Рекламата в социални мрежи и главно Facebook носи ръст за пазара през 2011 г.

Дигиталният рекламен пазар у нас най-вероятно ще нарасне до около 30 млн. лв. през 2011 г. Това прогнозира председателят на борда на е-Академия и организатор на изложението Webit Пламен Русев.  Основната част от ръста се дължи на реклама в социални мрежи, и то главно във Facebook. Русев обаче поясни, че тъй като Google и Facebook не обявяват официални данни, прогнозирането е доста затруднено.За сравнение оборотите за миналата година са били около 20 млн. лв., съсредоточени основно в реклама чрез банери в сайтове и контекстуална реклама в интернет търсачки. Рекламодателите у нас отделят за дигитална реклама не повече от 7% от бюджета си, което според е-Академията е по-ниско от средното за Западна Европа ниво 10-12%, а в държави като Великобритания то дори достига 30%.


Промяна


Според Русев дигиталната индустрия в България ще бъде гореща тема в близко бъдеще, тъй като сега наблюдаваме промяна на онлайн поведението на различните марки. "Вече няма проекция на бранд, има комуникация. Брандовете трябва да са онлайн, за да водят диалог със своите клиенти", заявява Русев. Самите потребители вече не са просто цел на рекламодателите, а са се организирали в общности. Вече всеки човек в интернет има име, семейство, интереси и т. н., така че компанията трябва да пригоди продукта към индивидуалния потребител. За да има възвръщаемост от дигиталната реклама, рекламодателите трябва да са добре обучени да си служат с нея. Промяната няма да подмине и медиите, които вече няма да получават кредит на доверие от хората по подразбиране, а ще трябва да се борят за него с блогъри и други независими източници на информация. Русев каза също, че България е едно от най-трудните места за организиране на подобни събития поради редица транспортни и логистични проблеми. Той обаче увери, че изложението ще продължи да се провежда у нас въпреки тези трудности.




Положението в региона


Един от първите панели на изложението беше посветен именно на състоянието на рекламния пазар в Централна и Източна Европа за последните няколко години. Марта Клепка от компанията за интернет статистика Gemius описа потенциала на този пазар. Двете държави с най-много интернет население в него са Русия и Полша, съответно с 53.7 млн. и 18.9 млн. души с достъп до глобалната мрежа. Ако обаче включим в сметките и Турция, тя заема второ място със своите 24.5 млн. свързани потребители. За изминалите дванадесет месеца интернет населението на ЦИЕ се е увеличило с 16 млн. души, като най-голям ръст отбелязва Украйна с 44% увеличение. Увеличават се и парите, които рекламодателите отделят за интернет присъствие, като Русия, Полша и Чехия отделят най-много в тази област. Чехия е лидер по отношение на отделени средства за един интернет потребител с близо 60 EUR, на дъното на класацията е Сърбия с едва 2.04 EUR на глава от онлайн населението.


Мобилно бъдеще


Следващата голяма крачка ще бъде развитието на мобилния достъп до интернет, допълни Клепка. Тя припомни прогнози на Cisco, според които мобилният трафик на данни ще се увеличи 26 пъти между 2010 и 2015 г., като над половината от този трафик ще бъде видеосъдържание. В момента мобилният интернет заема минимален дял от общия интернет достъп. Дори в развити държави като Дания само 7.21% от посещенията в уебсайтове са били през мобилно устройство, а България е на едно от последните места по този показател с 0.7%. Независимо от това се очаква рекламата през мобилни устройства да се увеличи почти десет пъти в сравнение с нивата от 2007 г., достигайки 19.1 млн. USD през 2012 г.


Умни и социални


Причина за това е и все по-голямото разнообразие от мобилни устройства с възможности за достъп до интернет. Според данните на Gemius, потребителите в ЦИЕ са фенове на Apple - 21.1% от посещенията на уебстраници през мобилни устройства са били извършени от таблета iPad. Втори с 13.9% се нарежда друг продукт на компанията от Купертино - iPhone. Веднага след него са два продукта на Samsung, смартфоните Galaxy S и Galaxy S II съответно с 2.6 и 2.2%. На пето място е телефонът HTC Desire с 1.9%. Расте и значението на социалните мрежи. Изненадващо Турция е най-големият европейски пазар на Facebook, изпреварвайки Великобритания през последната година. Според представителката на Gemius социалната мрежа на Марк Цукърбърг има стабилни възможности за растеж в страните от Източна Европа. За последните 6 месеца най-много са се увеличили потребителите на Facebook в Румъния, Полша и Унгария. В Турция близо половината от всички разгледани уебсайтове са били страници във Facebook. В България социалната мрежа представлява 37% от цялото прекарано от потребителите време в интернет. В някои държави от региона обаче местни играчи имат силни позиции. В Русия например местните социални предложения имат тотален превес.


Борба


По време на същата презентация Томаш Лауко от ZenithOptimedia каза, че в света на рекламата всички видове медии се борят за едно и също парче месо. Наблюдава се тенденция на тотален срив на рекламните бюджети за печатни медии и пренасочването на средства към дигитални алтернативи. Такава е и тенденцията в най-големия рекламен пазар в ЦИЕ - Русия, потвърди и Алексей Беляев от IAB Русия. Рекламните агенции обаче вече не са в състояние просто да трансферират информационния трафик на рекламодателите, а трябва и да добавят допълнителна стойност към него, заяви Марчин Возняк от ARBO Interactive. Това може да стане чрез социалните мрежи, онлайн видеосъдържание и други опции.


---


Какво е Webit


Изложението Webit е посветено на дигиталния бизнес и маркетинг. То се провежда в рамките на два дни, през които ще бъдат проведени дискусии на  представители на някои от най-големите интернет компании като Google, Facebook, PayPal и много други.


---


Опитваме се да пробием в Турция


Малкият играч трябва да намери слабото място и да разбере силните страни на глобалния си конкурент, казва Сергей Петренко, главен директор на Yandex Украйна


Интернет има едно хубаво качество - в него няма граници и няма бариери между страните. Всеки сайт, без значение дали е български, руски или глобален като google.com, е на един клик разстояние. Основното е, че всеки локален бизнес трябва да помни, че има глобален конкурент. Например в областта на интернет търговията винаги ще го има Amazon, както и много други регионални компании. От тази конкуренция не може да се избяга, трябва да се живее с нея. Ние в Yandex сме голяма, но все пак локална компания. Имаме сериозно присъствие в Русия, в Украйна, сега се опитваме да се развием в Турция, но не сме толкова глобални, колкото бихме искали да сме. Имаме известен опит в съревнованието с Google в локални пазари, знаем кои качества трябва да подобрим, за да се състезаваме успешно. Малкият играч трябва да намери слабото място и да разбере силните страни на глобалния си конкурент. Искам да подчертая, че това съревнование е напълно възможно. Ако искате обаче изобщо да сте конкурентоспособни, трябва да предлагате продукт с високо качество. Ще постигнете значителни резултати. Просто опитайте!

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK