Консуматорството ще спаси мира, казва Норберт Болц в нова книга

“Консумистически манифест” от Норберт Болц в превод на журналиста от радио "Дойче веле" Александър Андреев е едно от любопитните нови заглавия на нашия пазар, което вече предизвика дебати. Изданието от поредицата “Социооптики” на ИК “Критика и хуманизъм” беше представено в понеделник в Центъра за култура и дебат “Червената къща”.

Норберт Болц е звезда в публичното пространство на Германия и е преекспониран от германските медии, каза директорката на издателството Антоанета Колева. В момента той е най-популярният "обяснявач на ставащото", допълни Александър Андреев.

Грешката в заглавието “Консумистически манифест” е “вярна" и авторът леко предизвикателно и иронично прави връзка с “Комунистически манифест”. Книгата предлага глобална философско-историческа теза за бъдещето на цивилизацията, според която то принадлежи на един прагматичен космополитизъм или по терминологията на Болц "консумизъм". Според Болц така желания мир между Изтока и Запада може да постигне само пазарът.


По думите на Андреев книгата не се чете лесно и трябва да се преодолеят първите 20-30 страници, за да се навлезе в езика на Болц. Усилието обаче си заслужава, защото на всяка страница има брилянтни каламбури, парадокси и афоризми. Едно от достойнствата й е, че обобщава европейски и презокеански съвременни тези в областта на теорията на комуникациите и социологията на потреблението. "Болц непрекъснато отменя нещо - любовта, парите, и предизвиква скандали в медиите. В тази книга може да се каже, че отменя комунистическия манифест и целия комунистически проект", посочи журналистът от "Дойче веле". Любопитно е, че авторът произхожда от лявата интелектуална школа и за изненада и недоволство на част от своите съмишленици заема дясна позиция с твърдението, че именно потребелнието е имунната система на всяко общество срещу фанатизма. Книгата е написана като непосредствена реакция на атентатите от 11 септември в САЩ и на факта, че съчувствието на германците към жертвите се е превърнало в антиамериканизъм. По мнение на Болц рецептата на либералните му опоненти за разрешаване на конфликта между радикалния ислям и западния свят с помощта на диалог не работи, а толерантността като религия не може да комуникира с фанатизма на ислямистите. Именно консуматорската нагласа на потребители и предприемачи ще пренасочи чудовищните масови енергии, които столетия се впрягат във войни и това според Болц е умитотворителният потенциал на потреблението. Така "Кока Кола" и "Макдоналдс" се оказват най-големият враг на терористичните лидери.

Втората важна насока на книгата е анализът, който Болц прави на съвременните пазари като ги разделя на пазар на емоциите, на сигурността и на загрижеността. Предстои да се анализира доколко българите сме извървели пътя на потребител от задоволяване на насъщните нужди, през необходимостта да бъде прелъстяван от пазара, до необходимостта да бъде променян от него и доколко българският пазар става начин на комуникация между потребителите. Анализът на тези проблеми ще отговори и на баналния въпрос доколко България влиза в Европа, смята Александър Андреев.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK