Прожектори, камера, брандове

Загледани в касови филми като "Винаги ще има утре”, който промоцира всичко от BMW до часовници Omega и увлечени по нашумелите телевизионни серии  "Отчаяни съпруги”, създателите на които наскоро приеха твърда сума, за да включат "Буик" в историята на героите, зрителите неволно стават виртуални консуматори на определени продукти, които изскачат от всеки кадър.


Когато Европейската комисия реши в края на 2005 г. да либерализира телевизионната реклама, като премахне много от ограниченията за скрита реклама, неформалната обосновка на това действие беше отекващото стенание: "САЩ го правят, защо не и ние?” Скритата реклама е бизнес за милиони долари отвъд океана, но беше забранена в повечето европейски страни от 1989 г. досега. Според еврокомисарката, отговорна за преразглеждане на директивата "Телевизия без граници”, Вивиан Рединг освобождаването на ограниченията за скрита реклама ще доведе до възможности за повече работни места, нови европейски продукции и разцвет на модерните технологии.



Скритата реклама замъглява границата между съдържание и реклама





В началните епизоди на нашумелия по "Нова тв" сериал "Изгубени” действието се завърта около метален куфар на фирмата ZERO Halliburton. Скъпият предмет не само е останал невредим след самолетната катастрофа на остров в Тихия океан, но издържа и на опитите на главните герои да го отворят, включително като го блъскат в скала. След многобройните действия и достатъчно съсредоточеното внимание на зрителите върху обекта единственият "ключ” към съдържанието на куфара е неговият собствен. Това е скрита реклама, за която всеки би мечтал.


През 2004 г. приходите от скрита реклама в САЩ нарастват с 46%, а според данни на CBS ¾ от всички праймтайм предавания на телевизията скоро ще съдържат скрита реклама. Рекламистите смятат, че това присъствие на марките успешно ги продава. От друга страна, телевизионните компании отчаяно се нуждаят от повече пари, тъй като част от традиционните им приходи биват пренасочвани от фирмите в интернет и други нови форми на реклама.


Феноменът скрита реклама не е нов. През 1930 г. Procter&Gamble започват излъчване на "сапунени серии” по радиото, обръщайки вниманието на аудиторията към произвеждания от тях прах за пране. Цигарените компании от своя страна дълго залагат на присъствието във филми, придавайки величие на самия акт на пушене чрез големи имена в седмото изкуство. Сега обаче рекламистите са много по-целеустремени в налагането на марки по този начин и това се дължи на факта, че все по-разпространено е мнението за намаляващата ефективност на 30-секундния телевизионен спот. В голяма част от света зрителите вече разполагат със специални устройства, позволяващи им да прескачат рекламните блокове, които прекъсват любимия им сериал например.


Днес дори в художествената литература присъства платена скрита реклама, мюзиклите на Бродуей също са на върха на вълната, а във филмовата индустрия скритата реклама обикновено се заплаща с огромни инвестиции в продукциите. Собствениците на марки непрекъснато вдигат изискванията си, като едно от задължителните условия вече е главните герои да се снимат с продукта в деня на филмовата премиера.



Колко и какво струва скритата реклама на марката



В телевизията - най-бързо развиващата се среда за скрита реклама, рекламистите и телевизионните компании се опитват да изработят стандартен бизнес модел за заплащане на скритата реклама. Бартерът е остарял метод и в момента най-често използваната схема по света е обещанието за по-големи инвестиции в тв реклама при гарантиране на присъствие в съдържанието на продукцията. На големите телевизионни пазари вече съществуват фирми, които предлагат софтуери за измерване ефективността на скритата реклама, защото както гласи слоганът на една от тях: "Само това, което може да се измери, заслужава да се плати.” Една от основните променливи при измерване ефективността на скритата реклама е насищането на програмата с подобно присъствие. Друг важен фактор е дали главният герой докосва продукта или не.



Скритата реклама е по-рискована инвестиция от традиционното рекламиране. В началото на 2005 г. Unilever интегрират свой продукт - душ гел, в нашумялото риалити шоу The Apprentice. Участниците имат за задача да измислят нова рекламна кампания за продукта. Всички в световната компания обаче изведнъж биват обзети от притеснение, когато един от отборите в шоуто предлага идеи със сексуален подтекст и хомосексуални намеци.


Повечето зрители нямат нищо против съдържанието, което им се предлага от екрана, да е изпълнено с продукти, стига всичко да е подготвено качествено. Факт е обаче, че има много шоупрограми, чийто рейтинг спада стремглаво вследствие на пренасищане с подобно рекламно присъствие. В световен мащаб скритата реклама все още заема скромен дял от рекламните приходи и би следвало да бъде ограничена, ако влияе негативно на рейтингите. Колкото по-опитни и иновативни стават рекламистите обаче, толкова по-невъзможно е това да се случи.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bananashake
    *****

    product placement shte umre rano ili kusno. nikoi nqma da plashta za da gleda reklami. tova sa nqkoi ot filmite prez poslednite godini - flight plan naprimer e edna glupava 90-minutna reklama za novia airbus. relevant content, koito ne e natrapchiv e budeshteto. seriite na bmw ( koito skoro bqha svaleni ot site-a) sa edin vid product placement, koito se razlichava i moje bi shte ostane. te sa bezplatni, dobre napraveni, i nai-veche, consumer-a sam reshava da si gi svali ( nai-chesto po preporuka -viral marketing) pirelli, skoro izleze s podobna ideq, a sushto i agent provocateur. bmw, reshi da se vazpolzva ot ipod maniqta i izleze s bmw audiobooks...i t.n., i t.n. v bg-to mai onzi serial po nova na magardich imashe nqkakvi nachenki na product placement. no uvi, kulturata e razlichna. neka se poklonim na chujdestrannite reklamni agencii i tehnite "ofisi" v bulgaria. te shte ni izvedat kum po-svetloto i reklamno-shtastlivo budeshte. te znaqt. te mogat.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK