Пари или добро отношение - "червеното копче" на всеки служител е различно

- Госпожо Стоева, как работодателите "вдъхновяват" служителите си? Кризата повлия ли на желанието им да осигуряват допълнителни стимули над заплатата?


- В "добрите" години - 2007-2009 г., служителите получаваха всякакви материални бонуси - ваучери, масажи в офиса, плодове, допълнително здравно осигуряване и т. н. След това обаче кризата започна да се усеща и компаниите се отказаха на първо място от разходите си за тиймбилдинги например, после замразиха и дори намалиха заплати и голяма част от фирмите се отказаха от финансовите бонуси за служителите си. Това обаче не означава, че се отказаха изцяло от допълнителните стимули. Просто започнаха да акцентират на "по-меки", нефинансови мерки като например включването на служителите в обучителни курсове, семинари, различни проекти и т. н. Все по-често вече се организират вътрешнофирмени конкурси, чрез които се отличават онези служители, които имат най-голям принос за работата в компанията, които са най-иновативни и т. н.


- Има ли сектори, в които допълнителните стимули за служителите не са били премахнати или намалени?




- ИТ и фармацевтичният сектор останаха сравнително стабилни през последните години и затова точно там допълнителните стимули за служителите се запазиха и дори се доразвиха. В някои от тези компании, а и в отделни фирми от други сектори дори бяха увеличавани заплати. Естествено, не с 20%, както преди кризата, а с доста по-малко, например колкото да се покрие скритата инфлация, но имаше увеличения. Прави впечатление, че компаниите гледат да не афишират това.


- Финансовите или нефинансовите стимули имат по-добър ефект за служителите?


- Всеки човек има различно "червено копче" - за някои това са парите, за други доброто отношение. Една от задачите на работодателите е да открие какво точно стимулира служителите им да работят максимално ефективно и да им го предложи. Така те ще могат да им създадат удовлетвореност от работата, както и да задържат ценните си кадри. Специално за ИТ сферата мога да кажа, че хората там получават добри заплати и това, което има значение за тях, е преди всичко да работят за човек, когото смятат за много добър специалист, за свой гуру. 
- Кои са допълнителните стимули на бъдещето?


- Всичко старо ще се върне, пак ще има повече и по-големи финансови стимули. Но това няма да е достатъчно. В бъдеще фирмите трябва да наблягат все повече на прилагането на иновативни техники за приобщаване на служителите си и създаването на добър екип. Хубаво е още отсега да предвидят допълнителните стимули, които ще предлагат на служителите си, когато компанията достигне определен обем на оборотите си.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK