Кубинците вече ще могат да купуват и продават коли

Кубинците вече ще могат да купуват и продават коли

© Албена Пино



Кубинските граждани направиха малка крачка към свободата, след като президентът Раул Кастро въведе реформа, даваща право на хората да купуват и продават автомобили, предаде Reuters. Правото се въвежда 52 години след забраната, която датира от времето на революцията през 1959 г. Новите промени си имат и граници, но са посрещнати добре от кубинците, някои от които не са имали право да притежават кола повече от пет десетилетия. Либерализацията на пазара за покупко-продажба на коли е част от пакета от над 300 реформи, предложени от Раул Кастро и одобрени на конгреса на комунистическата партия през април.


Дългият път


Предложените промени са поредната крачка към частната инициатива, която беше погребана по времето на Фидел Кастро. Досега свободно хората можеха да продават и купуват единствено придобитите преди 1959 г. коли. Това е и една от причините и сега в Куба да се движат толкова американски модели от 50-те години, завещани от предния режим на Фулхенсио Батиста. По улиците на Куба се виждат и съветски автомобили от времето на топлите отношение на Хавана с Москва. Тогава този тип автомобили са позволени за ползване само с разрешение от властиоте. Сред привилегированите са разни длъжностни лица, атлети, артисти и лекари, които се връщат от чужбина. През тези години в страната съществува черен пазар на коли, при който хората купуват атомобилите, чието разрешение е на името на друг.




Бавно, но славно


Новите разпоредби предвиждат кубинците с разрешение от властите и пребиваващите в страната чужденци да внасят колите си от чужбина. Вече хората, които искат да емигрират от страната, ще могат да продават колите си, както и да ги завещават на роднини. Пребиваващите чужденци ще могат да купят до две коли, независимо дали ги внасят или не. Реформите на Раул Кастро са необходими, за да оцелее комунизма в страната, но се случват твърде бавно, пише Reuters. "Това е закон, който трябваше да влезе в сила преди много време. Тази практика съществува навсякъде по света, защо ние да сме различни?", коментира кубински таксиметров шофьор.


Бум на свободата


Веднага след новината списъци с предложения за продажба или купуване на коли заляха сайта  Revolico.cu, където се обменят всякакви стоки в рамките на острова. Цените на предлаганите автомобили варират от 25 000 USD за Chevrolet от 1951 г. до 4 800 USD за Dodge от 1948 г. Оказва се обаче, че много от продавачите въобще не са чули за закона, те просто имали нужда от пари. Според един собственик на автомобил от предреволюционния  период масовото предлагане на стари коли може да намали цената им, след като се отвори и пазара на нови модели. Едно от най-големите предизвикателства за кубинците ще бъде набирането на достатъчно средства за купуване транспортно средство. В момента средната работна заплата в Куба е под 20 USD, като обикновено големите покупки се финансират с помощта на роднини от чужбина, които пращат пари. "Това е необходим закон, но аз дори не мога да си купя велосипед", споделя продавач на фъстъци. "Ако успея да спестя пари, един ден ще мога да си купя кола. Ще бъде тежко, но поне сега е възможно", споделя кубински гражданин с усмивка на лицето.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK