Време е за колелото

Придвижването с велосипед в София вече е малко по-възможно в сравнение с близкото минало. И макар че велоалеите все още са малко, плановете са амбициозни и подобрението е видимо100 км велоалеи до края на 2013 г. Кой ли не е чувал това обещание на столичния кмет Йорданка Фандъкова и главния архитект Петър Диков. За едни числото звучи впечатляващо, за други съвсем не е - истината е, че България е на светлинни години от лидерите в Западна Европа по този показател като например Холандия с нейните 17 хил. км веломрежа. Но въпреки това трябва да признаем, че Столичната община за няколко години направи голяма крачка - от първите комични опити за "велоалеи", нарисувани с криволичеща жълта боя по тротоарите, до факта, че велоалеите вече присъстват в устройствените планове на София. Разбира се, работата върви бавно, средствата не достигат, мисленето се променя трудно. Но придвижването с велосипед в столицата вече е с двадесетина километра по-близо до възможното.


Какво е направено досегаСлед издънките с жълтата боя, от които главният архитект на София Петър Диков се разграничава и дори веднъж нарече "порнография", днес общината има съвсем друга визия - да изгражда качествени инфраструктурни съоръжения. За три години са построени около 17 км велоалеи, а за още един проект до седмици ще бъде избран изпълнител. Няколко други проекти чакат ред. И макар че едва ли заветните сто километра ще бъдат достигнати до 2013, хубавата новина е, че за велосипедната мрежа вече се мисли в перспектива. На идейно ниво тя е предвидена като алтернативен транспорт в общия устройствен план на града, а с по-голяма конкретика маршрутите са заложени и в някои от подробните устройствени планове на столичните райони. В общинското предприятие "Софпроект" усилено се работи поне по четири конкретни  проекта, някои от които са за цели части от квартали - като "Люлин" - 9 и 10 например.


Промяна в мисленето"С чиста съвест казвам, че в общината вече срещаме не само разбиране, но наистина има хора, които работят усърдно велоалеите да станат факт", казва Радостина Петрова от сдружение "Велоеволюция". По думите й има сериозен напредък в нагласите и на общината, и на самите потребители. То идва от повишената информираност за този модерен, лесен и екологичен начин за придвижване. От друга страна пък влияние оказва и все по-тесният досег на общината с европейски партньори и институции. "Започнаха да си дават сметка, че веломрежата не е глезотия, а необходимост и дори малко ги е срам, че няма какво да покажем и да презентираме в чужбина. Европа очаква от нас да работим за модерен транспорт", казва Радостина Петрова. Още повече че той носи толкова много предимства - бърз, здравословен и екологичен начин за придвижване, който не причинява задръствания, не отделя вредни емисии и не ни струва почти нищо.




Пропуски  Все още обаче маниерът да се работи на парче е тук. Затова и към момента още липсват дългите трасета. Причините са в ограничените финанси, липсата на опит, а понякога са и съвсем обективни - например има редица големи кръстовища, които е изключително трудно да бъдат адаптирани за преминаване с велосипед. Такъв пример е надлез "Надежда" - препъникамък за проектирането на иначе удобната и бърза веловръзка между квартала и центъра на София. От "Велоеволюция" признават и че понякога се работи през пръсти. "Най-лесно велоалеи се правят, когато текат реконструкции на улици и булеварди. Много пъти сме говорили с общината това да се взима предвид. И все пак има случаи, когато просто не се случва - без обективна причина, просто има, да речем, лоша комуникация", разказва Радостина Петрова.


Малките нещаПроблем за велосипедистите остава и допълнителната инфраструктура. Масово по готовите вече алеи липсват адекватна маркировка, информационни табели, пътни знаци. Това затруднява както тях, така и пешеходците, които често дори не забелязват, че вървят по велоалея. Отделен е проблемът с ниската обществена култура и безочливите шофьори, които паркират върху велоалеите и ги съсипват. В момента като паркинг се ползва и чисто новата алея в "Младост", затова и общината предвижда да постави ограничителни колчета. Общината има смели бъдещи идеи за велосипеди под наем, каквито сме виждали в Лондон и други европейски столици, но към момента велосипедистите биха се радвали повече на някои мерки за сигурност - например охранителни камери около стойките за велосипеди. С развитието на инфраструктурата обаче ще се повишава и културата на хората. Посоката е правилна и може би след няколко години София ще бъде по-чист, по-спокоен и лесен за придвижване град. Пожелаваме си го.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK