Кариерист не е мръсна дума

Кариерист не е мръсна дума

©



Спомням си Виктория (35 г.) на предварителната среща на финалистите в Next Generation 2011. Говори по телефона на няколко езика, бърза, защото изпуска една от така важните и редки срещи лице в лице с чуждестранен партньор. Когато се срещаме повторно, ми разказва, че тогава почти си е тръгнала, разкъсвана между професионалните ангажименти и участието в конкурса.


А в Next Generation 2011 попада почти случайно. От 2003 г. иска да започне EMBA обучение, но поради семейни причини все отлага. Казва, че решава да кандидатства в конкурса точно заради EMBA стипендията. Няколко месеца по-късно печели точно това, което e искала. Сега е напълно готова и решена да се възползва от стипендията. Стигаме до консенсус, че наградите са стойностни, когато имат практическа полза.
Филолог и икономист



Образованието е ключово за кариерата на Виктория Малканова. Първоначално завършва българска и гръцка филология, но бързо осъзнава, че работата в тази сфера не може да й донесе достатъчно приходи. Една изпусната оферта за работа по-късно и е окончателно убедена, че трябва да завърши и икономика.




През 2003 г. вече е магистър по международни икономически отношения. Казва, че и двете й висши образования са определящи за стила й на работа. Филологията я е превърнала в абсолютен перфекционист, особено в комуникацията с партньори и клиенти. Икономическото образование пък й дава необходимата основа и самочувствие да бъде максимално добър професионалист. Признава, че е кариеристка, и не се срамува от това. Оценява всички трудности и неуспехи в работата си, защото именно те са й позволили да стане по-добра.
Бизнесът на търпението



"Алтиус България" е дъщерна компания на Altius IT Solutions Ltd, Гърция. Altius е ексклузивен дистрибутор за България, Гърция и Кипър на един от трите най-големи производителя на EFT/POS терминали за плащане с дебитни и кредитни карти в света - Hypercom Corp., USA. Основната дейност на фирмата е свързана с предлагането на интегрирани решения в сферата на електронните транзакции и платежната картова индустрия. Един доста специфичен и претенциозен бизнес, насочен предимно към банки и финансови институции.Altius влиза на българския пазар дълго след своите конкуренти. Първите няколко години фирмата посвещава на сертифициране на продуктите според изискванията на местните закони и международните финансови организации. "Работата в "Алтиус" ме направи още по-търпелива. Мислех си, че налагането на един успешен бранд на нов пазар е доста по-лесна задача, оказа се, че не е."Търпението и усилената работа дават резултат. През 2010 г. фирмата печели няколко големи ПОС търга в страната и разбива монопола. Постиженията правят "Алтиус България" втория най-успешен ПОС дистрибутор в България и само за година пазарният дял скача няколко пъти. Фирмата е първа в обслужването на терминали и втора по инсталиран брой ПОС терминали на пазара. Към края на 2010 г. клиентската база достига 15 банки и финансови организации.
Бъдеще



Потенциалът на местния пазар е неоспорим. "България е в категорията "развиваща се страна", което означава, че все още ни предстои да развиваме продуктовото си портфолио и клиентската си мрежа," отбелязва Виктория. От "Алтиус" се надяват на все повече удовлетворени клиенти и все повече нови проекти. "Надяваме се да имаме и по-интересни искания, защото развитието на нови проекти зависи от това банките да поискат да реализираме иновативен продукт или решение."А нещата в този бизнес се случват много по-бавно. Дори прекрасни идеи може да не видят бял ден, ако не са приоритетни за банките в дадения момент, обяснява Виктория. "Трябва институцията да прецени, че има нужда от нов продукт, да го обсъдят вътрешно, да го бюджетират и едва тогава да разговаряме, да имаме пилотен проект и тестове. Ако всичко е наред, можем да пуснем дадения продукт в експлоатация." В такъв бизнес е трудно да влагаш много творчество заради всички стандарти, които трябва да се покриват.Това, което Виктория смята за свой почерк, е отношението към клиентите. "Не се страхувам да хвърля много усилия, дори като знам, че може да нямат резултат днес. Знам, че ще има резултати в дългосрочен план." Харесва й, че с "Алтиус" споделят една философия: "Искаме клиентите да изискват." Няма малък и голям клиент. "Дългосрочно съм сигурна, че моделът ни на работа и бизнес отношение ще бъде достойно оценен."
Персоналът



Като компания от технологичната сфера основен проблем за "Алтиус" е намирането на подходящи кадри. "Работата ни е специализирана и или трябва да вземем човек, който не е подготвен, за да го обучим, или трябва да намерим някой, който е работил точно това, за да навлезе по-лесно в материята." Минимумът от време, след който може да се разчита на един нов човек, е шест месеца.Според Виктория срокът дори е две години. "Няма рецепта за намиране на правилните хора и бизнесът вече не е това, което беше. Кризата ни направи по-мнителни, по-взискателни." Нищо не дава гаранция, че изборът на нови хора ще бъде успешен, защото и двете страни имат свои интереси, които следват, а безработицата също е фактор. "Хората са притиснати и избират длъжности, които не искат да работят. На тях може да се разчита само временно, а при нас предложенията са винаги дългосрочни." Тя казва, че бизнесът им е специфичен дори на ниво администрация, а работата в бранша не е никак лесна. "Имала съм няколко случая, в които хора са се отказвали просто защото им се струва много сложно и се чувстват зле, защото не дават резултати."
Успешният мениджър



Ключово според Виктория е отношението между хората както на ниво "компания - клиент", така и вътре във фирмата. "Мениджърът трябва да бъде амбициозен, да влага много усилия. Виждам в хората около себе си, че искат нещата да се случват бързо, на мига, а трябва опит, трябва много работа." Според нея важно е да слуша служителите си, да обсъжда с тях проблеми - дори когато не са свързани с работата им. "Понякога хората от по-ниските нива имат по-ясна представа и излизат с по-добри решения." Това води до много по-лесно решаване на критичните казуси.Според Виктория управлението само отвисоко отдавна е табу. В съвременния бизнес е невъзможно да не комуникираш със служителите си, напротив, трябва да намираш време да достигаш хората от всички нива на организацията. "Когато компанията е голяма, това е трудно, но не трябва да се губи допирът със служителите." 
Жена в мъжки свят



Живеем в XXI век, но все още не можем да избягаме от клишето"Какво е да си жена мениджър?" Виктория споделя, че в картовия бизнес в България има силно присъствие на жени. На международно ниво нещата стоят другояче. Бизнесът наистина е доминиран от мъжете."В управленските кадри на дистрибуторите на Hypercom в света сме три жени, две от които са в Altius." Виктория не отрича трудностите, но настоява, че не иска предимство или кавалерство, а равни условия. "Не трябва да се гледа на жената като на дама, а да се приеме като бизнес представител. Има добри бизнесмени, има и добри бизнес дами, успехът не е свързан с пола."Виктория споделя, че въпреки всичко в един момент нещата просто се случват. Партньорите разбират, че насреща имат преди всичко професионалист, с когото могат да работят. "Често ме питат защо съм толкова сериозна и строга. Основната причина е - да ме приемат сериозно, колкото и клиширано да звучи." Не пропускам да я попитам защо не се захване със собствен бизнес - друг въпрос, който често й задават. Тя споделя, че все още има много да учи. Смята, че работата за по-голяма компания ще й донесе повече опит. Все още предпочита да разширява погледа си чрез работа за по-развити компании и на по-развити пазари. Развиването на конкретна собствена идея смята за ограничаващо.Изборът й отдавна не опира само до пари или желание за изява. "Смятам, че това е моето място. Не мисля, че развиването на собствен бизнес на всяка цена ще ми донесе повече. Не мисля, че ще бъда достатъчно удовлетворена." Смеейки се, допълва, че често съветва приятелите си да спрат да отварят фирми, за да избегнат допълнителните разходи.
Спортно поколение


Извън работата Виктория обича спорта и се радва, че е част от поколение, което е израснало благодарение на него. Тренирала е лека атлетика, тенис на маса, дори шах. За последното напоследък трудно намира партньори, отново защото обществото го възприема като мъжки спорт. Споделя обаче, че колекционира и притежава много комплекти за шах. От три години тренира народни танци, от време на време ходи и на участия, съвсем непрофесионално и любителски. Отдадена е много на сина си. "Водя го навсякъде, искам да му покажа всъщност, че има и друг начин на живот, че има други пазари, и други народи. Оставям го сам да прави свой избор. Смятам, че това е най-добрият начин да се отвори светогледът му и наистина виждам сериозна промяна. Разсъждава много интересно."

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK