Благодаря Ви, д-р Енчев!

Новата рекламна кампания на клиниката по пластична хирургия на д-р Ангел Енчев е на по-малко от месец, но вече събра множество "почитатели" в Twitter и блогосферата. След рекламите на алкохолни напитки, в които жената е просто обект на желание, билбордовете на д-р Енчев също повдигат въпроса за етичните аспекти на рекламата и границата между провокативно рекламно послание и дискриминация.


Красота или лош вкус


Според чл. 4 от Закона за защита от дискриминацията е забранена "всяка пряка или непряка дискриминация, основана на пол, раса, народност, етническа принадлежност, ..., възраст, сексуална ориентация, семейно положение, имуществено състояние или на всякакви други признаци, установени в закон или в международен договор, по който Република България е страна". В случая рекламите на д-р Енчев не съдържат пряка дискриминация, но въпросът е дали подбуждат към дискриминационно отношение. 




В Закона за защита на потребителите "всяка реклама, която съдържа елементи на дискриминация или накърнява човешкото достойнство; обещава лесни печалби; може да причини морални или умствени смущения у деца" се характеризира като непочтена. Ако се установи нарушение на закона, се спира разпространението на рекламата.


Според медийния експерт Георги Лозанов кампанията на д-р Енчев предлага "подценяваща" реклама и билбордовете възпитават лош вкус. "Ако жената успее някак си да превърне своето тяло в съблазнително, това ще й реши живота генерално. Това е една много скъсена визия за човека и по някакъв начин оскърбителна за пациентите на д-р Енчев", казва още той. Лозанов допълва, че след като д-р Енчев възприема себе си като лекар естет, то този, който се занимава с неговата кампания, е сбъркал посланието.


Рекламата провокира идеята, че "красивите жени стават само за манекенки или за нещо друго, което може да навежда на мисълта за, общо казано, неравно третиране, подбуждане към дискриминация", смята Кемал Еюп, председател на комисията за защита от дискриминация.


Рекламата и етиката


По отношение нарушаване на етични стандарти в рекламата може да се произнесе Националният съвет по саморегулация (НСС). Етичната комисия на НСС проверява всеки постъпил сигнал за нарушение. "В случай, че има нарушение на етичния кодекс, ние постановяваме рекламата да бъде приведена към етичния кодекс в петдневен срок, а ако не - постановяваме спиране на рекламата от телевизия или свалянето на билборда." Това обясни Гриша Камбуров, председател на етичната комисия.


Самият д-р Енчев коментира, че в рекламата няма дискриминация или нарушаване на етични норми. "Рекламната кампания се прави от всички големи компании с различни визии, за да може всеки да отъждестви себе си с някоя от тях. Никой не караме да не работи, никой не караме да седи вкъщи, да чака някой да му свърши работата и да му донесе пари. На някой му харесва да не работи и да е красив, на друг му харесва да работи и да е красив, на четвърти му харесва да се гледа цял ден в огледалото, защото е влюбен в себе си и е нарцис, и т.н. Всичко е просто визия на рекламната агенция", казва д-р Енчев.


Какъв ще бъде ефектът от рекламната кампания, д-р Енчев ще знае след една година, когато ще се анализират резултатите. Въпросът е дали дотогава НСС няма да се произнесе по отношение на етичните аспекти на рекламата. "Предполагам, че при нас ще имаме производство по тази търговска комуникация", каза Гриша Камбуров.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK