Строителите срещу енергото

Няма закон, който да определя в какъв срок ЧЕЗ трябва да изплати трафопостовете на строителните инвеститори. Срокове от типа 2017-2018 г. са поставени от ЧЕЗ и нямат истинска стойност, обясни Искрен Миланов, член на софийското областно представителство на Българската строителна камара (БСК). Има закон за енергетиката обаче и в него пише, че учредяването и построяването на тези трафопостове не става безвъзмездно, но енергото не се съобразява с това, коментира Миланов.


Кой какво подписва


"Истински договори за изкупуване не се подписват. ЧЕЗ изготвя проектодоговори, които инвеститорът подписва, но не получава копие и реално няма никакъв шанс да си вземе парите след това. Тези проектодоговори потъват някъде в администрацията на ЧЕЗ и не стигат за подпис до изпълнителните директори в енергото. Малцина са тези, които имат реално сключени договори и имат копие от тях", разказва процедурата Миланов. Той обясни още, че за 2011 г. парите, които ЧЕЗ дължи на строителите, са около 70 млн. лв., но енергото оспорва тази сума. Според Миланов инвеститорите просто са принудени да се примирят с тези нередности, защото иначе няма как да завършат сградите си.




Пречки за бизнеса


Енергото по-скоро блокира предприемачите със задължения, които после отчита като инвестиции, е становището и на изпълнителния директор на БСК Иван Бойков. Според него вина има и държавата, тъй като в закона не са разписани ясни срокове за заплащане на изградените трафопостове. В същото време до изкупуването им от ЕРП-тата те остават собственост на предприемачите и всички разходи по поддръжката и ремонта им са за тяхна сметка. Допълнителни проблеми поражда и липсата на срокове за временно включване към мрежите на електроразпределителните дружества, което пък е необходимо за започване на строителство.


Все повече милиони задължения


Към края на 2009 г. стойността на изградените, но неплатени от ЧЕЗ трафопостове възлиза на 60 млн. лв. През 2010 г. тази сума е достигнала 100 млн. лв., като в нея влизат и наследени задължения. Проблемът се задълбочава и от факта, че въпреки забавените плащания то не е спирало да издава разрешения за присъединяване към мрежата си, което е едно от изискванията за започване на строителство.


Цената на трафопоста


По разчети на строителни предприемачи изграждането на трафопостове към един обект струва между 50 и 100 хил. лв. в зависимост от големината му. В същото време от КСБ протестират срещу цените, по които ЧЕЗ изкупува съоръженията, въпреки че те се определят с оценка от лицензиран оценител. Заради тези неуредици камарата е залята с оплаквания от свои членове, а преди време сезира и Комисията за защита на конкуренцията. Комисията обаче излезе със становище, че въпросът не е от нейната компетенция.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK