Къщичка за птици

Тъкмо излизам от автомивката. Вчера с жена ми и детето карахме байкове и колата доста се поизкаля." С тези думи ме посреща 34-годишният мениджър Петър Каракашев. Неделя е, един от първите по-горещи юнски дни и заедно с управителя на дървопреработвателната компания "ИТА България" пътуваме към офиса му в покрайнините на София. Когато пристигаме в двора на триетажната административна сграда близо до летището, виждам ръждясала скулптура на риба, сглобена от метален скрап. По-късно, докато разговаряме в офиса на Петър Каракашев, забелязвам подобна като конструкция елха от стомана.


"Автор и на двете е Константин Ачков, който е племенник на съдружника ми", обяснява Петър Каракашев, когато забелязва, че гледам елхата. "От време на време го подпомагаме финансово, а Косьо ни подарява някои от скулптурите си." Петър Каракашев обяснява, че харесва работите на Ачков и смята да пусне в серийно производство сгъваем стол по проект на художника. Моделът се нарича Android и е изработен от шперплат. Доста нетрадиционен продукт за "ИТА България", чиято основна дейност е производството на транспортни европалети и мобилни поставки за цветя. Както  разбирам впоследствие, самата кариера на Каракашев трудно може да бъде наречена стандартна. Тя е свързана с три големи компании, които нямат нищо общо помежду си... Преди да  навлезе в дървопреработвателната промишленост, Петър Каракашев завършва Техникума по микропроцесорна техника в Правец, а след това телекомуникационни техники и технологии в Техническия университет. Започва работа още като студент в българското представителство на спедиторската компания "Шенкер". "Започнах като хамалин. Бяхме шест момчета, занимавахме се с товаро-разтоварни дейности. Веднъж съпругата на управителя Минко Василевски ме видя и вика: "Това не е работа за теб". Така започнах работа към едно от звената на фирмата", спомня си Петър Каракашев.   В "Шенкер" Каракашев отговаря за дислоцирането на дипломати от различни мисии до най-отдалечените точки на света. Понякога процесът е доста сложен и трудоемък. "Нямате представа какви неща носят хората със себе си. Колекции от автомобили и вино! Гигантски рояли и пиана! Трапезарни маси от масив с 12 стола!", изброява на пръсти Каракашев. В един от случаите директорът на голяма българска компания заминава за работа в Дубай и решава да вземе цялата спалня със себе си. "Когато тръгнахме да я товарим на самолета, се оказа, че не може да влезе през вратата на багажното отделение. Наложи се да я изпратим с контейнер, по море. Клиентът каза, че не го интересува колко скъпо ще му излезе това удоволствие, защото плащаше компанията. Той просто си искаше леглото", обяснява Каракашев. Каракашев си тръгва от "Шенкер" през 2003 г. заради принципни различия с управителя Минко Василевски. Въпреки това двамата остават приятели, а днес дори са бизнес партньори. След като напуска "Шенкер", Петър Каракашев започва работа в "Глобул". Ръководи транспортирането на телекомуникационна техника, но бързо му омръзва да работи за друг и става свободен предприемач. Заедно с бившия си шеф от "Шенкер" Петър Каракашев придобива 50% от собствеността върху "ИТА България" ООД. Компанията има дългогодишна история. Тя е основана през 1992 г. като клон на едноименната австрийска компания, но когато Петър Каракашев я поема, е на ръба на фалита. Началото е трудно и звучи като клише от учебник по история на успеха. "Пътувах няколко пъти седмично до фабриката в Плевен, за да наглеждам работата. Карах една най-обикновена баничарка. Често оставах да спя във фабриката", разказва Петър Каракашев. В момента в "ИТА България" работят 88 души. Основната част от тях са съсредоточени в Плевен, където е производството, простиращо се на 8 дка. В София, където е счетоводството и обслужващите дейности, работят едва трима души. В най-добрите си времена фирмата произвежда по над 100 хил. европалети месечно. Кризата променя всичко."През 2009-а настъпи сериозен срив на пазара. Цените на европалетите паднаха с повече от 30%. Някои фирми продаваха продукцията си на себестойността й просто за да останат в играта. За тях това беше въпрос на чест. Клиентите пък използваха ситуацията и ни извиваха ръцете", разказва Петър Каракашев. Бизнесменът е принуден да вземе крути мерки. Мести офиса си в скромна сграда близо до летището в София. Освобождава секретарката си и започва да работи в едно помещение с останалите няколко служители от фирмата. Така успява да свие разходите с цели 25%."Нямаше да се дам без бой, но по едно време се бях изплашил сериозно", признава Петър Каракашев. И тогава един на пръв поглед незначителен артикул успява да издърпа предприемача и компанията му от кризата. Оказва се, че дори във времена на криза птиците имат нужда от... къщи. Петър Каракашев се консултира със свои чуждестранни колеги и заедно с австрийски орнитолози изготвя първите планове на къщички за птици. Производството започва в началото на 2010 г."Бизнесът се разви доста сериозно. Миналата година продавахме предимно на австрийския пазар. В началото не се изхвърляхме с големи поръчки. Тази година само австрийският ни пазарен дял е два пъти и половина по-голям, на база 2010 г. Цените започват от около 8 EUR", разказва Каракашев.   Днес "ИТА България" предлага десетки модели къщи за птици. Някои надхвърлят и най-смелите фантазии, било то човешки или птичи. Петър Каракашев може да предложи дом за птици за всеки вкус и джоб. Има такива с един скат, както и други, които наподобяват швейцарско шале, покрито с истински керемиди. Има дори такъв модел, чийто силует напомня готическа катедрала. "Всъщност това е стилизиран силует на птица в полет. Острата част е човката, а окото е дупката, през която птиците влизат вътре", обяснява Петър Каракашев, докато разлиства каталога. Освен къщички за птици "ИТА България" произвежда и друг екзотичен артикул, наречен "хотел за инсекти"."Това са дървени структури, които приютяват различни видове насекоми. На Запад са изключително популярни. Имат образователна цел и помагат на някои деца да се преборят с фобиите си към насекомите", обяснява Петър Каракашев.  В момента "ИТА България" продава къщички за птици и хотели за инсекти в няколко търговски вериги в Германия, където пазарът е доминиран от чешки и полски фирми. Според Петър Каракашев това статукво съвсем скоро ще се промени. Поляците и чехите предлагат по-ниски цени заради по-евтината дървесина, но наборът им от модели е ограничен. "Никой не иска да продава това, което продава съседът му. Ние предлагаме индивидуален проект за всяка търговска верига и в това е предимството ни", обяснява Каракашев. Той планира да пусне серия от къщи за птици със своя запазена марка ("Доказано е, че хората са склонни да платят по-скъпо за наложил се бранд"), както и да отвори втора фабрика, но смята, че за това е все още рано. 

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK