Британски поп и авангард в София

Британски поп и авангард в София

© Боби Тошев



Сър Питър Блейк откри изложбата Absolut Brit Art, в която са включени и творби на Аниш Капур, Марк Куин и Деймиън Хърст "За всеки артист е важно да посрещне открито факта, че малка част от изкуството е "чисто откритие". Въпреки това хората все още правят пробиви. Няма нищо лошо да признаеш: "Вижте, ето това ми е повлияло."Малко са творците, които имат куража за подобно изказване и известният като кръстника на британския поп-арт сър Питър Блейк е един от тях. Ако сте фенове на "Бийтълс" със сигурност веднага можете да си представите еклектичната обложка на Sgt. Pepper's - а тя е дело именно на този художник. През дългогодишната си кариера Блейк създава колажи, скулптури, гравюри, инсталации, както и комерсиално изкуство под формата на графики и обложки на музикални албуми. Идеите му поставят екзистенциални въпроси за идентичността и стойността на изкуството.В събота (1 октомври) той откри лично изложба на свои творби в Музейната галерия за модерно изкуство, придружени от произведения на едни от най-нашумелите британски артисти - Аниш Капур, Марк Куин и Деймиън Хърст.Питър Блейк ще бъде представен със сериите Paris Suite и Venice Suite, както и поредица от сериграфии, пресъздаващи в поп-арт стилистика идолите на артиста като Елвис Пресли, Бриджит Бардо, Мерилин Монро, ливърпулската четворка от "Бийтълс" и дори модела Кейт Мос.Любителите вече познават Деймиън Хърст - най-богатия жив художник - от изложбата му в същата галерия преди година.Капур и Куин са не по-малко интересни. Аниш Капур е известен с мащабните си градски скулптури и психеделични инсталации като "Небесното огледало" в Ню Йорк и купчините пурпурен пясък, наречени "Разчленяването на Жана Дарк" в огромно хале в Брайтън. Сам той нарича себе си "живописец, който е склуптор". Марк Куин пък се прочу с десетметровите си новородени, носещи се във въздуха и разкървавения си скулптурен автопортрет. Негови офорти с флорални мотиви бяха продадени за близо 14 хил. USD през май в Лондон, а на аукцион в Ню Йорк бронзова скулптура достигна цена от 1 млн. USD.


ИнтервюСър Питър Блейк, поп арт художник


Не всеки може да твори магия





- Г-н Блейк, казвате, че вашият централен персонаж - Пеперуденият човек, с пеперуди струящи от вълшебната диригентска палка, може да бъде всеки един от нас. Означава ли това, че всеки от нас може да бъде магически човек, да твори вълшебства?



- Не. Не означава. Смятам, че всеки може да рисува. И всеки може да се научи да бъде художник. Всекиму можеш да обясниш как се рисува ъгъл спрямо вертикалата. Това обаче са едни твърде скучни поучения. Важното е какво създаваш с наученото. Тогава може и да се случи магията, която не всеки е способен да сътворява.


- Представете си, че сте на концерт на оркестъра "Клуб на самотните сърца на сержант Пепър", който "изобразихте" на обложката на легендарния едноименен албум на Бийтълс?  Как изглежда този бенд в съзнанието Ви?


- "Оркестърът на самотните сърца" е фантасмагоричен. Струва ми се логично да бъдат облечени във военни униформи, като на обложката. Е, можех да ги изобразя като "Бийтълс" такива, каквито дойдоха от Хамбург обратно в Англия – с черни кожени сака и джинси. Но ми се искаше да бъде по-многоцветно. Да не наподобява на различните начини на обличане на самите "Бийтълс" от различните им периоди.


 - А защо "самотните сърца"? Нима самите "Бийтълс" бяха тези самотни сърца?


- Чиста приумица помоему. В Америка има такава напитка "Д-р Пепер" и съществуват така наречените клубове АА – Анонимните алкохолици. А в Англия имаме клубове на самотните сърца, където хората отиват за да намерят своята половинка. В този ред на мисли се сещам за една симпатична история. Едва когато свършихме цялата работа, Джоузеф Локууд (шеф на грамофонната фирма ЕМИ, бел. ред) сметна за необходимо да поиска писменото разрешение на всяка една от живите личности, изобразени на обложката. Тогава шармантната Мей Уест (американска филмова и театрална актриса и певица, родена през 1893, бел. ред.) ни отговори "Ама какво ще търся аз в клуба на самотниците?


- Отношението ви към Мерлин Монро е различно от това на Анди Уорхол – неговото е по-скоро цинично, а при Вас тя е бляскава. Дали това е културно обусловено? Кралска Англия по начало се отнася уважително към наследството и идолите.


- Смятам, че личното отношение на Анди е същото като моето отношение –сигурен съм, че и той харесваше филмите на Мерилин. Аз исках да обърна внимание на това как с една и съща фотография могат да се получат два различни образа, само защото е използвана различна техника. Но съм съгласен, че културата на кралска Англия ми е оказала влияние. Анди е от съвсем различно потекло – роден в Чехословакия, после е емигрирал в САЩ – това му повлия. Техниката, която използва е много примитивна – всичко се е правило на ръка – и смятам, че това са брилиянтни постижения. Иконите на Анди – Мерилин и Елвис - наистина се превърнаха в икони на поп арта, но нещата като че трябваше да спрат дотам. След това той стана много ориентиран към комерсиалното. Затова казвам, че подходът му е циничен –той стана милионер – в изкуството му става дума за пари. Не казвам, че беше алчен – по-скоро, че творбите му бяха коментар на парите.


- Какво мислите за бунтовете в Лондон?


- Според мен това беше постановка – това бяха професионални престъпници с криминални досиета. В днешно време с помощта на интернет е много лесно някой да публикува съобщение и да каже "Да си направим бунт!" и всички се хващат и отиват на бунт. Според мен има много повече в тази история, отколкото научихме. Не мога да направя асоциация с арабския свят, където хората се бунтуват за промяна. В Англия като че ли нямаме отправна точка – не е ясно срещу какво точно се бунтуват тези хора. Стига се до една вандалщина и най-лошото – саморазрушителна вандалщина срещу обществото, в което бунтуващите се живеят.


- Какво знаехте за България преди и какво знаете сега?


- Почти нищо не знаех. Знаех само, че е в Източна Европа. Сега знам, че тук е много хубаво (смее се). Знам, че това е една страна с много хубави и гостоприемни хора и страхотни кебапчета!

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK