Елин Рахнев, драматург на Народния театър: Конкурсът за директор е абсурден

Подписка на интелектуалци в защита на екипа на Александър Морфов върви от два дни. В нея подписите си вече са сложили Йордан Радичков, Юлия Огнянова, Елка Константинова и др. Сдружението на театралните директори в декларация до министър Абрашев се противопоставя на прибързаното провеждане на конкурс за директор на академичната трупа. В Народния театър текат протестни действия - спектаклите на "Театър на последния етаж" започват с пет минути по-късно, като звучи песента "Де е България".

В медийното пространство се чу, че напускате академичната трупа. Вярно ли е?

- Аз съм поканен в Народния театър от Александър Морфов. Съвсем нормално е, щом е прекратен договорът му от Министерството на културата, да напусна трупата. Все още съм там, защото се надявам на разумно решение, за да можем да изпълним програмите, които сме замислили. Искаме да направим театъра европейски. Вярвам му.


Какво става в театъра?

- Не мога да скрия, че цари напрежение. Хората са обидени, защото се подценява направеното от тях. Екипът на Александър Морфов буквално спеше в театъра, за да осъществи постановките, замислени от него. Те не го правиха за пари, защото средната заплата в трупата е 200 лева, а от любов към театъра и сега чиновници ни казват с пренебрежително отношение, че нищо не сме направили. Зачеркват постижения, признати дори в чужбина.

Според вас какви са причините за прекратяване договора на Морфов?

- Нещата са абсурдни и аз и колегите ми трудно си ги обясняваме просто защото не сме чиновници. Деветдесет и пет процента от трупата застава зад Сашо Морфов по простата причина, защото знаят как е ценен той в чужбина и какво иска да направи в театъра.

Надявате ли се, че подписката, която правите в защита на Морфов ще повлияе на тези, които прекратиха договора на Морфов?

- С подписката и протеста, които правим, искаме да защитим личността на Александър Морфов. По негов адрес се чуха доста обиди за цялостната му работа. Не е редно ние, хората от екипа му, да ги отминаваме с лека ръка и да не изразим вижданията си за това, което се случва. Решихме протестът да е артистичен, в амплоато на това, което представлява институцията Народен театър. Надявам се естетиката на протестите, които проповядваме, да бъде адекватно разбрана от екипа на културното министерство, в което аз лично се съмнявам. Искам дебело да подчертая, че протестът не е срещу новия директор на трупата Пламен Масларов.

Министър Абрашев или негов заместник дойде ли в театъра, за да ви изслуша?

- За мен, ако продължаваме темата за абсурдното, е това, че сега има обявен конкурс за директор на театъра . Любопитството ми е огромно, ако Сашо би се явил със своите концепции и програми, кой ще застане срещу него да го препитва за бъдещето на институцията Народен театър. Напълно подкрепям отказа му да се яви на този конкурс. Той ще бъде унизителен за него. Няма нищо по-нормално да се даде на Морфов един нов мандат и той радикално да направи нова схема на трупата, да се опита хората в нея да бъдат стимулирани. Аз си мисля, че когато едно нещо върви успешно, хората, които управляват културата, да го стимулират, а не да го разрушават.

Министерството на културата го обвини във финансови нарушения?

- Истината е, че в театъра работят изключително емоционални хора. Това е един иреален свят, който живее в сградата и съвсем нормално е почти всички от сценичните работници до актьорите да са обидени. Всички останали неща за мен са ненужни, влизайки във финансовите казуси, те са измислени и преувеличени. Аз лично се чувствам засегнат, защото знам, че всичко, което е направено в трупата през последната година и половина, е минало през сърцето и душите ни. Обвиненията, че в театъра цари хаос, са смешни. Ние не сме Горнобанската танкова бригада или висше военно училище.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK