Американска компания има интерес към концесията на летище София

Господин Стефанов, преди дни се върнахте от инвеститорско роудшоу в САЩ, какво донесохте оттам?
- Целта на роудшоуто беше да се популяризира България сред американските инвеститори. Според официалната статистика САЩ са в Топ 10 на инвеститорите у нас, но въпреки това общият размер на американските инвестиции досега не е кой знае каква впечатляваща цифра на фона на потенциала на американската икономика. Така че има още много, което би могло да се направи и като инвестиции, и като стокообмен с България.Като цяло в Северна Америка страната ни не е позната, инвеститорите там имат някаква обща представа за Източна Европа, но не точно за България. С такива прояви като роудшоуто може да се изгради някакъв имидж на България навън и хората да разберат къде сме и какви сме. Това не е начинът да се достигне до някаква конкретна фирма, по-скоро идеята беше да се обиколят колкото може повече места за кратко време и да се проведат срещи с различни фирми, които имат интерес към региона или към България.


Какви видове фирми участваха в тези срещи?
- Общо четири града бяха включени в това роудшоу - Чикаго, Хюстън, Финикс и Сан Франциско. В Чикаго единият фокус беше производството. Някои от фирмите, които участваха, се занимават с научноизследователска дейност, имаше фирми и от хранително-вкусовата промишленост. Като цяло всяко събитие беше пред около 20-30 фирми. В Хюстън фирмите, които участваха, бяха предимно в областта на енергетиката, имаше например среща с Chevron и Exxon. Shevron представиха проекта си - какво искат да правят в България, с каква технология, на каква площ и т. н.В Хюстън аз имах отделна среща с инвеститор, който проявява интерес към концесията на летище София. Това е канадско-американското обединение ADC&HAS. В него влизат оператор на летище, летище и голям канадски пенсионен фонд. ADC&HAS скоро са участвали и в търга за концесия на летището в Загреб. По време на срещата изразиха интерес към концесията на софийското летище и кой се занимава с нея.


Инвеститори от какви области и държави проявяват интерес към България?
- Тази година има много запитвания и консултации за България в сравнение с миналата година, като около 10-15 фирми изпратиха свои представители да видят на място страната. В повечето случаи, когато някой дойде тук, означава, че избира между 3-4 държави от общо десетина в началото. Като индустрии от общо 10-12, изпратили хора тук, половината са от сферата на аутсорсинг услугите. Имаше няколко проекта в сферата на промишлеността - два големи от областта на химическата индустрия, два в сферата на потребителските стоки, един от дървообработването и земеделието и няколко проекта в областта на медицинския туризъм - здравеопазване и балнеология. Това е добър сигнал за промяна, тъй като тези инвестиции са доста по-устойчиви и водят до обратна връзка с университетите у нас.По отношение на регионалната принадлежност на тези инвеститори. Тези от аутсорсинга са по-скоро американски фирми, от областта на промишлеността интересът е от европейски, а към земеделието и медицинския туризъм - от Близкия изток.




На какъв етап са тези проекти?
- В повечето случаи фирмите вече са набрали предварителна статистическа информация за икономиката и обстановката в страната. Идвайки тук, те искат срещи с различни министри, с представители на администрацията в съответната община и т. н. Някои от тях имат конкретни запитвания, като например терен с определени характеристики, съответно организираме посещение на мястото, където се намира той.


Нападението срещу мюсюлмани в центъра на София от края на миналата седмица какъв сигнал е според вас за чуждестранните инвеститори?


- По принцип такива неща не трябва да се случват. Но според мен едно отделно събитие няма да промени мнението на потенциалните инвеститори за политическата стабилност или толерантността към религиите в страната. Освен ако такива неща не започнат да се случват прекалено често. Ако цяла България подкрепяше случилото се, щеше да е много страшно. Но в случая е ясно, че това е проява, която по-голямата част от обществото осъжда. Трезвомислещите бизнес хора ще се съгласят с това.



ВизиткаКой е Борислав Стефанов
Борислав Стефанов е изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции от пролетта на 2010 г. Преди това в продължение на около половин година беше зам. изпълнителен директор в агенцията.Работил е в клона на Boston Consulting Group в Москва, където се е занимавал със стратегически маркетинг в автомобилния сектор, телекомуникациите и потребителските стоки за Централна и Източна Европа и Азия.Преди това близо 2.5 години е в регионалния логистичен център на DaimlerChrysler в Дубай, където е отговарял за координацията в логистичната дейност на автомобилната компания.Притежава магистърска степен от Harvard Business School със специализация в сферата на преките чуждестранни инвестиции и междуправителствените отношения.Стефанов има и магистърска степен по международен мениджмънт от Regents College в Лондон и бакалавърска степен по бизнес администрация от Американския университет в България.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK