Фармацевтичният пазар показва отлично здраве

Приходите от продажби в сектора се увеличиха с 16% за полугодието на 2011 г. и достигнаха над 1 млрд. лв. Фармацевтичният пазар в България върви нагоре и сякаш при него вече не можем да говорим за криза. За първото шестмесечие на 2011 г. секторът отбелязва 16% ръст на приходите от продажби до над 1 млрд. лв. Повишението на пазара на база продадени опаковки е с 8%, показват данните за България на международната компания за анализи в областта на фармацията IMS Health. Преди една година състоянието на пазара беше доста по-различно. През първите шест месеца на 2010 г. фармацевтичният пазар у нас регистрира спад на продажбите в опаковки с 2% и ръст на продажбите в стойностно изражение с 9% до 896 млн. лв.  Големите ръстове през това шестмесечие обаче далеч не се отдават на увеличение на покупателните възможности и населението в България, нито дори на лекото поскъпване на средната цена на лекарствата в аптечната мрежа от 7.99 лв. за опаковка в началото на миналата година до 8.24 лв. през тази година. Точно обратното, потребителите все още разполагат с ограничени средства за лекарства и това влияе по-скоро отрицателно на пазара.


Повече публични разходи


Основната причина за подема на фармацевтичния пазар е двукратната грипна епидемия в началото на годината. Тя донесе големи приходи на производителите на противогрипни ваксини, както и на производителите на лекарства без рецепта срещу настинки и грип. Включването на нови медикаменти в позитивния лекарствен списък също повлия положително на пазара. Медикаментите в него се заплащат частично или изцяло с публични средства.Преместването на редица скъпоструващи продукти за лечението на онкологични заболявания също оказа сериозно влияние върху подема на пазара, смятат от IMS. "По този начин се осигури широк достъп до всички медикаменти, но на цената на по-висок разход. В тази насока оценявам високо усилията на правителството ни", казва изпълнителният директор на "Актавис" в България Илия Пашов. Става дума за скъпоструващи лекарства за лечение на тежки заболявания, които преди достигаха до пациентите чрез тръжни процедури, организирани от здравното министерство, а сега се покриват финансово от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК). Когато те се поръчваха от министерството, бяха на по-ниски цени, а продуктът беше само един -  спечелилият търга. Сега, когато НЗОК финансира скъпоструващото лечение, пациентите имат широк и непрекъснат достъп до всички видове медикаменти, а не само до спечелилия търга продукт. Така на практика публичният разход става по-голям, което влияе на пазара със стрелка нагоре.Според Пашов силно влияние за ръста има и увеличаването на заболеваемостта сред населението, особено от сърдечно-съдови болести. Страдащите от тях се увеличават всяка година.




Вносът


"Ръстът на фармацевтичният пазар се дължи основно на вноса на лекарства, българските производители сме на нулата", казва изпълнителният директор на "Софарма" Огнян Донев. Според него от 18 месеца насам българските производители на лекарства не отбелязват развитие нагоре, а дори е имало моменти, когато продажбите им са падали до  -2%. Илия Пашов също отчита факта, че през последната година на българския пазар са навлезли много нови молекули за лечение на тежки хронични заболявания, които принадлежат предимно на оригинални компании и са с много висока цена. "Именно това широко навлизане на нови молекули, което в другите държави от ЕС и в САЩ е строго регламентирано, води до увеличаване на разхода на обществения ресурс за лекарства и до ръст на фармацевтичния пазар", допълва той.


Вечната битка генерици срещу оригинални лекарства


Общественият ресурс за здравеопазване у нас обаче остава ограничен, показват данните на IMS. В същото време в България делът на оригиналните лекарства, които традиционно са много по-скъпи от генеричните, се увеличава. В момента той в опаковки е 20.7%, а в стойностно измерение - 49.2%. Пазарният дял на генеричните лекарства в опаковки е 79.3%, а в стойност - 50.8%. За сравнение през същия период на миналата година оригиналните лекарства са държали 19.4%, а генеричните - 80.6% пазарен дял в опаковки. Разликата е очевидна, макар цифрите да не са много големи. За около 20 години обаче оригиналните лекарства у нас са увеличили дела си с над 24%, показва още данните на IMS. Това се случва въпреки изключително високите цени на оригиналните лекарства и появата на доста добри генерици през последните години и се дължи предимно на лекарствената политика в България. "Проблемът е в "бутиковия" характер на нашата НЗОК. Тя заплаща лечението предимно на "екзотични" заболявания", казва Огнян Донев. Това в повечето случаи се покрива 100% от държавата и се извършва предимно с оригинални лекарства. Оттук всъщност идва и ръстът на целия фармацевтичен пазар.


Прогнозата


Въпреки този двуцифрен растеж на фармацевтичния пазар за първите 6 месеца на годината от IMS очакват темпото да се забави през втората половина. Така очакваните приходи за 2011 г. в сектора са за около 1.9 млрд. лв., или почти колкото през миналата година.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK