Започваме строителство на летището в Балчик

Започваме строителство на летището в Балчик

©



Господин Пейков, "Летище София" пое управлението на бившето военно летище в Балчик. Какви са вашите планове за този аеропорт?


- Военното летище в Балчик стана част от "Летище София" след управленско решение, което аз не бих желал да коментирам. Единствено мога да кажа, че това решение е основателно. Истина е, че ние имаме добри специалисти, имаме и опит. Разбира се, има и някои дефекти. Ето например течове по новия терминал, които няма да крия. Ние обаче предприехме действия и изпълнителят отстранява тези дефекти в гаранционния срок. Всъщност екипът на "Летище София" натрупа голям опит в изграждането на инфраструктурни проекти. Сега ще приложим успешно този опит и на летището в Балчик.




Какво е положeнието на военното летище?


- С колеги вече направихме оглед на аеропорта в Балчик. Летището е в добро състояние, но като за военно летище. Щом става дума за гражданско летище обаче, трябва да бъдат направени някои строително-монтажни промени, за да може то да отговаря на изискванията на гражданската авиация. По информация от военните летището е строено през 1955 г. и истината е, че през тези близо 60 години то наистина в останало в добро състояние. Но ето например пътеките за рулиране. Те не отговарят на изискванията за гражданска авиация - ширината и дължината на пистите са в норма, но не и тези на пътеките за рулиране, което означава, че трябва да бъдат разширени или да се подновят. Пистата трябва да бъде подсилена - с бетон или асфалт, трябва нов терминал, осветление.


В какъв размер ще бъдат инвестициите там? Има ли план за действие и осигурени средства?


- В момента започна изготвяне на технически план, след чието завършване ще изготвим работен проект, ще изберем изпълнител и ще може да започнат строително-ремонтните дейности. Разбира се, знам в какъв размер трябва да бъдат инвестициите, но не бих желал да коментирам. Зависи какви цени ще предложат кандидат-изпълнителите. Все пак заради застоя в строителния сектор сигурно ще получим изгодни оферти. А що се отнася до средства - те са осигурени от правителството.


Защо летището в Балчик го прехвърлиха към вас, а не го дадоха на концесия?


- Това е управленско решение, което аз не бих желал да коментирам. Единствено мога да кажа, че това решение е основателно - факт е, че ние имаме добри специалисти, имаме и опит. Мисля, че този опит ще бъде успешно приложен и на летище Балчик. Летището е близо до курортите Албена и Златни пясъци и смятам, че ще има изключителен интерес от авиокомпаниите да кацат там.


Премиерът Борисов скоро каза, че концесионерът на морските летища във Варна и Бургас е монополист и летището в Балчик трябва да стане гражданско, за да разбие този монопол. Каква е вашата позиция?


- Не бих казал, че има монопол, но щом правителството е решило, че летището в Балчик трябва да бъде превърнато в гражданско, ние изпълняваме постановлението на Министерския съвет. Мисля, че на този пазар има достатъчно възможности за всички, така че да бъдат защитени интересите и на колегите от "Фрапорт", и на "Летище София", респективно и на летището в Балчик, тъй като то вече е наше. Бих искал да допълня, че превръщането на военния аеропорт в граждански е добро решение, тъй като в България има много летища, които трябва да бъдат поддържани. Това ще бъде много полезно, тъй като има бум на гражданските, и на частните самолети. Все пак това е добър бизнес и колкото повече летища има, толкова по-добре. Има ли изградена инфраструктура, тя трябва да бъде подържана.


А на летище София ще има ли подобрения и нови инвестиции?


- Да. Нашата програма е много амбициозна. Предвиждаме няколко ремонта на съществуващите настилки, ремонти на стария и новия терминал. Също така през следващата година планираме изграждането на две пътеки за рулиране - една скоростна и една свързваща, като по този начин ще увеличим пропускателната способност на пистата. Към момента може да се извършват само 25 самолетни движения в час. На ниво 0 ще има разширение на новия терминал, където ще бъдат направени шест нови изходи към отдалечените стоянки. По този начин освен самите площи увеличаваме и търговските площи, което ще ни донесе неавиационни приходи. Предвиждаме и пет нови входа, отново на ниво 0, където също ще има търговски площи. Един магазин там ще бъде 260 кв. м, ще има още два по 150 кв. м. От друга страна, на ниво +1 ще направим нови търговски обекти с площ над 1 дка, които също ще отдаваме под наем. Планираме да инвестираме в тези подобрения над 20 млн. лв. през следващата година.


Какъв е броят на обслужените пътници на летище София от началото на годината досега?


- За периода януари - август 2011 г. са обслужени общо 2 366 124 пътници, а за същия период на миналата година те са били 2 213 291. Тук отчитаме 7% ръст. По вътрешните линии до момента имаме обслужени близо 160 хил. души, а миналата година около 120 хил. пътници. Ръстът тук е 29%. Имаме намаление с 10% обаче спрямо миналата година на международните чартърни полети, но те не се отразяват значително върху общата картина, тъй като по принцип техният брой не е голям. Същото е положението и при бизнес полетите. Тази година имаме 2240, а миналата 3230 бизнес полета, което в сравнение с милионите пътници, обслужвани по международните линии, и с хилядите, обслужени по вътрешните линии, е много малък процент. По международните редовни линии имаме 3% ръст на самолетните движения, по вътрешните - 49%. При товарните полети имаме 11% увеличение. Това са добри показатели и бих казал, че има тенденция на излизане от кризата.


А какъв е капацитетът на софийското летище? Има ли опасност то да не може да поеме увеличаващия се брой пътници?


- Новият терминал има 2.5 млн. души пропускателна способност, а старият - 1.5 млн. пътници. Това прави общо 4 млн. пътници при 3.5 млн. очаквани през тази година. Именно поради това ние стартираме процедура за изработване на генерален план на летището - това е основата, на която трябва да се стъпи за бъдещото му развитие.Ще анализираме всичко. Например, ако има трети терминал, карго терминал или терминал за бизнес полети, как трябва да бъдат разположени те. След като разработим този генерален план, в който трябва да бъдат включени и анализи на пътникопотока за следващите три, пет, десет или петнадесет години, ще имаме основание да започнем изграждането на нови съоръжения. С действията, които предприемаме, мисля, че ще закърпим ситуацията, което ще ни даде малко време, за да преценим къде да бъде новият терминал. Дори имаме една свободна сграда, част от стария терминал, където е възможно да направим малък терминал за пристигащи, но за момента пак ще кажа, че сме на етап технически анализ. След неговото приключване ще стартира процедура за избор на изпълнител.


Един въпрос за самолетното гориво. Има ли интерес от страна на доставчици на керосин освен "Лукойл"?


- "Летище София" разполага с инфраструктура и всеки доставчик е добре дошъл да предоставя керосин. За нас е в интерес да има повече доставчици и съответно конкуренция на цените. За момента обаче само "Лукойл" са проявили интерес. Към момента конкуренция има само в това кой ще даде по-добри цени на зареждане от резервоар до крило. Три фирми имат лиценз за зареждане - "Летище София" ЕАД, "Лукойл България" ЕООД и "Суиспорт България".


За финал един имотен въпрос. Оказа се, че 160 дка от земите на "Летище София" са смесена собственост, което може да се окаже пречка за нови инвестиции. Как ще бъде решен този проблем?


- Има такъв проблем наистина. Една част от земите на "Летище София" са смесена собственост между Министерството на земеделието и храните, нас и авиокомпания "Хемус Еър" ЕАД. Мога да кажа, че са предприети съответните действия. Има чертежи с предложения за делба и се минава през процедура. "Хемус" поеха ангажимент да изготвят проекта по делбата, защото те са собственици на по-голяма част от сградите. Тези сгради се използват и от "Луфтханза", партньор на "Хемус". Партньорите искат да извършат разширения и да строят на този терен, за което собствеността е пречка. Въпреки че наличието на публична държавна собственост в идеална собственост е проблем, за който съществуващото законодателство не дава решение, ние работим по въпроса. Не бихме допуснали да има пречки пред инвеститор като "Луфтханза".


Кой е Веселин Пейков


Веселин Пейков е магистър по гражданско инженерство от Института за инженери в гражданската авиация в Киев. В "Летище София" работи от завършването си през 1994 г. До декември 2010 г. беше директор на дирекция "Информационни технологии и поддръжка". Пейков беше назначен за изпълнителен директор на "Летище София" ЕАД от 1 юли 2011 г., след като транспортният министър Ивайло Московски уволни от поста Асен Танчев.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK