Малките клиенти движат куриерския бранш

Компаниите от бранша разчитат на електронната търговия за повишаване на пратките, но доходността им от доставките намаляваКуриерските компании разчитат на малките клиенти, за да реализират ръст на приходите и пренос на повече пратки. От началото на годината се наблюдава смяна на модела от business to business към модела business to customers, а компаниите инвестират в разширяване на мрежата, така че да достигнат до крайния потребител. Бъдещето им обаче до голяма степен ще зависи от решението за приватизация на "Български пощи" ЕАД. "Може да се окаже, че някои по-малки и недобре развити компании ще имат сериозни проблеми, а някои по-големи ще трябва да пренастройват бизнеса си отново", обясни управителят на "Рапидо" Радослав Крумов.


Колет по колет за повече приходиПоследните данни за пощенския пазар на Комисията за регулиране на съобщенията показва, че куриерският бизнес възлиза на 148 млн. лв., което е ръст от 9% спрямо 2009 г. Пратките, които са доставили куриерските компании обаче, са се увеличили с 13%. Така се очертава ясна тенденция за спад в доходността на доставките. По думите на Валери Мектупчиян, изпълнителен директор на "Спиди" АД, за първото тримесечие на годината пратките са се увеличили с 20% в сравнение със същия период на миналата година. Това обаче не се отразява съществено на приходите, защото, за да се справят с конкуренцията и по-малкия клиентски интерес по време на кризата, куриерите намалиха цените на предлаганите услуги. Това е причината ръстът при пренесените пратки да е по-динамичен, отколкото този при приходите.


Печалбата от кликоветеОсновните клиенти на куриерските компании сега са не толкова от големите корпоративни клиенти, а от бума на електронната търговия. Още от края на миналата година повечето фирми заложиха на това, а от началото на 2011 г. се оказа, че точно електронната търговия е двигателят на сектора. Данните на КРС за 2010 г. показват, че пратките в страната са се увеличили с 4% и формират 76% от общите приходи на всички компании. По думите на изпълнителните директори на куриерски компании това се дължи на електронното пазаруване, където стоките се доставят чрез куриерски компании. В същото време приходите от изходящи пратки за чужбина намаляват от 28% през 2009 г. до 24% за 2010 г. "Причината е електронната търговия, която вътре в страната се разви по-бързо, отколкото българските електронни магазини могат да се наложат на международния пазар. Затова има много фактори, но един от тях категорично е цената на вътрешните услуги, която е много ниска и позволява търгуване на евтини стоки", коментира управителят на DHL Снежина Казакова. Тя допълни, че електронната търговия е основен фактор за ръст на куриерският бизнес в международен план.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK