Коментар: Пропаганда без спирачки

Определено е време Българската агенция по безопасност на храните да си смени името. Трябва да е нещо като агенция за вреди върху конкуренцията, свободната търговия и бизнеса. След поредната идея за работата на новата структура ситуацията от смешна започна да става страшна. Доскоро инициативите идваха основно от земеделския министър Мирослав Найденов, но от известно време той вече е в пряка конкуренция с шефа на БАБХ Йордан Войнов.


Според последния държавата трябва да създаде "срамен списък" на търговците, които слагат "прекалено висока" надценка на стоките си. Списъкът даже не е "черен", както е популярно да се казва. А такива потребителите си създават сами, вече всеки може да намери информация и мнения най-малкото в интернет. Втората особеност е, че ако се разгледат тези "списъци", надали може да бъде открит търговец, за когото да няма както добри, така и лоши мнения. Въпрос на търсене и преценка.


Когато държавата реши да се меси и да сочи с пръст този или онзи магазин, еди-кои си вериги и на практика да стартира кампания срещу определени стопански субекти, нещата вече не вървят на добре. Скоро никой няма да се изненада, ако Найденов или Войнов предложат завръщането на ЦУМ, РУМ, ГУМ* и НарМаг в името на горките потребители, които според горните двама вероятно не могат сами да правят избор, и в които да бъдат допускани само сертифицирани от държавата фирми.




Тези хранителни идеи са твърде опасни по същество. Но дори да не бъдат осъществени, те нанасят вреда само при споменаването им от управляващите. В последните месеци те атакуваха производители от различни браншове и търговските вериги, като в някои случаи твърденията им се оказваха абсолютно неверни, а в други произнасяха присъди преди проверките от компетентните органи. Заклеймените марки извън "Стара планина"; тези от стандарта, обвинени, че не го спазват, което се оказа невярно; производителите на диетични хлябове, които влагали какво ли не в него, но не и според лабораторните анализи; недоказаните обвинения към веригите, че преетикетират храни; самото изказване, че "бедният българин спонсорира богатите чуждестранни вериги"; последните хвърлени изречения за двойния стандарт, който производителите имат за Западна и Източна Европа...


Всичко това е не само извън времето, не е просто бръщолевенето на някакви объркани хора в управлението и със сигурност не е никаква загриженост за горкия потребител. Това е чиста проба пропаганда, благодарение на която след време, когато общественото мнение затъпее достатъчно, ще свърши чудесна работа за прокарването на още по-гениални идеи. И наистина вече не е смешно и наистина е време да спре или по-скоро някой да я спре. Засега не се очертава да има доброволци за това.


* От времето на комунизма - Централен универсален магазин, Районен универсален магазин и Градски универсален магазин

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK