"В акция!" - Промоцията в диалог с потребителя

Тенденцията на пазар за ботуши през лятото се налага и в България

Коледа, Нова година, Деня на влюбените, Великден, Световнопървенство по футбол - все поводи потребителят да се сдобие с комплектчаши, джуджета/играчки на Coca-Cola, пакет с 30 минути безплатниразговори, енциклопедии или слънчеви чадъри с рекламен слоган налюбимата марка. Сезонна разпродажба, миналогодишни колекции, единичнибройки - възможности за потребителя да закупи тайно мечтани,скъпоструващи стоки при 50% намаление.



Това са форми на търговски промоции, които според маркетолозитеспомагат "стимулирането на продажбите", а според потребителите носятудовлетворение от процеса на пазаруването.





Търговските промоции трудно могат да бъдат пропуснати откупувачите. За тях съобщават рекламите, листовките, големите плакати повитрините, етикетите или специално подготвените в магазините места за"Акция". Търговските промоции са желани и търсени от купувачите, новъпреки това те трябва да бъдат съобразявани с целевата група, местатаза продажба, сезона, продуктите и конкурентните стоки.



Търговските промоции, насочени към крайния потребител, могат дабъдат под формата на ценови промоции, премии, талони заотстъпка/купони, състезания, мостри и други.



Сред най-силно стимулиращите за българите се оказват ценовитепромоции, които биват отстъпки в цената и "ценови пакети". Приотстъпката в цената потребителят закупува стоката с определен процентнамаление, а при "ценовия пакет" се сдобива с два чифта обувки нацената на един.



Отстъпките в цените обикновено са обвързани с някакъв период отвреме и целят стимулиране на продажба през по-слабите сезони. Към тяхмогат да бъдат причислени и така любимите за потребителите на марковистоки



outlet продажби и сезонни разпродажби. Световната потребителскапрактика на пазар за ботуши през лятото все повече навлиза катотенденция на българския пазар.



Въпреки че от ценовите промоции се възползват широк кръгкупувачи не бива да се пренебрегва и големият процент от тях, за коитонамалената цена означава ниско качество. Забелязва се спад впотребителската вярност на лоялните потребители при честите ценовипромоции.



За такъв тип потребители сполучливи могат да бъдат някои от другите търговски промоции, като премиите например.



Премиите са вид бонус/подарък, който купувачът получава, когатонаправената от него покупка отговаря на определени условия. В някои отмагазините за офис консумативи например при покупка над определена сумаи в зависимост от честотата на поръчките клиентът получава различниподаръци - мишка за компютър, перфоратор, бутилка вино.



Премията или подаръкът за купувачите може да бъде прикрепенатамалка опаковка омекотител към праха за пране или диска с любимия филмкъм съботния брой на вестник.



Премиите понякога могат да бъдат част от продуктовата стратегияна търговската марка и да не са обвързани с конкретна промоционалнакампания. Пример за такъв вид премии с голям успех са царевичнитепръчки/снакс за деца - "Лъки бой за момиче" и "Лъки бой за момче" и вчиято опаковка са скрити подаръци изненади.



Успехът на този продукт е пряко свързан с удоволствието от момента на изненадата, детското любопитство и нетърпение.



Премиите към основните продукти често нямат практическоприложение, но имат сериозно психологическо влияние върху потребителя.Той се чувства ухажван, ценен, специален и често са в основата заизграждане на позитивно отношение към продукта и марката.



Най-широко използваният в САЩ метод за търговска промоция са"купоните", които представляват талони за отстъпка при закупуване настоката. В България талоните за отстъпка могат да бъдат получени кактов самите търговски обекти, така и в широко разпространените life styleсписания. Те могат да бъдат и част от организационната политика застимулиране на лоялни клиенти. Българският пример за подобна инициативае "М-Тел бизнес клуб" - програмата за корпоративни клиенти на "М-Тел",която предлага на лоялните си клиенти различни по вид отстъпки в бизнессекторите на подбрани партньори.



Състезанията, игрите, томболите са търговски промоции, коитомного бързо и успешно навлязоха на българския пазар. Те могат да бъдатпод различна форма - събиране на етикети, стикери, изпращане на sms-и,попълване на въпросници, талони, а залозите - леки автомобили, мобилниапарати, екскурзии. Игрите и състезанията разчитат предимно на човешкиястремеж да се състезава, да печели и да се забавлява.



Мострите са любими търговски промоции за потенциалнитекупувачи, които без особено усилие получават подарък, който да тествати експертно да оценят. Когато пред магазин за козметика изискана дама -случаен минувач, получи мостра с новия продукт на марката, тя съссигурност ще остане поласкана. Най-вероятно тя е получила тази мостра,защото е отговаряла на профила за потенциален потребител. Катопотребител обаче у нея ще остане усещането, че е специална и ухажвана.



Крайната цел на търговските промоции е стимулиране напродажбите. По пътя към постигане на тази цел те имат способността давлияят върху потребителското настроение, удовлетворение от закупенастока и успяват да формират позитивно отношение към марката. А това еедно от важните условия за постигане на дългосрочна връзка междупотребител и марка.

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на raynerape
    *****

    Поредната безмислена тема, изхабила час-два от времето на автора, за което е получил и пари...

  2. 2 Профил на dirtyvegas
    *****

    така е-вместо реална маркетингова информация от маркетинг-мениджър на някоя компания,във въпросната рубрика се упражнява г-жа/г-ца Н.С. от фирма за подбор на персонала???????????Та въпросната г-жа/г-ца явно за да "заработи" хонорара си е попрелистила някой и друг учебник в опита си да "обоснове" ценовите и комуникационни стратегии.........Изглежда щеще да има по-голям шанс да каже нещо полезно и интересно,ако темата беше в областта на HR,въпреки че и там успехът и е съмнителен.....





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK