Меломан

Rabih Abou-Khalil

Morton's Foot

Enja, 2003


джаз

****

За мнозина от съвременните джаз музиканти вдъхновението, предизвикано от чужди музикални традиции, се превърна в съществена част от творчеството и дори ако щете - ежедневие. И докато клубните денс сцени са завладяни от афробийта и индо-британската бангра, то в доста концертни зали у нас и по света подобна симбиоза преживява джазът в срещите си с разнообразни музикални традиции от различни краища на света. Нерядко подобни срещи раждат композиции, напомнящи по-скоро акадски грифони - половин бик, половин птица! Често обаче от тях се ражда нещо ново, напомнящо по някакъв начин отделните елементи от които е съставено, но носещо в себе си нов дух, нещо като арабски валс или синя камила, или най-вече нещо като музиката на Раби Абу Халил, ливански композитор и виртуозен изпълнител на уд и може би носителя на най-много отличия на немската музикална критика за многобройните си джаз проекти. За да се насладим на неговата музика, най-добре, разбира се, е да я преживеем и за всеки присъствал на живо на някой от концертите му (за съжаление у нас той гостува само веднъж на едно от изданията на Варненския джаз фестивал) удоволствието от музиката и от чувството му за хумор е несравнимо. И все пак, ако сме лишени от тази възможност, съвсем реална алтернатива остава последният му албум - Morton's Foot. Това е среща на ориента и джаза, място за странни инструментални композиции, изпълнявани от необичайната за европейския джаз комбинация от инструменти като кларнет, туба, акордеон и перкусии. Освен познатите ни от по-ранни проекти музиканти като Мишел Годар (туба), Габриеле Мирабаси (кларнет) и многообещаващия Джаръд Кейджуин на перкусии ще чуем и двама нови музиканти - сардинския вокал Гавино Мурджиа и акордеониста Лучиано Биондини. Композициите в албума напомнят по-скоро някакви гигански арабески, изпълнени със странни акорди, и за да стане всичко съвсем необичайно и едновременно с това забавно, заглавията на парчетата описват един объркан, смешен и изненадващ свят, точно като този, в който живеем. Ако ви интересува “Историята на един чадър” (L'histoire d'un Parapluie) или вкуса на “Виенския шницел на доктор Гилер” (Dr. Gieler's Wiener Schnitzel), просто следвайте стъпките на Мортън - удоволствието от разходката е гарантирано.

Various

Disco Jazz Vol. 1

Jazz For The House Generation

(incl. tracks & mixes by Victor Davies, Francois K, King Britt, Restless Soul, etc.)

Mumo, 2003

денс/джаз

****

Джазът някога е бил предназначен за танцуване, после танцуването бе монополизирано от многоброните стилови деривати на електронната музика, а джазът се превърна в една абстрактно-ментална конструкция, лишила се почти без съпротива от връзка с тялото. Оказва се, че напоследък има хора, които не са доволни от ситуацията, при това те са решили да сложат нещата по местата им - подзаглавието на тази компилация ясно показва намеренията - Jazz For The House Generation. Включени са класици като Nuyorican Soul с участието на Джордж Бенсън, Осунладе, Masters At Work и Incognito, а също и съвременни претенденти като Нейтън Хейнс и дуото Митчел & Дюбри. Композиции като Awakening на Francois K са един великолепен микс от фънки-джази-латино-хаус, който едва ли ще имате шанса да чуете някъде другаде. Дори само заради това парче си струва да купите двойния диск, хубавото обаче при колекцията е, че всъщност няма компромиси и ако търсите музика, която е в състояние да събере поколенията, това може би е единственият избор.

Bongo Maffin

Bongolution

Lightyear/Sony, 2002

куейто/афропоп

***

В съвременната реалност на Южна Африка един музикален стил, радикален като дух, звучене и философия, беше предопределен да носи посланията на младите хора - т.нар. куейто. Роден в ерата след края на апартейда, за кратко време неговата популярност стана такава, че в момента никой лейбъл, представен в страната, не може да си позволи лукса да заобиколи този феномен. Най-вероятно това е бил основният мотив на мейджъра Sony, когато подписва договор с Bongo Maffin - може би най-представителната за стила група. Сегашният пети поред албум е първият с международна дистрибуция и продуциран специално за лейбъла, звученето е типичния за куейто микс от хип-хоп, реге, джънгъл, RnB и традиционни мелодии. В страната си музикантите са невероятно популярни - двукратни носители на Kora All African Award (африканския аналог на Grammy) за най-добра африканска група, съвместни проекти с музиканти като Хю Масакела и концерти със Скънк Ананзи, Чака Кан и Стиви Уондър. С този албум групата излиза извън отеснелите й рамки на континента и зад тях са вече няколко успешни турнета в Щатите и Европа.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK