Играта на играчите

Играта на играчите

©



Срещата ми с Георги Дичев е в 9, екстремен за мен сутрешен час. Затова уважително закъснявам. Точно колкото да оставя време на фотографа да се запознае с младия предприемач и да му направи "поетична" снимка пред сградата, където е разположен офисът на Future Media.


Самият офис е класическо студио за изработване на игри. Млади хора със слушалки на главите хитро надничат иззад компютрите си, а наоколо има внушителни картонени фигури на персонажи. Яд ме хваща, че не остава време да пробвам уменията на Георги на последното издание на култовия Mortal Kombat в стаята за забавления. И електрическото влакче не работеше.Посока


Георги Дичев е от Варна. Идва в София с двама свои приятели. Целта им е да учат, но се появява възможност да стартират свой собствен бизнес. С помощта на програма за подпомагане на млади предприемачи се ражда Future Media. Получават кредит, менторство и първоначални клиенти. "Малко по малко започнахме да печелим, наехме хора, развивахме се и стигнахме до едно ниво, в което можеше да се каже, че вече сме фирма, а не сме хора, които са се събрали и в квартирата си работят." Около 3-4 години фирмата се занимава с изработване на уебсайтове. Младите ентусиасти прекарват тези години в трупане на ценен опит. Имат своите възходи и падения, но успяват да изградят екип, който може да се справи с трудностите на бизнеса. В един момент се появява голям клиент от Англия, който има нужда точно от разработка на игри. Future Media правят няколко проекта за тях и резултатът е дългосрочен договор за сътрудничество. В този момент фирмата прекратява разработването на уебсайтове и се преориентира изцяло към игрите. Условно са разделени на две части - едната изработва собствени игри, другата работи за чуждестранния партньор. Конкуренцията




"Докато разработвахме сайтове, имаше сигурно хиляда фирми и още толкова фрийлансъри, с които се конкурирахме. Изключителна конкуренция в много труден сектор. Особено от гледна точка на цената." За разлика от съперниците си обаче Future Media не искат да правят стандартни неща. "Вървяхме във всякакви посоки и това разви хората ни до такава степен, че в момента можем да работим по всякакъв тип уебпроекти, включително игри." В гейм индустрията в България броят на конкурентите е значително по-малък. Според Георги три от фирмите се занимават само с големи, сериозни игри, които отнемат години разработка. Останалите разработват малки игри като техните. Не съществува обаче пряко съперничество, тъй като работят за световния, а не за българския пазар. "От гледна точка на конкуренция нямаме притеснения", казва Георги. Притесненията идват от ускорения растеж на компанията. "За шест месеца удвоихме екипа си и в момента искаме да го удвоим още веднъж." В момента работят 23 души, по план трябва да стигнат 45. "Намирането на тези хора е много трудно, интегрирането им във фирмата също." А те са им нужни, защото имат повече поръчки, отколкото могат да изпълнят.Подход


Ключов елемент от фирмената политика на Future Media е изграждането на екип от млади хора. Георги споделя, че целта му е да създаде свободна и творческа среда и явно успява. Според него хората са напълно всеотдайни към фирмата и често пренебрегват личния си живот, за да свършат работата си. Движеща сила се явява фактът, че младите хора играят игри и именно млади хора ги разработват във Future Media. Възрастта на екипа не е самоцел. "Работили сме и с по-възрастни хора, но забелязахме, че те познават и работят перфектно с дадена технология, но не са склонни да опитат нещо ново." Георги казва, че фирмата в момента е на "гребена на вълната" точно заради способността на младите му колеги да вървят във всички посоки и да усвояват всичко ново. Благодарение на това фирмата успява да използва до краен предел иновациите, предлагани в уебсредата.За себе си младият предприемач казва, че е от хората, които знаят от всичко по малко. Способността му да разбира всяко звено на фирмата му помага да е и добър мениджър. Най-добре се чувства, когато така организира нещата, че може да се облегне на стола си без никакви задачи. "В тези моменти правя това, което най-много ми харесва - оптимизирам процесите във фирмата. Харесва ми мисълта, че тя печели от всяка секунда, която аз й спестя."Разлика


Това, което отличава начина на работа във фирмата, е изграждането на отделни независими екипи. Това улеснява мениджмънта. Георги възприема тези независими екипи като малки фирми в голямата. Това позволява на Future Media да изработят игра само за един, два месеца, докато конкурентни фирми се справят с проекти от подобен характер за тройно повече време. Причината за тази скорост и ефективност е ноу-хау, придобито от разработването на разнообразни проекти, казва Георги. Тази структура спестява на фирмата забавянето от комуникацията между отделните звена, защото екипите не са съставени от хора с еднородни функции, а са екипи, които обединяват всички необходими за разработването на играта специалисти - от програмисти и дизайнери до композитори и тестери. "Самостоятелността ускорява процесите неимоверно. Малко фирми се възползват от този модел. Някои просто не може да раздробят мащабните проекти, върху които работят, а другите просто не са готови да експериментират."Бъдеще


Георги е категоричен, че пред компанията предстои бурно разширяване и подобряване на качеството на продуктите. "Вярваме, че и в България има пазар, макар да е за по-малко играчи. В страната няма лидер и искаме да заемем тази позиция, защото само така можем да печелим добре от България." Разработката на уеббазирани игри не е единственият план на фирмата. Георги говори за това по-скоро като за стъпка от нейното развитие. "Наблюдавахме конкурентните студия, които се втурнаха да разработват големи игри. Екипите им едва издържат на това, а инвестициите, които влагат, са огромни. Огромен е и рискът. Аз смятам, че постепенно трябва да се върви в тази посока. Когато изградим стабилен модел за малките игри, ще минем на по-сложни." Future Media планират да разработват и други проекти и в момента събират капитал, който ще им е нужен, когато започнат да навлизат в други сектори. Заговаряме се за идеята за електронно правителство и Георги споделя, че това е точно такъв проект, по който е готов да работи. "Много процеси в бизнеса може да бъдат ускорени, ако се извършват напълно електронно. Напреднал ИТ специалист като мен губи по половин-един час, за да си качи финансовите данни в Търговския регистър. Това е абсурдно!", споделя младият предприемач.Според Георги ИТ браншът в България се развива по-бързо от останалите отрасли. Затова той смята, че трябва да си извоюваме имидж на страна, в която секторът се толерира и е наистина в много напреднала фаза. Нужно е не само чужди фирми, но и български да се възползват от специалистите в страната. Клиентите трябва да знаят, че ще бъдат обслужени навреме и качествено, а обикновено не се случва така. Според Георги една игра е успешна, когато представлява добра комбинация от графика, сюжет и геймплей, по същия начин той смята, че пътят за прогрес в сектора е сложен микс от чуждестранни инвестиции, качествено обслужване, но и правилното разбиране на местния пазар.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK