Новите етикети на храните се оказаха добра новина за бизнеса

От 2014 етикетите на хранителните продукти трябва да дават по-подробна и ясна информация на потребителите, но това ще донесе и ползи за самата хранителна индустрия. Бизнесът го оценява.Преди броени дни съветът на ЕС одобри финално въвеждането на повече, по-подробна и по-четивна информация върху етикетите на храните - регламент, който беше обмислян, разработван и дискутиран почти три години. Новите правила ще бъдат задължителни от 2014 г. Целта е да се улесни информираният избор на потребителите, но също така правилата трябва да доведат и до подобряване на здравето на гражданите в Евросъюза. Те ще могат по-лесно и по-бързо да се ориентират за произхода на някои храни, както и за точния им качествен и количествен състав - захар, сол, заместители, мазнини, въгехидрати, протеини. Също така и за алергените, които съдържат някои храни и които хора с алегрии трябва да избягват. Макар да се прави в името на потребителя, хранителната индустрия също ще извлече ползи, тъй като единният общоевропейски регламент ще гарантира по-голяма правна сигурност, по-малко бюрокрация и по-добро законодателство като цяло.


Компаниите са доволни


Новите етикети ще дадат и конкурентно предимство на компаниите, които залагат на качествените съставки и проявяват отговорност към потребителите. Ето защо голяма част от хранителната индустрия и в България отчете регламента като добра новина.  "За нашия бранш новият регламент е добра новина, тъй в последните години понесохме много имиджови удари. Изключително важно е да възвърнем доверието на потребителите", каза за в. "Пари" председателят на Асоциацията на месопреработвателите и собственик на марката "Тандем" Кирил Вътев.Позитивни са нагласите и в сектора на производство на пилешко месо - най-вече сред тези, които не злоупотребяват с потребителското доверие и не инжектират вода в месото с цел да вдигнат обема. Всички останали според новия регламент ще трябва да обозначат ясно съдържанието на вода, когато то е повече от 10%. Доволни са и млекопреработвателите. По-думите на собственика на марката "Пършевица" - Димитър Зоров - всички, които ползват качествени суровини, ще спечелят от новия регламент.




Силата на централизираните мерки


В тези три сектора от няколко години земеделското министерство опитва да внесе някакъв ред и ясни правила, но доколко е постигнат успех, е твърде спорен въпрос. Въвеждането на стандарти, доразписването на нормативи и създаването на нови правила донякъде помогна на потребителите и допринесе за повече яснота в съдържанието на продуктите. Но също толкова ги и обърка, произведе и немалко скандали, а негативите - и финансови, и имиджови - засегнаха бизнеса. Новият регламент ще бъде основата, но според споразумението държавите членки ще може да изискват и допълнителна информация на етикетите от определената на общоевропейско ниво.Все пак той най-малкото ще намали случаите, в които трябва да се променят нормативи в българското законодателство. У нас това се случва горе-долу при всеки скандал в хранителния бранш, а напоследък такива изобилстват.  В дългосрочен план пък новите правила ще работят за устойчивото потребителско доверие, което т. нар. стандарти на земеделския министър Мирослав Найденов по-скоро не успяха да постигнат.


Да изпревариш събитията


Някои компании от хранителния сектор се оказаха вече подготвени за промените. Големи транснационални компании от години отпечатват на етикетите си информация не само за количествения и качествения състав, която по новите правила ще бъде задължителна, но дори и информация за енергийните стойности и т. нар. ориентировъчен дневен прием.По този начин у нас са обозначени продуктите на компании гиганти като "Крафт Фуудс", "Марс", "Кока Кола", "Нестле", "Данон", но и по-малки български фирми също са заимствали идеята. Това са предимно пакетирани продукти като чипс, шоколадови изделия, крекери и т. н. "Потребителският интерес изисква от нас да сме социално отговорни. Изпреварихме събитията и отговорихме на очакванията на клиентите преди да бъде разписан регламентът. Това ни дава конкурентно предимство", каза за в. "Пари" Ваня Джолева от "Крафт фуудс".  Регулацията на общоевропейско ниво често среща критики, тъй като има своите негативи. В случая обаче и потребителите, и бизнесът имат поводи да бъдат доволни.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK