Нивото на прозрачност на предизборните кампании е много ниско

До момента са констатирани нарушения в предизборните кампании по отношение на участието на непълнолетни и липса на съобщение срещу купуването на гласове в предизборните рекламиСамо шест от кандидат-президентските двойки са подписали договора за почтеност, с който се съгласяват да предоставят информация за финансирането на предизборната си кампания и да организират кампанията си почтено, без да купуват гласове. Това обяви Катя Христова, програмен директор на асоциация "Прозрачност без граници" на пресконференция днес. Договорът е подписан от кандидат-президентските двойки Меглена Кунева – Любомир Христов, Росен Плевнелиев – Маргарита Попова, Румен Христов – Емануил Йорданов, Мария Капон – Николай Кисьов, Красимир Каракачанов – Даниела Димитрова, Атанас Семов – Поля Станчева. Готовност за подписване на договора е заявил Волен Сидеров, а  Ивайло Калфин и Стефан Данаилов са обявили, че морално подкрепят този договор, но имат проблеми кой може да ангажира партията с подписването му и все още не са поели ангажимент официално.


"Това, което до момента констатирахме е едно много ниско ниво на прозрачност на финансиране на предизборните кампании", заяви Катя Христова, програмен директор на асоциация "Прозрачност без граници". Тя коментира, че през 2007 г. е регистриран най-нисък индекс за прозрачност на изборите, когато стойността на прозрачност е била 1.82 от максимална стойност 10.  В навечерието на изборите за местна и президентска власт ще бъдат обяви резултатите от мониторинга на асоциация "Прозрачност без граници" и ще бъдат представени най-прозрачните листи за местни избори. Тя коментира, че вече се наблюдават нарушения в предизборните реклами на част от кандидатите, които не включват съобщението, че купуването и продаването на гласове е престъпление. Друго нарушение, констатирано в първите дни на предизборната кампания, е участието на непълнолетни.


Кампанията за мониторинг на предизборните кампании през тази година ще включва четири основни компонента – прозрачност в действията на политическите партии, инициативните комитети, предизборните щабове и процеса на финансиране, прозрачност в действията на медиите и медийните кампании, прозрачност в действията на държавните институции и наблюдение на самия изборен ден.


"На тази предизборна кампания ще наблюдаваме много по-цинично отношение към избирателите", коментира експертът доц. д-р Антоний Гълъбов. Според него проблемът ще бъде сериозен не толкова с купуването на гласове, колкото с оказването на натиск върху избирателите. "По-ефикасно е да си купиш секционна комисия, отколкото гласове, а може би и по-евтино", допълни доц. д-р Огнян Минчев - председател на УС на Асоциация "Прозрачност без граници".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK