На музикалния онлайн пазар - всички срещу един

Всички нови услуги придвижват към легализация пазара

Появата на нови и нови играчи на дигиталния музикален пазар при всички случаи е добра новина за потребителите

Появата на нови и нови играчи на дигиталния музикален пазар при всички случаи е добра новина за потребителите



Тези дни почти едновременно няколко големи компании заявиха по един или по друг начин решимостта си да се преборят за парче от апетитния онлайн музикален пазар. И макар че в нито едно прессъобщение не се комуникират директно намеренията за отнемане от пазарния дял на iTunes, повечето наблюдатели в анализите си подчертават именно този факт. Дали ще успеят, ще видим много скоро. Очакванията са около Коледа ситуацията да изглежда по-ясна.


Новината за старта на безплатната онлайн услуга за сваляне на музика SpiralFrog.com на практика се появява с почти една година закъснение. През август 2006 от компанията съобщиха плановете си да пуснат услугата през декември същата година. И въпреки че официално услугата от няколко дни е факт, едва ли от iTunes са много притеснени, поне засега. Най-малкото защото стартът покрива само Съединените щати и Канада. Тоест феновете от останалата част на света, включително и тези от България, ще трябва да почакат още.


Всъщност експериментът SpiralFrog е тясно обвързан с една от големите звукозаписни компании – "Юнивърсъл мюзик". От една страна, именно бившият изпълнителен директор на компанията оглавява SpiralFrog. От друга, точно тази компания беше първата, която обяви официално, че ще работи с онлайн музикалната компания за свободен даунлоуд на музика. Това означава, че "Юнивърсъл мюзик" предоставя пълния си каталог за безплатно сваляне. Надеждите на създателите на услугата са да предложат както алтернатива на пиратските сайтове, така и на iTunes.




Всеки обаче е наясно, че "безплатен обяд няма". Затова и нормално си задаваме въпроса къде е скрита цената, която потребителите все пак ще плащат, дори и да не се измерва директно в долари, евро или левове (в бъдеще). Потенциалните клиенти на онлайн услугата SpiralFrog определено трябва да са хора, които обичат рекламите. Защото, преди да получи реална възможност за сваляне на любимо парче, всеки ще трябва да изгледа порция реклами.


Затова и собствениците на услугата определят своята таргет група в предпочитаната от рекламодателите възраст между 10 и 30 години. Остава под въпрос обаче доколко хората в тези граници ще са склонни всеки месец да попълват анкети относно пазарните си навици – също част от условията за ползване на услугата. Или ще одобрят ограниченията около ползването на файловете – естествено не вървят на iPod (но са съвместими с някои други MP3 плеъри) и не могат да бъдат записвани на CD-та.


В надпреварата за парче от пазарния дял на доминиращия iTunes напоследък се включиха и гиганти в своите сфери като Nokia и Vodafone. Производителят номер едно на мобилни телефони наскоро обяви, че влиза на пазара на интернет услугите. Интернет порталът, който на практика обединява музикален магазин (Nokia Music Store), игри (N-Gage), карти (Nokia Maps), ще носи името Ovi, което на фински език означава врата.


Обещанието, дадено на грандиозното представяне в Лондон, е порталът да стартира до края на годината. Въпреки това още сега си струва да отделите няколко минути и да посетите Ovi.com. Наблюдателите са категорични, че заявката на Nokia да "покаже вратата" на iTunes е повече от сериозна.


И така, в навечерието на коледните празници на европейския пазар на дигитални и мобилни услуги се очакват големи "горещини". Редом с новата услуга, която поне за основните пазари в Европа ще стартира още през есента, Nokia пуска и нови мобилни апарати (включително N81 и N95), които поддържат Ovi. В същото време поддръжниците на iPhone стискат палци поне за Коледа дългоочакваната поява на смартфона на Apple да е на пазара на Обединеното кралство. За успеха на наблюдаваната с интерес сага е отговорен мобилният оператор О2, който трябва да поддържа услугата.


Картината става още по-пъстра с новината, дошла преди десетина дни от основния конкурент на О2 - Vodafone. След постигнато споразумение с музикалната компания Omnifone мобилният оператор анонсира, че стартира нова услуга за сваляне на музика за Великобритания. Клиентите на Vodafone ще могат да избират от каталог с над 1 млн. заглавия срещу 2 лири на седмица. За сравнение - очакванията са едно парче на портала на Nokia да струва 1 евро. Система за управление на правата ще "бди" и пречи на потребителите нелегално да си прехвърлят файлове. И тук, както при услугата SpiralFrog, ще е невъзможно запис на парчетата на PC. Няма съмнение, че клиентите на новата услуга няма да могат да я ползват, ако вече са заложили на iPod плеъра.


Няма съмнение и че в Apple, собствениците на музикалния магазин iTunes, на плеъра iPod и на смарт апарата iPhone, определено не стоят със скръстени ръце. Въпреки неразбориите около дълго чакания iPhone и опитите на компании от различни сектори да "отхапят" от пазарния дял на iTunes основателят на Apple Стив Джобс редовно предизвиква както почитателите си, така и най-върлите си критици. Само преди две седмици компанията показа новите модели на iPod – Touch, Classic, Nano и Shuffle, които продължават традиционно елегантния дизайн на предшествениците си, но поддържат нови функции и дори имат някои от качествата на iPhone.


И ако всички онлайн музикални услуги засега стоят малко далеч от България, тук е моментът да споменем и първия опит български уебсайт легално да предлага за изтегляне от мрежата парчета на чужди изпълнители. От средата на миналия месец "Ка мюзик плюс" и сайтът MP3.bg предлагат голяма част от каталога на българската музикална компания за легален даунлоуд. Потребителите на онлайн услугата могат да заплащат избраната музика по три начина – с кредитна карта, чрез системата e-pay и дори чрез sms.


Появата на нови и нови играчи на дигиталния музикален пазар при всички случаи е добра новина за потребителите. По–голямата конкуренция означава по–качествени услуги на по–ниски цени. От друга страна, всички представени нови услуги, независимо дали ще отнемат от пазарния дял на iTunes, със сигурност придвижват към легализация този пазар. Много по-сигурно, отколкото силовото затваряне на нелегалните сайтове за теглене на музика. Всеки потребител би предпочел легална качествена музика на прилична цена. Стига да има кой да му я предложи.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 1395 Любопитно

    "В същото време поддръжниците на iPhone стискат палци поне за Коледа дългоочакваната поява на смартфона на Apple да е на пазара на Обединеното кралство." - Мариана Асенова май не е наясно, че вчера Apple обяви, че iPhone в UK ще се продава от 9-ти ноември.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK