяха сериозно поражение от лаптопите и едва ли имат бъдеще сред широките потребителски маси извън чисто професионалната сфера. Мобилните компютри също са сериозно застрашени. Лесната преносимост на таблетите, лекотата, с която боравят потребителите им и широката им функционалност ги правят предпочитани за основни компютърни задачи - сърфиране в интернет, общуване в социалните мрежи, изпращане на електронна поща, а повечето от тях служат и за навигация. Батериите им имат по-дълъг живот от този на мобилните компютри, а размерите им са повече от изкушаващи.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK