Лошите вземания на българските фирми намаляват до 11.8%

Делът на лошите вземания между фирмите са намалели до 11.8%. При индивидуалните клиенти несъбраните дългове са 4%, което ги нарежда на второ място в Източна Европа по редовност на плащанията. Това показват данните от международното проучване "Навици за плащане в Европа" за 2011 г., проведено от института за пазарни проучвания "Ипсос" по поръчка на международната компания EOS Груп. Събираемостта на вземанията на българските фирми нараства до 74% през тази година.  За сравнение през миналата година само 49.6% от дължимите суми са били платени навреме. 


Българите втори по благонадеждност


Българските фирми-клиенти се нареждат на второ място след Германия по благонадеждност, като 76.1% от плащанията са направени в определения срок. Крайните потребители у нас също са добросъвестни и плащат в срок сметките си в 73.9% от случаите. От всички държави в Източна Европа само Полша е преди България, като там процентът на платени в срок задължения е 75.3%.




Най-добре се представя промишлеността


По сектори най-голямо подобрение на събираемостта на вземанията отчитат компаниите от промишлеността, лек ръст има в сектор услуги, а почти без промяна остават тези в търговията. Общият процент на отписаните вземания - от фирми и от индивидуални клиенти, е само 1.92%. За сравнение в Румъния и Гърция този дял е съответно 4.87% и 4.23%.


Оптимизъм без край


Българските и руски фирми са най-оптимистично настроени за бъдещите си плащания. Около 32.7% от компаниите у нас очакват подобряване на финансовата култура, а в Русия делът на оптимистите е 33.4%. Германците са най-песимистично настроени за повишаване събираемостта на вземанията си, като едва 10.7% от фирмите смятат, че ще се подобри финансовата култура.


Управление на вземанията


Един от начините за управление на вземанията е чрез създаване на специализирани звена в самата фирма. България е на едно от последните места по този показател, като само 13% от участвалите в проучването посочват, че имат свои специалисти. В Германия и Белгия този дял е в пъти по-висок - 80%.


Представителност на проучването


В проучването са участвали 2200 фирми от Великобритания, Германия, Испания, Гърция, Румъния, Русия, Словакия, България, Полша и Белгия. По 200 фирми от всяка страна са били анкетирани, с изключение на Германия, където са участвали 400 компании.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK