Новите онлайн мрежи, или как да чуем потребителя

Новите онлайн мрежи, или как да чуем потребителя


Разрастването на онлайн явления и техники за социално общуване с общото наименование Web 2.0* (блогове, уикита, RSS feed**, др.) изискват нов подход и нов поглед от страна на рекламисти, рекламодатели и маркетолози. RSS feed мониторингът, подкастовете, проследяването на потребителски мнения и изграждане на сайтове с полезна информация от самите потребители (такива като www.wikipedia.com) без съмнение са най-популярните и обсъждани маркетингови инструменти в момента.


В края на 2006 г. обаче доста се спекулираше, че тази фаза в развитието на интернет ще отмине и така нареченият балон Web 2.0 скоро ще се спука. По повод на тези твърдения Американската асоциация по маркетинг обяви на своя уебкаст, посветен на революцията на блоговете, че "този нов свят предоставя най-голямата възможност от създаването на световната мрежа насам за отчитане на важни статистически данни като пазарен дял и нарастване на броя на клиентите". Независимо от това дали балонът Web 2.0 ще се спука или не, възможностите за директно общуване и обмен на информация и файлове не трябва да се пренебрегват.


Младото, онлайн поколението, не обича нищо повече от това да споделя мнение и да обменя опит




както се вижда от сайтове като YouTube, MySpace, Sibir.bg, Friends.bg и много други. Според проучване на американската агенция MarketSherpa около 50% от онлайн потребителите на възраст между 18 и 34 години са пускали коментари или подробно описание на продукти и услуги, които са ползвали. В същото време едва 34% са тези потребители, които са сваляли файлове с музика. Същото проучване показва, че 43% от сайтовете за електронна търговия са интегрирали през 2006 г. опции клиентите да пишат свои коментари и да поставят оценка на продуктите и услугите, а дори и да публикуват снимки и видеофайлове.


Въпреки страховете, че публикуването на коментари от потребителите може да навреди на продажбите, в повечето случаи резултатът е положителен. Описанията и впечатленията за продукти от страна на потребители се оказват основната информация, която пазаруващите онлайн търсят.


Когато сайтовете на производителите и дистрибуторите са отворени за потребителя, фирмите "слушат" разговори, които пряко помагат на работата им. Обратната връзка от клиентите отваря очите на всяка индустрия, като променя начина на позициониране на пазара, търгуването със стоките и дори самото производство.


Хората се влияят силно от мнението на близки и роднини, а с изграждането на новите онлайн социални мрежи те се влияят и от мнението на хората, с които общуват в любимия си форум или блог, в клубове по интереси. Множество рекламодатели се възползват от този факт и от предимствата на социалните мрежи. Сайтове като


YouTube и MySpace отдавна са пълни с рекламни клипове които се разглеждат и се препращат от посетителите.


Някои прогнози не са особено оптимистични за развитието на онлайн видеорекламата. Проучване на американската агенция Adams Media Research показва, че се очаква приходите от рекламни онлайн видеоклипове да възлязат на $1.7 милиарда през 2011 г., което в сравнение с $409 милиона през 2006 г. не е чак толкова голям растеж.


Независимо обаче от прогнозите разпространението на рекламни онлайн видеоклипове е в разгара си и за момента е един от най-лесните начини за достигане до широката публика. Фактът, че един клип може да обиколи стотици хиляди потребители за един ден, е причината фирмите да създават отделни секции с видеосъдържание на сайтовете си или да разработват специални сайтове, на които публикуват видеореклами.


Някои по-находчиви фирми дори създават мини уебсериали, които се излъчват само на техните сайтове, и всеки ден качват нова серия. Целта е създаване на по-емоционална и по-силна връзка с онлайн аудиторията. Такъв сериал се излъчва на адрес www.donovanlife.com, който промотира жилищна сграда в процес на изграждане в Канада. Уебсериалът е в стил "Сексът и градът" и включва като главен герой самата сграда. Идеята е да се създаде реално усещане у потенциалните купувачи на апартамент за това как биха живели в бъдещата сграда, как биха обзавели апартамента си, откъде могат да пазаруват наблизо и колко вълнуващи случки могат да преживеят на новото място. Фирмата строител се надява да привлече вниманието на онлайн публиката и да достигне до нея по начин, по който традиционни маркетингови техники не биха успели.


*Web 2.0 най-общо може да се обясни като онлайн платформи, предоставящи интерактивни услуги и възможности за комуникация между потребителите.**RSS (съкращение от Rich Site Summary) представлява формат за събиране и представяне на новини в уебпространството. От гледна точка на крайния потребител RSS мониторингът е опция за абониране за получаването на новини по определени теми, като потребителят получава селекция от заглавия и ако новината го заинтригува, линкът със заглавието го отвежда на съответния сайт, където тя е публикувана.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK