Пациентите се оплакват най-много от лошото отношение в болниците и ниското качество на здравните услуги

Българите не са наясно със здравноосигурителните си права, показва анкета на Центъра за защита правата в здравеопазването В Центъра за защита правата в здравеопазването (ЦЗПЗ) са постъпили най-много жалби от пациенти срещу болници - 308. В същото време оплакванията от страна на болници срещу Националната здравно-осигурителна каса (НЗОК) са 20, съобщи представителят на центъра д-р Стойчо Кацаров пред БТА.


Преобладават жалбите срещу болниците за лошо отношение към пациента и ниско качество на оказаната медицинска помощ. За последните 18 месеца техният брой е 160 от общо 609. За липса на лекарства са подадени 182 жалби, а официалните оплаквания за отказ на медицинска помощ са 52. Към момента ЦЗПЗ води 120 съдебни дела, от които 59 са от болници срещу НЗОК за наложени санкции или за откази за плащане на оказана и отчетена медицинска помощ. Заради лекарски грешки адвокатите на Центъра водят 19 дела, като 5 от тях са заради настъпила смърт. В останалите случаи е настъпила тежка инвалидизация. Две дела са спечелни срещу Столична община - заради ухапване от куче и заради непочистен лед.Българите познават слабо здравноосигурителните си права, това стана ясно в резултатите от скорошна анкета на ЦЗПЗ. Данните сочат, че жените са по-склонни да се борят за правата си, отколкото мъжете. Най-запознати са потребителите с въпросите за размера на потребителската такса при посещение на лекар. Едва 6.2% от анкетираните не знаят колко трябва да платят. Повече от 15% от анкетираните са на мнение, че могат да получат безплатна медицинска помощ без да са здравноосигурени. Над 35% от участниците твърдят, че бременна жена, която не е осигурена, няма право на безплатна родилна помощ. Повече от половината участници в анкетата не знаят какво включва платената от Здравната каса зъболекарска помощ. Над 99% от анкетираните не са наясно какъв е броят броят на направленията за консултации, на които имат право пациентите в рамката на една година. Всеки трети отговаря, че рядко са му правени профилактични прегледи, а 1.7% не знаят дали са им правени такива. Почти половината анкетирани не смятат, че правата на пациентите в България са защитени, а 71.4% от тях не знаят, кой всъщност наблюдава спазването им.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK