Затихващата атака на клонингите

Руският Facebook клонинг "ВКонтакте" е 5-ият най-посещаван сайт в Русия. С близо 26 млн. посещения дневно на руския пазар той надминава световни лидери като Facebook, Twitter и YouTube.Ако се регистрирате във "ВКонтакте" или VK, както е познат сайтът извън Русия, ще забележите, че той предлага всичко, което и Facebook, та дори и малко отгоре. Освен обичайните чат, снимки, съобщения, статуси и линкове в руския клонинг можете да добавяте и музика. Сайтът има версии на много езици.


"ВКонтакте" стартира на 1 октомври 2006 г. и подобно на Facebook в началото регистрацията е ограничена само за университетските мрежи. Въпреки това сайтът набира популярност изключително бързо и пет месеца по-късно вече има 100 хил. регистрирани потребители. През април 2008 г. регистрираните вече са 10 млн., а през ноември 2010 г. 100 млн.Всичко щеше да изглежда добре за "Вконтакте", ако сегашната му 5-а позиция не беше отстъпление от челната. Преди години "Вконтакте" е бил най-посещаваният сайт в Русия и Украйна, а сега и в Украйна губи позиции и е на 3-о място. В Беларус сайтът е паднал с една позиция надолу до 4-то място, а в Казахстан до 8-о, като преди време е бил на 2-ро.


Другите клонинги




Клонирането на Facebook обаче не е измислено от руснаците. Китайската социална мрежа "Ренрен" тръгна през декември 2005 г. и както всички подобни сайтове в началото е университетска мрежа, а по-късно се отваря за всички потребители. Сайтът е достъпен само на китайски, което ограничава външния достъп. Въпреки това има над 160 млн. регистрирани потребители, макар че едва 31 млн. от тях са активни поне веднъж месечно.В списъка със сравнително успешни копия можем да добавим и немския сайт StudiVZ, който също е почти идентичен на Facebook като функционалност и дизайн. Основан през 2005 г., сайтът е предназначен само за студенти от Европа. Най-интересното около него е, че през 2007 г. е продаден за 100 млн. USD, което доказва, че клонирането може да носи и пари.


Отстъплението


Въпреки успехите клонингите търпят много критики, а в последните една-две години успехът им намалява чувствително. Немският StudiVZ отбелязва спад с 357 позиции за последните три месеца, като в момента е 936-ият най-посещаван сайт в света.Основната причина за неуспеха, който застига копията, е фактът, че Facebook се променя много често, докато тези сайтове разчитат на доброто старо. Въпреки критиките около честите промени в дизайна на "оригинала" екипът на Марк Цукерберг успява да задържи интереса на потребителите и да подобрява усещането за сайта. Освен това присъства и моментът, в който е по-удобно всички да са на едно място, вместо да се използват множество услуги за комуникация с различните приятели и познати.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK