Нематериалните бонуси са на мода

Ако попаднете в централния офис на "Виваком" в София, видите стикери по пода под формата на звезди и тръгнете след тях, ще стигнете до бюрото на една от шестте "звезди" на компанията - Марта Бешевишка. През миналата година колегите й я избраха за "най-вдъхновяващия" служител на телекомуникационния оператор след оспорван конкурс почти като предизборна надпревара. "Да си вдъхновяващ служител означава да си компетентен и да постигаш добри резултати, за да стимулираш колегите си, но и да си винаги в добро настроение, да си забавен, да можеш да разкажеш хубав виц...", обяснява Бешевишка. Тя работи във "Виваком" от 2005 г. Започва като търговски представител в Плевен, след това идва в София и вече от три години е мениджър "Човешки ресурси", а от около 10 месеца - "звезда". На звездна слава се радват още петима колеги на Бешевишка, които миналата година са били отличени като "най-ефективния", "най-динамичния", "най-честния", "най-иновативния" и "viva star" - служител, който съчетава всички 5 основни ценности на компанията. Освен звездния статус петимата са получили и малки материални награди. Ефектът - те и колегите им смятат, че работят за една от най-добрите компании и дават всичко от себе си, за да постигат все по-добри резултати. Това е един от добрите примери за новата тенденция сред работодателите - "вдъхновяването" на служителите, за да си вършат работата по-съвестно, и създаването на екип става не само с финансовите стимули, а и с по-специално отношение. Към момента около 55% от работодателите казват, че "вдъхновяват" служителите си чрез възможности за усъвършенстване, близо 34% чрез неформална комуникация и едва около 12% материално, показва онлайн анкета на сайта на БАУРЧР.


Колко е важно да те оценят


Като служител, който е получил някакво морално отличие от работодателя си, но и като експерт в сферата на човешките ресурси, Бешевишка е твърдо убедена, че не финансовите стимули, а именно признанието е най-силният мотиватор на работното място. "Когато човек реши да напусне една компания, колкото и пари да му даваш, той няма да остане. Тенденциите дори и в световен мащаб са служителите все повече да се стимулират с нефинансови бонуси - вътрешнофирмени отличия, малки награди, грамоти или значки и т. н.", коментира Бешевишка. Все повече хора вече дори вписват в CV-то си това, че са получили някакво вътрешнофирмено отличие. "Това не само показва, че самите служители са горди от постигнатото, но определено прави добро впечатление и на хората, които се занимават с подбор на персонала", добавя Бешевишка.




Парите все пак не са за подценяване
"Всеки човек има различно "червено копче" - за някои това са парите, за друг доброто отношение. Една от задачите на работодателите е да открият какво точно стимулира служителите им да работят максимално ефективно и да им го предложи", коментира председателят на Българската асоциация за управление и развитие на човешките ресурси (БАУРЧР) Светла Стоева. Финансовите стимули действително не са за подценяване, но те трябва да се дават само за постигане на високи и трайни резултати, иначе служителите започват да ги приемат за даденост и не ги оценяват, отчита Бешевишка. Всъщност във "Виваком" не се отказват и от паричните бонуси, като за 2011 г. бюджетът за тази цел дори е увеличен с 15%.


Кризата обаче оряза финансовите бонуси
Новата мода на нематериалните стимули до голяма степен се дължи на кризата. Редица компании масово започнаха да орязват финансовите бонуси за служителите си - първо спряха тиймбилдингите, после намалиха командировките, заплатите, годишните премии... Но в секторите, които са чувствителни към "кражба" на кадри, паричните бонуси или бяха редуцирани с по-малко, или бяха заменени от нефинансови - обучения, участия в семинари, включване на служителите в специални проекти и т. н. Това е новата тенденция и сред компаниите, които държат на служителите си и искат да постигнат максимална ангажираност с работния процес, при това с минимални разходи.  По данни на БАУРЧР един от бонусите, които се запазват масово въпреки кризата, е допълнителното здравно осигуряване. Освен това фирмите продължават да държат на средното мениджърско ниво и служителите си, които се справят добре с възложените задачи. Ако някъде има запазване на статуквото по отношение на служебните материални или нематериални стимули, това е в сектори като ИТ и фармация, които останаха сравнително стабилни след икономическите трусове. Някои от тях си позволяват дори и стимули, които са извън "стандарта". От "Комптел България" например разказват, че освен всички други бонуси осигуряват и плодове на служителите си. Служителите на ICD Soft пък могат да отидат на къмпинг на място, което е собственост на компанията. 


Поглед в бъдещето


"Всичко старо ще се върне, пак ще има повече и по-големи финансови стимули", коментира Стоева. Все пак обаче съветът й към компаниите е още отсега да обмислят какво в повече ще започнат да предлагат на служителите си, когато бъдат достигнати определени обороти. Прогнозите са, че сред новите материални стимули в бъдеще ще навлезе все повече осигуряването на различна техника като например смартфони или таблети. Специалистите обаче казват, че работодателите принципно трябва да помислят и за повече и по-разнообразни нематериални стимули, тъй като в повечето случаи именно те създават по-голяма отговорност към работата и помагат за изграждането на добър екип. Дарина Черкезова

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK