Деветдесет и девет не е сто

Деветдесет и девет не е сто

© Марина Ангелова



Разговорите с Next Generation мениджърите провеждам по принцип на тяхна територия, за да усетя работната атмосферата, която са си създали. За Никола Газдов обаче правя изключение. С него се срещаме навън сред природата.


Не защото всичко, с което се занимава, е еко, а защото така сме близо до болницата, в която няколко дни по-рано се е родил синът му. Никола е един от хората, които са изключително ентусиазирани от своите каузи, а след появата на новия член на семейството му ентусиазмът му е двоен. Ще се опитам да го предам и на вас.


Начало




След като завършва средното си образование, Никола Газдов отива да учи политически науки в университета "Лудвиг Максимилиан", Мюнхен. "Най-ценното в моето учене бяха многото пътувания и стажовете, които успях да направя", разказва той. През 2002 г. прекарва един месец в Белград на стаж в местна телевизия. През лятото на същата година се включва и във в. "Капитал". Не става журналист, но пише доста за германската вътрешна и външна политика.По програма за обмен на студенти през 2003 г. стига и до Англия. Първоначално планира да остане там, но година по-късно се връща в Мюнхен, където става част от нова програма на баварското правителство. Специалността е Източноевропейски изследвания. След като завършва магистърската си степен по нея през 2007 г., Никола решава да се върне в България.Първоначално се занимава с търговия, но нещата във фирмата не се получават и сменя сектора. Интересът му към възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) датира от 2006-2007 г., когато започва опити да привлече чуждестранни инвеститори в страната, но, уви, неуспешно. През 2008 г. обаче законът в страната е променен и Газдов успява да намери своя първи партньор в лицето на германска компания, в която е работил като студент.


Multitasking


През октомври 2008 г. се ражда Renergy ЕООД. Компанията развива инвестиционни проекти, насочени към употребата на възобновяеми енергийни източници. През първите години от съществуването на компанията пазарът на подобни технологии в страната е изключително свит и труден. "Ние и всички останали представители на този сектор в България искахме да се присъединим към браншова организация, но се оказа, че такава в София не съществува."Логично следващата година и половина преминава в подготовката на Българската фотоволтаична асоциация. Тя е създадена през есента на 2009 г. от 17 компании. "Към днешна дата имаме над 120 члена. Български и международни компании от 11 различни държави", обяснява Никола. Създаването й не променя ситуацията с магическа пръчка. "Организацията на процесите в едно сдружение с над 100 члена е изключително трудна, споделя той. "Трябваше ни не само вътрешноорганизационно развитие, но и активно взаимодействие с политици, медии и неправителствени организации." Въпреки това той отчита комуникацията като успешна, а тясното сътрудничество с едни от най-големите компании в сектора изключително му помагат да обогати възгледите си.Управлението на Renergy и работата в асоциацията явно не са достатъчни на Газдов и през 2011 г. си намира ново занимание. След дълги преговори Juwi Solar GmbH, една от най-големите компании във ВЕИ сектора, избира основателите - него и партньора му в Renergy Иво Цачев, за ръководители на българския офис на фирмата. Juwi Solar е системен интегратор, който изгражда фотоволтаични и вятърни паркове, системи за биомаса, биогазове, водни електроцентрали и т.н. Целта им в България е изграждането на големи и малки фотоволтаични паркове с тенденция да развиват и останалите дейности от портфолиото на компанията майка.


Енергийна революция


"Успявам да виждам шансове там, където другите виждат проблеми", обяснява Никола Газдов. Според него България разполага с огромен местен пазар, който подценява. Той е категоричен, че не само страната може да спечели от ВЕИ, но с натрупания опит тук може да постигне успехи и на съседните пазари. "ВЕИ не са разход. Те са инвестиция", обяснява Никола. "Те не са просто европейски критерий, който трябва да изпълним, а са пътят, по който можем да станем по-конкурентни."Според Газдов промяната е неминуема. Той вижда бъдещето в "умни енергийни мрежи", електрически превозни средства и комуникационни и информационни технологии, директно свързани с управлението на електрическата мрежа. "Когато това се случи, светът ще е наистина различен, а дотогава възникват нови бизнес възможности, които можем да търсим и да ги реализираме."


В България


Никола е оптимист. Той споделя, че когато са учредили асоциацията, в България за ВЕИ се е говорело малко и изцяло негативно. Активната комуникация с медии и с държавната администрация в голяма степен е помогнала за увеличаването на позитивното отношение към сектора. Темата за ВЕИ не само вече не е табу в България, но и успяват да намерят и други ентусиасти. Renergy участва в индустриален клъстър "Електромобили" и е сред учредителите на Българската асоциация "Електрически превозни средства".Ключов проект за фирмата е популяризирането на електрическия транспорт. Българският офис на Juwi Solar е движеща се реклама на електрическата мобилност. Екипът на Никола води преговори и със Столичната община за изграждането на зарядни станции из улиците на града за електрическите превозни средства. Компанията притежава един от четирите електроавтомобила в София и като на шега успява да събуди интереса на по-напредничавите компании. "Хората са възхитени, в България хората първоначално са скептични, но когато ги видят и се информират, са склонни да повярват в тези технологии."


Околна среда


Никола с усмивка обяснява, че за да промени света, трябва първо да промени себе си и околната си среда. "За мен околната среда са предимно хората около мен." Именно на техния светоглед се надява да повлияе първо. Разказва, че безотговорността ни към света е продължила прекалено дълго. "Днес не ни интересува нищо друго, освен да ни е по-евтино, и не се интересуваме, че след години децата ни ще плащат нашите сметки." Наскоро е гледал екофилма Wasteland и разказва за един от героите. "Той обясняваше, че има смисъл да се стараем и да искаме да се променим, защото ти може да си само един, но деветдесет и девет не е сто. Ти правиш нещо различно и то води до промяна. Ако всички направят така, сметката ще е още по-различна."Никола обяснява, че в България да гласуваш с бюлетина не е особено смислено, затова гласува "с портфейл". Избира по-скъпите биопродукти, лишава се от други неща, но подкрепя отговорния бизнес, в който вярва. Мечтае за момента, в който ще може да си купува само енергия от ВЕИ, в който ще може да събира боклука си разделно и той наистина ще се преработва.


Потенциал и проблем


"Живеем в консуматорско общество - това е едновременно бичът и шансът на нашето поколение", обяснява той. "Бич е, защото отвсякъде ни облъчват, че трябва да консумираме все повече и повече, но е шанс, защото, като живеем в такова общество, единственото нужно е да убедим крайния потребител да консумира продуктите, които са с по-нисък въглероден отпечатък." По закон производителите предлагат това, което се търси, и ако в страната няма нужда от подобни продукти, няма как те да се появят.Въпреки позитивната промяна от последните години според Газдов бизнесът все още няма истинско разбиране за ползите от социалната отговорност като нещо, което можеш да капитализираш пред клиентите си. "Дългосрочната визия за това как всеки може да допринесе за промяната, прави продукта на една компания по-качествен и увеличава стойността му." Разказва ни за свой приятел, който наскоро си е купил хибриден автомобил. "Направи го с ясното съзнание, че е грозен и скъп, но по този начин гласува за тази технология, която след време ще се наложи и той ще знае, че е допринесъл за това."


Бъдеще


Твърдо убеден в каузата си, Никола обяснява, че за в бъдеще иска да наблегне на комуникационната част на работата си. Обяснява ни, че технологиите вече са факт и цените им стават все по-ниски. Въпреки това хората не са съвсем повярвали в тях, затова трябва да бъдат убедени както с факти, така и емоционално.


Нещата, с които се занимава, са прекалено много, споделя той. Разказва, че все по-често има нужда да отиде сред природата. Тази година за пръв път отива на море с каравана. "Имах чувството, че за пръв път виждам морето такова, каквото е. Самото усещане да се събудиш сутрин и то да е единственото пред теб, е неописуемо." Мръсотията по плажовете обаче също е неописуема. Никола се възмущава, че няма кой да инвестира неколкостотин лева в почистването и поддръжката на плажовете. Разказва, че вижда идеи за бизнес навсякъде около себе си. Докато си говорим, посочва поне пет. "Опитвам да превърна хобито си в работа, предпочитам да съм по-натоварен, но да изпълня мечтите си", завършва с усмивка той.


Кой е Никола Газдов


Никола Газдов (30 г.) е съсобственик и управляващ директор на Renergy ЕООД, ръководител на Juwi Solar GmbH България и председател на борда на Българската фотоволтаична асоциация.Завършил е магистърска степен по източноевропейски науки в университета "Лудвиг Максимилиан", Мюнхен, Германия, и е бакалавър по политически науки и междукултурна комуникация от същия университет.


NEXT GENERATION ПРОГНОЗА


В България се говори, че възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) са лукс и приоритет само на богатите държави. Според мен те са част от нисковъглеродната революция, която така или иначе вече се случва и която ще промени начина, по който генерираме електроенергия. Ще се въведе разпределено производство - по-малки мощности ще бъдат поравно разпределени на територията на държавата. Това ще доведе до нуждата от т.нар. "умни мрежи" - по-добри телекомуникационни системи в разпределителната мрежа, при самия потребител.Тази технологизация, която в момента изглежда революционна и е свързана с огромни инвестиции, ще доведе до промени, които са ни изглеждали като утопия. Тук говорим само за кризи, безперспективност, безработица, избори. Но много по-важни неща вече се случват по света и ще се случат и в България.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK