Кийосаки е виновен

Кийосаки е виновен

©



Комбинацията застаряващ, неориентиран таксиметров шофьор и горещ летен следобед не вещае нищо хубаво. За сметка на това, когато попаднеш в хладен и тих офис, в компанията на разговорлив и млад събеседник, не ти остава нищо друго, освен да си свършиш работата по най-приятния възможен начин. На стената над малката масичка, на която сме се разположили, в рамки стоят окачени детайли от американската история - думи на Томас Джеферсън и статия за чаеното парти в Бостън. Подсъзнателно или не, разказът на Теодор Георгиев започва с пребиваването му в САЩ. Девет години по-рано


Теодор Георгиев отива в Щатите, след като се дипломира в УНСС. Иска да учи магистратура и да работи във финансово-инвестиционната сфера. В крайна сметка обаче завършва бизнес администрация в двугодишната програма на Куинси Колидж (подобно на полувисше тук) и работи в счетоводна фирма, която обслужва основно туристическия бизнес.Докато е в САЩ, си намира работа във финансова група "Карол". Връща се в България и започва работа като мениджър чуждестранни клиенти. Теодор признава, че напуска САЩ по много причини. "През 2004 г. видяхме много потенциал в България, имаше динамика и пазарът вървеше нагоре. Решихме, че ще ни е много по-интересно." Според него много по-лесно е да се реализираш в родната си държава, отколкото навън. "Да развивам цял един сегмент в лицето на европейските клиенти, както правих в Karoll, щеше да ми отнеме десет години в Щатите."От служител в предприемач




Теодор прекарва около пет години като служител в чужди компании и постепенно започват да назряват идеите да стартира свои собствени проекти. Благоприятното развитие на пазара му помага да събере средства и да намери своята посока. "Изключително съм доволен от избора си, макар че е доста стресово. В България много хора искат да работя на частно, но не е за всеки." Теодор все още понякога се чуди дали е и за него. С усмивка допълва, че трябва да си перфектно здрав, за да бъдеш предприемач. "Физически здрав трябва да си, защото" когато я има работата, не трябва да се връща. Когато обаче работа няма, трябва да си психически здрав, за да устоиш на проблемите."Проектите


През 2008 г. заедно с партньори основават консултантската фирма Balkan Equity Partners и Теодор е вече в света на предприемачите. "В момента консултантските услуги като време и приходи представляват само една трета от моя бизнес, защото българските бизнесмени трудно приемат консултантските услуги като платени." Друга причина, която Теодор изтъква, е липсата на доверие в родния специалист. "Българинът е много по-склонен да вярва на чуждестранния, а не на местния консултант, въпреки че е много вероятно вторият да има повече контакти, по-добро образование и да работи по-евтино." В момента Balkan Equity Partners работи предимно с чужденци.Основната дейност на Теодор е фирмата му MBAcademy (Management and Banking Academy), основана през януари 2010 г. "Занимавам се с организиране на обучения от 2009 г. Идеята за компания, фокусирана върху финансово-инвестиционни и банкови обучения, дойде от това, че работейки в тази сфера, зная какво липсва на хората от бранша."Според Теодор Георгиев не само България, а цялата Югоизточна Европа има нужда от обучения. "Хората, които преподават, са предимно теоретици, често със знания отпреди много, много години." Образованието все още е далеч от нещата, които се случват в бизнеса. Професионалистите също имат какво да учат, защото често при преговори с чужди партньори става ясно, че има различия в разбиранията на страните. "Не знаят основни термини, не знаят как трябва да се случва една сделка. Като цяло не знаят как да говорят на един и същ език."Финансова култура


По думите на Теодор професионалистите в България са осъзнали нуждата от такъв тип обучения. Широката публика все още не е. "Повечето хора са с много ниска финансово-инвестиционна култура, затова стартирахме курс по лични финанси за масовия потребител." В MBAcademy се радват на добър успех. За година и половина обучават близо 200 души по разнообразни теми - управленско и стратегическо лидерство, бизнес оценяване, рисков капитал, маркетинг на финансовите услуги, логистика и т.н. Обученията са групови и индивидуални. Компанията организира и фирмени обучения за свои корпоративни клиенти. Поради проявения интерес отскоро преподават и т.нар. soft skills или социално-поведенчески обучения.Целта на MBAcademy е да се наложи като регионален образователен център. "През март опитахме да направим обучение в Букурещ, но не беше успешно. Извадихме си доста изводи и въпреки изгубеното време и средства беше полезно." За есента планират две обучения във Виена, тъй като MBAcademy е франчайз партньор на най-голямата австрийска компания за банкови обучения Management Akademie.През следващите две години Теодор се надява да успеят да достигнат Белград, Букурещ, Прага и Варшава. "В България извън София няма пазар. Има смисъл да се целим само в столиците, защото там са повечето специалисти и студенти." А по-голямата част от участващите в обученията им са студенти. "Не работим с университетите, нямаме и интерес. Предлагаме лектори, които тези учебни заведения не предлагат. Това са най-често чужденци с много голям практически опит и адекватно образование."Липси


MBAcademy очевидно е отговор на проблемите на образованието. Теодор е кратък и ясен - българската образователна система трябва да претърпи тотална реформа, особено по отношение на преподавателите. Трябва и тясно да се обвърже с бизнеса. "Не може човек, който е преподавал развитие на комунизма и планова икономика, да ти преподава макроикономика. Нужна е масова чистка на преподаватели. Трябва да се намерят млади хора, практици."Според Теодор е необходимо също големите компании да се ангажират да приемат стажанти, които да трупат опит от "живия" бизнес. "Ако се оправи висшето образование, може би няма да има нужда от нас, но това ще промени средата в България." Положително е, че хората в България все повече инвестират в курсове по английски, презентационни умения и компютърна грамотност, но трябва да се научат да инвестират и в професионални обучения, за да се компенсират липсите на образователната ни система, казва Теодор.  Той вижда липси и в местния бизнес. Основните проблеми, които изброява, са намирането на пазар, клиенти и навлизането на конкуренти отвън. По думите му пагубен е и недостигът на добре подготвени кадри. "Всеки казва аз нямам мениджър, нямам опитни хора. Това зависи от самите компании. Когато една компания наеме студент и инвестира в неговото развитие, тя инвестира и в себе си."Според младия предприемач местните собственици на компании са станали много разглезени. "Когато им предложиш инвестиционна програма с 10-15% възвръщаемост, са много скептични и не са склонни да инвестират. Свикнали са на бърза възвръщаемост. Такова нещо в истинския живот няма." Теодор обобщава, че е крайно време българският бизнесмен да свикне с реалността. Факт е, че пари в момента не се правят лесно, особено като липсва финансова култура.В разговора някак стигаме до социалната отговорност. Според Теодор положителният принос към средата е още един аспект, в който предстои доста работа. "Големият бизнес в България може да е много по-активен." Обсъждаме, че и държавата трябва да даде повече стимули на компаниите да се ангажират с различни каузи. Инвестицията в средата ще подобри не само бизнеса, но и хората, заради които същият този бизнес съществува. "Международни компании много често обявяват на сайтовете си фондациите и фондовете, с които са ангажирани, а тук фондация е мръсна дума."Разделение


След интервютата с дамите сред победителите в Next Generation 2011 си обещавам, че вече ще задавам въпросите за дискриминацията в бизнеса на всичките си бъдещи събеседници. Теодор е първият. Категоричен е, че разделение между мъже и жени има, и то навсякъде по света. Споделя, че повече жени са участвали в обученията на MBAcademy. "Мисля, че в българския бизнес има разделение не само между мъже и жени. Делим се и на млади и стари. Повечето собственици, които са стартирали бизнеса си в зората на демокрацията, не са склонни да приемат по-новите компании и знанията на колегите си от младото поколение."Родителският спорт и вдъхновенията


Теодор е тренирал осем години плуване и пет години карате, а сега казва, че спортува гледане на деца. В документите, с които кандидатства за Next Generation, разказва идеите си как държавата да помага на младите компании, които правят бизнес в България. На мен споделя надеждата си, че държавата ще започне да подкрепя младите, които са се нагърбили да отгледат децата си тук. "Решил съм да правя бизнес, ще е хубаво някой да ми удари едно рамо, било то и морално. Същото е с децата. Не е задължително да получаваш пари, а просто по-добри условия, за да се грижиш и за тях, и да расте бизнесът."Става ясно, че свободното време на предприемача е нищожно, но го посвещава на историите и разказите на успелите хора - чете за тях или се среща с тях. За него те са истинският извор на знание и опит. Миналата година изпада в труден момент, в който трябва да избере дали да бъде предприемач или не. Именно срещата с дългогодишен бизнес партньор от чужбина го убеждава да продължи това, което е започнал. "Интересно е, че чужденците, които са успели в бизнеса, са много по-склонни да споделят, отколкото големите български бизнесмени."А книгите? Теодор посочва две - "Бизнес отвъд ограниченията" на Ричард Брансън и "Наръчник по инвестиране" на Робърт Кийосаки. Заради втората той напуска предишната си работа и става предприемач. "Често казвам, че Кийосаки е виновен за сегашното ми положение."

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK