"Тойота": Сделките извън страната изкривяват пазара на автомобили в България

- Господин Томов, как обяснявате ръста на автомобилния пазар?


- Този въпрос няма еднозначен отговор. Факт е, че данните показват около 20% ръст в сравнение с миналата година. Всички се надявахме на това. Миналата година беше най-ниската възможна, тя се равнява на 2002 или 2003 г., толкова назад във времето отидохме. Базата на 2010 г. е много ниска, това е единият проблем. Другият е, че доста фирми реализират сделки извън страната и това доста изкривява общата картина. По косвени данни, например по сключени застраховки, положението не е чак толкова оптимистично. Пазарът на дребно или е от нивата на миналата година, или разликите са доста малки.


- Какъв тип сделки доведоха до оптимистичния поглед към бъдещето?




- След две години застой фирми и корпорации започнаха обновяване на автопарка си. Това е добрата новина в сектора и издава съживяване на икономиката, дори и на дребно. Почти три години всички ограничаваха покупките и сега решиха, че няма за кога да чакат. Доста фирми обаче продават бройки на чужди пазари и ги отчитат като продадени тук. Това изкривява пазара и цифрите. Разбира се, това е бизнес възможност и дори въпрос на оцеляване.


- Как стои "Тойота" в сектора?


- Пазарният ни дял сега е 8.41%, което е с около два пункта по-ниско от миналата година. В абсолютни стойности обаче сме продали почти същия брой коли. Лизинговите схеми движат пазара, особено тези с остатъчна стойност. Когато се вземе кола на лизинг, което е голяма част от пазара, се оказва, че след петата година доста хора търсят да си сменят колата. Бреме е да тръгнеш да я продаваш сам. Остатъчна стойност от 30% на петата година не е подвеждане на клиента, както смятат повечето хора. Най-важното е, че най-ниските нива вече са преодолени. На вътрешния пазар сме лидери, защото не реекспортираме. При доста малък пазар се усеща разликата.


- Какви прогнози може да се направят за предстоящото развитие на пазара?


- Прогнозирането е доста трудно. Със сигурност ръстът ще продължи и до края на тази година, и догодина също. С проценти може да се спекулира доста. До края на годината ще се запази този ръст от 15-20%, освен ако не гръмнат фондовите борси или не се случи природно бедствие. Ако се подобри икономическата обстановка у нас, ще се засили потреблението и през идната година. Говорим за малки бройки обаче. Ръстът звучи добре като число, но като бройки не е никак много. Трудно ще е да се доближим до нивата от 2007-2008 г. Имаме да гоним 60-хиляден пазар през 2008 г. Някъде след четири-пет години бихме могли да постигнем този пазар и това е оптимистичният вариант. Факт е, че всяка корпоративна сделка от стотина коли качва кривата директно и пазарът реагира веднага. Преди време това се смяташе за нещо нормално.


-------


Мнение


Само България не стимулира купуването на нови коли


Ако се възприеме такова законодателство, например от догодина, пазарът ще скочи дори със 100%, коментира
Иван Антров, старши продуктов и PR мениджър, "Тойота Балканс"


Основният проблем на всеки легален вносител на автомобили е фактът, че сме единствената държава в Европейския съюз, където няма законодателство, което да облекчава и да стимулира купуването на нови коли. Те са по-екологични, с по-нисък разход на гориво и доста по-безопасни от трошките, които масово се карат.


В Западна Европа има между 2000 и 4000 EUR субсидия за собствениците на хибриден автомобил. Румънското законодателство например комбинира емисии CO2, кубатура на двигателя, възраст на колата и стандарт на емисиите. По този начин се определя данъчната ставка на колата. Резултатът беше, че за няколко месеца автокъщите на страната се изпразниха от старите коли с големи двигатели.


Това би било доста непопулярна мярка у нас обаче. Две трети от автопарка у нас са коли над 14 години. Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България  разговаря с представители на правителството и финансовото министерство за подобни мерки у нас. Стимулът на този пазар ще бъде от полза за всички. Ако се възприеме такова законодателство, например от догодина, пазарът ще скочи дори със 100%, защото фирмите ще го направят веднага.



----


Промяна


Увеличават се пакетните предложения



В последните месеци лизинговите схеми с остатъчна стойност бяха буквално хит на пазара. "Тойота" отчита маркетинговите си активности в този сегмент като изключително успешни. Малката първоначална вноска, ниски месечни плащания с изместване на плащане в края на периода е според тях успешният модел за продаване в момента. Според Иван Антров, старши продуктов и PR мениджър в "Тойота Балканс", миналата година пазарът е бил диктуван от много ниски цени и големи отстъпки. Сега обаче това ще претърпи промяна. Работи се в посока на увеличаване на пакетните предложения, които улесняват целия процес на покупка. Тази година вносителите нямат големи складови наличности, от които трябва да се отърват, и отстъпките се успокояват.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK