Коментар: Хубаво е, когато се играе по правилата

От 1 септември пазарът на мобилни услуги в България ще изглежда малко по-различно. В един и същ ден два от най-големите телекоми у нас обявиха нови тарифи, предоставящи на потребителите досега липсващи възможности (виж стр. 10). "Виваком" предлага на своите клиенти сами да "сглобят" месечната си такса, а "МобилТел" практически изравни цените за разговори с други мрежи в два от плановете си. Макар на пръв поглед това да не изглежда като нещо крайно интересно, то е признак за промяна в мисленето на българските оператори.


Разбира се, телекомите не предприемат тези действия от някакъв алтруизъм. Всеки от тях си има напълно пазарни причини за подобни предложения. "Виваком" се опитва да се отърси от имиджа на "стария държавен оператор", който е бавен за възприемането на нови идеи и трудно се приспособява към новите икономически реалности. Те искат да привлекат възможно най-много нови клиенти към своята мобилна услуга, защото само там изостават от конкурентите си. "МобилТел" от своя страна има огромна клиентска база и солидни ресурси, но е обременен от сериозен проблем с имиджа. Проблемите на телекома с фактурирането например не са тайна, макар самата компания така и да не ги призна публично. Най-сериозната опасност пред нея е големият отлив на клиенти, затова също е готова на компромиси. Предоставянето на план с уеднаквена тарифа е точно такъв компромис.


Отново операторите имат своите икономически изгоди. Но точно в това се крие разковничето на добре развитата пазарна икономика - няма нужда компаниите да са "добри", ако има добре работещи правила в дадената област. Тогава фирмите сами виждат, че най-удачната за тях ситуация е да нагодят практиките си към интереса на клиентите. Не бива да се пренебрегва и ролята на регулаторите, които са незаменими за поддържането на "жизнеността" на системата. Без натиска на Комисията за регулиране на съобщенията, а на по-горно ниво - и на Европейската комисия, много от тези промени изобщо нямаше да се случат.


Действително в отношенията клиент - телеком остават доста неизгладени проблеми, като закъсняващи сметки, технически трудности и т.н. Но въпреки всички критики, които може да бъдат повдигнати към българските телекомуникационни оператори, този път те играят по правилата и, изглежда, са готови да се променят. Впрочем те нямат избор предвид бързо трансформиращия се сектор, в който оперират. Все пак е похвално, че го правят по свое желание.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK