НАП се самопроверява за мистериозни спонсори

Националната агенция за приходите започна вътрешна проверка заради рекламни банери на три фирми, поставени върху информационните терминали в териториални дирекции в София. Проверка на в. "Пари" показа, че на част от т.нар. "киоски" има рекламни лога на компаниите "Белла България", "Биг Топ" и Office 1 Superstore. След сигнал до агенцията оттам обявиха, че започват проверка, която да покаже кой и кога е поставил банерите. Още тези дни те трябва да бъдат премахнати, защото по думите на говорителя на НАП Росен Бъчваров са абсолютно неприемливи. Особено в контекста на скандала с даренията за МВР.


Мистерии и загадки


Дотук обаче опитите на в. "Пари" да установи кой, защо и кога е поставил рекламите са безуспешни. По думите на Росен Бъчваров това се е случило по време на предишното правителство. Инициаторът за въвеждането на системата - бившият министър на държавната администрация Николай Василев, отрича това да е вярно и обвинява новата власт и фирмата, която е доставила и поддържа терминалите. В софтуерната компания "Сис Технология" обаче нямат спомен да са ги поставяли. Не е ясно и къде са договорите за поръчките отпреди 4 и 5 години.




Малко предистория


В началото на 2007 г. в софийските дирекции на наскоро създадената Национална агенция за приходите пилотно са въведени 20 информационни терминала, които целят да облекчат фирмите и гражданите чрез бързи справки (виж карето). Инициатор на модернизацията е Министерството на държавната администрация и административната реформа, създадено в началото на правителството на тройната коалиция и закрито след изборите четири години по-късно. Няколко месеца след това Министерството на финансите обявява обществена поръчка за терминали за НАП на стойност до 585 хил. лв. без ДДС. Постепенно киоските се появяват и в дирекциите из страната и на следващата година влизат в годишни доклади и отчети за добре свършена работа на министерството и агенцията. Те са част от по-обширен проект за въвеждане на информационни системи в администрацията, но най-голямата част са в приходната агенция.


Преследване на рекламния банер


Проблемът, разбира се, не е в самите терминали, а в това, което се оказва върху тях няколко години по-късно. Поставянето на рекламни банери в агенцията надали е само на добра воля и за красота, но за момента топката за отговорността се прехвърля между основните участници. Николай Василев настоя, че по време на предишното правителство такива реклами не е имало и те са се появили по-късно. Росен Бъчваров е категоричен, че фирмите нямат взаимоотношения с НАП и предположи, че става въпрос за "самосиндикална акция" на софтуерната компания. "Много се съмнявам, да ви кажа честно. Не знам дали има такива лога, дали ние сме ги сложили там", беше отговорът на изпълнителния директор на "Сис Технология" Петър Топалов. Той обаче потвърди, че компанията има отношения с "Белла България" и Office 1 Superstore, но те нямат никаква връзка с терминалите. Реакцията и на двете фирми също беше, че нямат представа за какво става въпрос и не знаят откъде са се взели логата им.Добре е обаче всички възникнали въпроси около случая да получат отговор след проверката в НАП. Случаят може да не е за десетки милиони, какъвто е този с вътрешното министерство, но още по-сериозно повдига въпроса кои бюджетни институции си набавят допълнителни средства по, меко казано, неетични начини.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK