Пазарът на охладителните системи все още страда от кризата в строителството

Кризата в строителния сектор доведе до колапс и на много други свързани с бранша индустрии. Един от най-засегнатите е пазарът на охладителни системи в България.


По веригата
Липсата на клиенти и свитите бюджети на много компании са причината интересът към климатичните инсталации да намалее драстично. "Това се дължи освен на икономическата криза, но и на факта, че за последните две години строителството на хотели, бизнес центрове и жилищни сгради се сви драстично, а оттам ние загубихме потенциални обекти за работа", разказва Найден Василев, управител на "Ви Ей Си България", които произвеждат и монтират охладителни системи. По неговите думи това е и причината фирмата да намали цените си с 40%, за да може да остане на пазара. Въпреки усилията обаче според Василев оборотът на компанията се е свил наполовина в сравнение с годините преди кризата. По думите му, ако тогава фирмата е получавала 800 хил. лв. за даден обект например, сега сумата за аналогичен проект е 600 хил. лв.


Компромис с качеството
Василев твърди, че дори и да има фирми, които строят, много малко са тези, които инвестират в истински климатични системи. "Започна поредица от компромиси с качеството от страна на инвеститорите", каза той и допълва, че това може да бъде забелязано много лесно. "Когато отидете в някое заведение например и чувате, че климатиците шумят, усещате, че духат и т. н., трябва да знаете, че те са направени некачествено и евтино", обяснява Василев.




Оптимист


За бизнеса с охладителни системи най-силният сезон е лятото. Към днешна дата обаче интересът към тях е минимален, обясняват фирмите от бранша. "Сега е юни, един от най-силните месеци в нашия бизнес, но въпреки това нямаме много клиенти", констатира Василев. "Моите очаквания и за зимата не са добри, тогава почти нямаме работа. Смятам, че за леко раздвижване на пазара ще може да става дума чак през пролетта на 2012 г., но съм оптимист", обясни Василев. 


Екип на ръба


Василев споделя, че след като бъдат платени здравните вноски, разходите по транспорта и още куп други такси и задължения, за фирмата не остават никакви пари. "Преди две години имахме екип от 60 души, но се наложи да освободим много от служителите", казва управителят. Сега във фирмата работят 20 души.


Изостряне на конкуренцията


"Успяхме да завършим едни много големи обекти в "Мол Сердика", един на "Цариградско шосе" и един ресторант от веригата Happy. Въпреки че тогава ни се отвори много работа, на нас ни трябват поне 5-6 такива обекта, за да усетим, че има раздвижване на пазара", обяснява Василев.Намаляването на работата в бизнеса с охладителни системи става причина и за изостряне на конкуренцията между компаниите. "Преди в един конкурс се явявахме 3-4 фирми, а сега сме над 10," казва Василев. Това кара компаниите да правят отстъпки и да свалят цените.


Климатици вкъщи
Спад в търсенето има и при климатиците за домашна употреба. "Хората все по-рядко отделят пари за охлаждащи системи", казва Василев. Климатиците за дома обаче са малки поръчки. "Надяваме се, че през следващата година ще има повече бизнес центрове, молове и други големи обекти, където да се отвори работа за нашия бизнес", казва Василев и допълва, че остава оптимист.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK