Когато ви говорят за търговска тайна за АЕЦ "Белене", знайте, че се подготвя огромно крадене

Политиците са ентусиазирани за този проект заради огромните пари, които ще им минат през ръцете, и слабия контрол

© Булат Нигматулин, зам.-министър на енергетиката на Русия (1998-2002)

Политиците са ентусиазирани за този проект заради огромните пари, които ще им минат през ръцете, и слабия контрол



Господин Нигматулин, твърдите, че проектът за изграждане на АЕЦ "Белене" носи риск и за България, и за Русия. Защо мислите така?


- Проектът е рисков и за Русия, и за България. За България два нови блока с общо 2 ГВт е много голяма мощност за енергийната система на страната. Днес "Козлодуй" ви дава 35% от производството на ток, а това допълнително още 35%. Ядрените реактори обаче трябва да работят с постоянно базово натоварване, иначе не е изгодно. Затова са необходими балансиращи мощности, които да бъдат ограничавани, за да не се налага натоварването на реакторите да бъде намалявано. Т.е. когато няма потребление, например в събота и неделя, тогава трябва да се ограничат мощностите. Освен това трябва да има резервни мощности, ако изведнъж някой от блоковете спре. Това се случва по различни причини два-три пъти в годината. Т.е. имате нужда от поне 1 ГВт заместваща мощност. А имате ли? Все още няма ясен отговор на този въпрос. Затова първо проверете заместващите мощности. Освен това днес потреблението на ток в България, както и в Украйна и в други държави от региона, е по-малко от половината, отколкото по времето на Съветския съюз. Вие нямате дефицит, вие имате излишък на електроенергия. Затворихте първите 4 блока на "Козлодуй" и въпреки това продължавате да имате излишък.




Тук политиците казват, че токът от централата не е за вътрешно потребление, а за износ?


- Закъде? Договорихте ли се вече? Подписахте ли поне намерение за износ? Македония, Косово, Южна Италия, Сърбия, Румъния, Турция, все са ваши съседи, къде? Положението е следното - невестата е готова, но няма жених. Невестата е нагиздена тук, а някъде в Южна Италия има потенциален жених. Ама вие с него договорихте ли се? Не сте, но започвате да строите и веднага да харчите пари. Ще построите централата, но през 2018 г. ще трябва да започнете да връщате парите. Преди това ще похарчите пари, ще вземете кредити, ще построите блоковете.


А къде виждате риск за Русия?


- Българската страна подписала ли е държавна гаранция за връщането на руската инвестиция? Не е. Щяло да има съвместно предприятие, което да експлоатира тази централа, да продава електроенергията и така да върне парите на руския бюджет. А все още не са се договорили на кого да продават. За руския бюджет това е двоен риск - ще построим блоковете и няма изобщо да ги пуснем в експлоатация, ако няма къде да продаваме електроенергията. Парите няма как да се върнат - това е първият риск. Вторият - проектът е руски, всички ще видят, че е неефективен, и всички ще говорят, че е неефективен. Така ще загубим и пари, и имидж.


Тогава как си обяснявате, че руското правителство и държавната компания "Росатом" толкова настояват за построяването на АЕЦ "Белене"?


- Руските министри и топмениджърите на "Росатом" все пак са хора. Днес управляват едни хора, след година-две може би ще бъдат други хора. Икономическите решения и калкулации обаче не трябва да зависят от това кой точно управлява. Това е реалност - или е икономически ефективно, или не е. И този въпрос ще поставя пред руското правителство, пред финансовия министър, пред руските депутати и ръководството на "Росатом". Ще напиша открито писмо до всички - моля, проучете дали този проект е икономически ефективен за руската страна. Сега да говорим за българската страна - нека си представим, че ще построим тази централа. Тогава ще имате по два блока с еднакъв капацитет и в Козлодуй, и в Белене, и ще се наложи България да изкупува тока и от двете. Но тогава цената му няма да е 2.5 евроцента, а над 10 евроцента за кВтч, защото някой трябва да върне парите на руската държавна компания "Росатом". И затова първият въпрос е кой ще купува. За всеки пазар, за всяка ситуация, за храни, за дрехи, за лекарства, за петрол - първият и най-важен въпрос е кой ще купува. И когато няма отговор, когато няма ясен отговор, когато няма точен отговор кой ще купува, тогава спираш проекта.


Защо тогава руските и българските власти искат да строят, как си го обяснявате?


- Това е огромен проект, това са много пари, голяма инвестиция. А когато се инвестират много пари, но резултатът ще бъде видим чак след 7-8 години, когато и мен няма да ме има, и вас няма да ви има, защо да не се оженим за тази инвестиция, защо да не похарчим тези пари и да се радваме на слабия контрол. Затова когато има държавна инвестиция, трябва да има изключително строг контрол и прозрачност. Трябва да има отчет за всяка копейка, за всеки болт и да се доказва защо струва точно толкова. Ако това не е изпълнено, тогава знаем какво става. Например в Русия ние харчим пари безконтролно, за съжаление мисля, че и в България е така. Затова отношението към подобни проекти трябва да е различно и понятието "търговска тайна" изобщо няма място. Всичко трябва да бъде прозрачно. Когато някой ви заговори за търговска тайна в държавен проект, трябва да знаете, че се подготвя огромно крадене. Контролът трябва да бъде строг, както е в Китай например - "Росатом" изгражда и там ядрена централа, но контролът наистина е сериозен. Съмнявам се обаче, че тук може да има такъв контрол и знаете ли защо - защото, когато хванат някого за корупция в Китай, го застрелват, което не е демократично, разбира се. А тук знаят, че нищо няма да им се случи. Затова при това равнище на контрол на руските инвестиции в България аз нямам доверие на ръководството на "Росатом", че ще харчи ефективно.


Казвате, че някой има конкретен интерес от задвижването на проекта и че нещо конкретно ги мотивира, така ли?


- Какво ги мотивира ли - огромните пари, които ще им минат през ръцете и слабият контрол върху изразходването им. Огромни пари, няма контрол, дълъг срок на проекта, защо да не го използват? Това е много апетитно. А после може да не ги върнат и ще обясняват как няма потребление, не можем да продаваме, не можем да върнем парите, дайте още малко да почакаме. В същото време в Русия заплатите на лекари и учители са по 300 долара, 60% от населението живее бедно, имаме много проблеми с инфраструктурата, с инвестициите в нашата енергетика и в тази ситуация да похарчиш огромни пари за един безумен и неразбираем проект в чужбина е несериозно.


Прогноза имате ли - ще има ли АЕЦ "Белене" изобщо?


- Ако сега бях премиер или министър на енергетиката на България, щях да предложа следното нещо - дайте първо да построим заместващи мощности, след това ще се обърна към руското правителство да намери пазар за електроенергията от "Белене", да подпишем юридически задължаващи документи за износ на ток. След това ще проведа сериозни консултации с експерти, не само с политици. Много експерти всъщност не разбират смисъла от този проект. И трето - защо да не построите заместващи мощности на газ и да кажете на Русия - ако искате да строите ядрена централа, дайте по-евтин газ.


Може ли все пак да бъде изгодна ядрена централа в Белене и при какви условия?


- Днес няма какво да се обсъжда по този проект, но след няколко години може. Преди това има много работа да бъде свършена. Както казах - заместващи мощности и осигуряване на пазар. За по-малко от десет години това може да бъде свършено и тогава има смисъл пак да се обсъжда проектът "Белене". Ако това не е свършено, тогава трябва да се изчака. Иначе площадката в Белене е много добра, удобна е географски и е разположена между Русия и търсещата енергия южна Европа. Т.е. може да се работи по идеята, но последователно. Не може да се започва отзад напред. Не отричам изобщо плановете да има ядрена централа в Белене, но сега е неизгодно. Без юридически задължаващи договори за продажба на ток е безумно да се започва строителство.


Визитка: Кой е Булат Нигматулин


Булат Искандерович Нигматулин е роден на 16 май 1944 г. в Москва. През 1967 г. се дипломира като инженер-механик по ядрено-химически инсталации. По-късно става доктор на науките и преподава като професор. От 1998 до 2002 г. Нигматулин е зам.-министър на атомната енергетика на Русия. В момента е първи зам. генерален директор на Института по проблемите на естествените монополи. Член е на Ядреното общество на Руската федерация.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK