Обществените поръчки спасяват фирмите за озеленяване

Светът става все "по-зелен" и все повече се говори за нуждата от опазване, съхраняване и увеличаване на малкото останали зелени места. Това обаче не означава, че бизнесът на фирмите, които се занимават с озеленяване и проектиране на зелени площи в България, просперира. Дори напротив - в момента той е във фаза оцеляване. И ако малкото компании, които се занимават с такава дейност, оцеляват, това е благодарение на обществените поръчки. Печели се, но сравнително малко, и от поддържането или почистването на вече готови частни обекти.


Трудното оцеляване


Заради кризата приходите на фирмите, които се занимават с озеленяване, са се свили с повече от 30%, коментира ландшафтният архитект Иван Узунов от "КИО - Иван Узунов". "Спасяват ни обществените поръчки", казва той. "Множество обществени и градски паркове имат сериозната нужда от реконструкция. Трябва да се изграждат нови градини, паркове и предблокови пространства. За целта се организират обществени поръчки, финансирани дори със средства от Европейския съюз", допълва Константин Моцев, управител на "Лукс Гардън".Обществените поръчки са не само спасител за бизнеса, но му създават и големи главоболия, казват ландшафтните архитекти. Според тях търговете са свързани с много неуредици, бюрокрация и неадекватни изисквания. "Често се залагат невъзможни или нереални изисквания за приходите на фирмите за последните три години", разказва ландшафтният архитект Бистра Василева от Green Land. В обществените поръчки професионалните озеленители се състезават със строителни фирми, които нямат отношение към бранша, коментират още архитектите. "Който спечели търга, има интерес да намери материали на възможно най-ниска цена, за да спечели от разликата. Но това са съответно и най-некачествените. И понеже няма ясен стандарт за материалите в България, става голяма бъркотия", коментира Узунов.Проблем са и самозваните озеленители, които, без да имат съответните познания, работят активно. Те не само подбиват цените на професионалистите, а и смъкват доверието в тях с некачествено изпълнени проекти.




Дом като от списание
Освен на обществени поръчки фирмите за озеленяване разчитат и на заявките, свързани с бизнес сгради или частни имоти. Заради кризата се търсят главно по-евтините варианти за зелени площи - по-малки дръвчета, предимно затревяване и почти никакви луксове, коментират работещите в сектора. Наблюдава се и тенденция хората сами да си правят дворовете, като търсят фирмите само за консултантски услуги. "Вземат си растения, ползват идеи и си садят двора сами", разказва Ненко Ненков, изпълнителен директор на общинска фирма "Озеленяване" ЕАД. При облагородяването на частни домове и бизнес сгради има една обща цел - да се създаде среда за приятен отдих и почивка в свободното време, но има и съществена разлика, свързана с подбора на растителния материал, обясняват професионалистите. При озеленяването на бизнес сгради например се използват растения с целогодишен декоративен ефект, търсят се повече цветове и съчетания с водни ефекти, за което се изисква и по-интензивна поддръжка. В частните дворове пък може да се засади и плодна растителност.


"Зелена" инвестиция


Сумата, която е нужна за създаване на бизнес в сферата на озеленяването, зависи от това с какво ще се занимава фирмата - проектиране, изпълнение на обекти, поддържане или всичко заедно. От значение е и какви инструменти ще се използват и дали фирмата ще купува или сама ще отглежда растенията, които ползва. Изчисленията показват, че в зависимост от всички тези фактори сумата може да варира от 20 000 лв. до 2 млн. лв. Трудно е да се прогнозира възвръщаемостта на тази инвестиция, коментират експертите, тъй като тя зависи най-вече от заетостта на фирмата. Според Константин Моцев излизането на плюс не би се реализирало без правилно структуриране и стратегическия план за развитие на фирмата. Ако тези условности са налице, инвестициите може да се възвърнат за период от 1 до 3 години. Ако фирмата има база за производство, например оранжерия, тя може да си върне парите дори за по-малко от 3 години, добавя и Ненко Ненков.


Да печелиш от озеленяване


Въпреки всички проблеми, неуредици и кризи, които съпътстват фирмите в сектора, единодушното мнение е, че от озеленяване може да се печели, но не и да се забогатее. "Освен ако не озелениш магистрала "Тракия" например", шегува се Иван Узунов. Според Константин Моцев тази професия не се цени достатъчно в България и специалистите нямат поле за изява и развитие. Той казва, че по света специалистите в тази сфера са изключително ценени кадри и имат десетки пъти повече доходи. Малкото останали в България озеленители се надяват, че някой ден и техният зелен бизнес ще успее да достигне престижното си ниво на Запад. Защото говоренето за това колко сме "зелени" и колко държим на природата и устойчивото развитие, не трябва да остава само говорене и фалшиви лозунги.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK