Златните арки на "Макдоналдс" стават на 50 години

След половин век на новаторство и полемика в индустрията за бързо хранене, американската верига ресторанти "Макдоналдс" ще посрещне 50-ия си юбилей на 15 април в топформа. Но дали подемът, в който се намира, ще й стигне да остане на върха за още пет десетилетия?

Започвайки като верига от заведения, където клиентите се обслужват, без да напускат автомобилите си, "Макдоналдс" постепенно се превръща в нещо много повече от компания за бързо хранене. За добро или лошо днес златните арки на "Макдоналдс" са един от най-разпознаваемите символи на американската култура.

За компания с размерите на "Макдоналдс" една грешна стъпка предизвиква лек трус в бизнеса, но едно препъване може да означава началото на края. Ето защо новината, че в последното тримесечие на 2002 компанията е допуснала първата в историята си загуба, се възприе от много експерти като знак, че мениджмънтът на "Макдоналдс" е загубил способността си постоянно да подобрява финансовите показатели на компанията. Анализаторите и медиите побързаха да отпишат веригата с пазарна капитализация от $45 млрд. като търговска марка, която е изпяла песента си. Само няколко месеца по-късно обаче настана обрат. За второто тримесечие на 2003 компанията отбеляза ръст в продажбите от 10 процента в американските си ресторанти и оттогава не е поглеждала назад. "Макдоналдс" ще навлезе в 50-ата си година след 12 последователни месеца на растящи продажби, постижение, регистрирано за последен път от компанията през 1987.


"Макдоналдс" е интересен и противоречив феномен. Компанията никога не се посочва от хората като любимата им верига за хранене, но въпреки това бизнес успехите й са феноменални, отбелязва Рон Пол, президент на "Текномик инк.", фирма, консултираща хранителната индустрия. Това, с което "Макдоналдс" води пред най-близките си конкуренти като "Бъргър кинг" и "Уенди'с", е способността на компанията да извлече от повсеместното си рекламно присъствие най-голям брой посещения в ресторантите си. Според данни на списание R&I марките "Макдоналдс", "Бъргър кинг" и "Уенди'с" са познати на почти еднакъв брой американци - 97%, но 74% от анкетираните са посещавали някой от ресторантите на "Макдоналдс" през последните 12 месеца, докато процентите за "Бъргър кинг" и "Уенди'с" са само 64 и 61.

Противоречивото отношение към "Макдоналдс" не е запазена марка на американците. Навсякъде в 119-те страни, в които оперира веригата, златните арки предизвикват смесени реакции. Независимо от това експертите са единодушни, че компанията е най-големият пионер в индустрията за бързо хранене. Дали ще са нови техники за обучение на персонал, безжичен интернет достъп или онлайн маркетинг кампании, "Макдоналдс" е водещ източник на иновация в расторантьорския бизнес.

Империята "Макдоналдс" води началото си от 15 април 1955, когато основателят на компанията Рей Крок отваря първия си ресторант в Де Плейнс, щата Илинойс. Но не Крок създава успешната концепция за ресторанта за бързо хранене, която познаваме днес. Той открива бизнес модела в един малък drive-in ресторант в Сан Бернардино, щата Калифорния, докато продавал машини за млечни шейкове. Впечатлен от концепцията на собствениците на ресторанта Дик и Мак Макдоналд, Крок ги убеждава да влязат във франчайзингово споразумение за територията на цялата страна. През 1961 Крок плаща на братята Макдоналд $14 млн. за техния дял от компанията.

Първоначално, менюто на "Макдоналдс" е съдържало само хамбургери ($0.15), чийзбургери ($0.19), пържени картофи ($0.10), безалкохолни напитки ($0.10, $0.15), кафе ($0.10) и шейкове ($0.20). И докато Крок планира развитието на компанията като цяло, идеите за някои от най-популярните храни, които "Макдоналдс" продава днес, са от хора, опериращи местните вериги. Макфишът е създаден от Лу Гроун през 1963, а Джим Делигати дава идеята за "Биг Мак" през 1967.

Един от най-завидните и успешни аспекти в бизнес модела на "Макдоналдс" са маркетинговите стратегии на компанията, известен като "марков журнализъм". Подходът се изразява в това да разказваш чрез рекламните си кампании различни истории на различните демографски групи, използвайки различни медии, но винаги в центъра на посланието да е марката "Макдоналдс". От десетилетия компанията изпраща различни рекламни послания специално създадени за деца, тийнейджъри, възрастни, родители, баби и дядовци, афро-американци, азиатци и латиноси. Нищо чудно, че "Макдоналдс" е №7 в класацията на фирмата за маркетингови проучвания "Интербранд" за най-популярните търговски марки в света.

Няколко са стратегиите на "Макдоналдс" за запазване на водещата си позиция в индустрията за бързо хранене и през следващите 50 години. Пренаселването на пазара в САЩ с "Макдоналдс" ресторанти ще изисква по-голям фокус върху развитието на компанията зад граница. В Европа ще се открият 130 ресторанта тази година, а до 2008 се очаква да има 1000 ресторанта в Китай. Безкасовите плащания, безжичният интернет и по-дългото работно време също ще допринесат за един добър темп на растеж за "Макдоналдс" и през следващия половин век.

Използвани са материали от списание "Фуудсървис" и уебсайта Restaurant News

* * *

"Макдоналдс" менюто в дати:

1970: за първи път предоставя информация на клиентите за хранителните качества на продуктите в менюто

1981: "МакПица" се появява за първи път в менютата

1987: дебютът на салатите; компанията реагира на желанието на клиентите за пресни, нискокалорични продукти

1996: делукс сандвичите за възрастни дебютират с "Арч Делукс" бъргър

2000: отказва да използва картофи създадени с помощта на био-инженерни методи

2001: тества се вегетарианският "МакВеджи"; на менютата в ресторантите в Южна Флорида се появяват "Кубински сандвич" и "Латин МакОмлет"

2003: постига се споразумение със снабдителите на месо за неупотреба на антибиотици

2004: популярността на нисковъглехидратните диети води до разработването на бъргъри без хлебчета.

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на цвети
    *****
    Весело

    много са вкусни менютата на мак доналдс сега те навършвът 50 години за мен ще е чест когато навършат 100 и ще отида на тържеството макар и стара защото ще знам че като малка съм яла такива менюта

  2. 2 Профил на цвети
    *****
    Весело

    браво на тези които са създали менютата на мак дзоналдс ще стана като тях

  3. 3 Профил на цвети
    *****
    Весело

    СТРАХОТНО ЗВУЧИ 50 ГОДИНИ

  4. 4 Профил на МАРИЕТА
    *****
    Любопитно

    МАК ДОНАЛДС И МАК ЧИКАН МНОГО ВКУСНО НАЛИ ЦВЕТИ?

  5. 5 Профил на ЦВЕТИ
    *****
    Неутрално
  6. 6 Профил на ДОНИ
    *****
    Неутрално

    престанете да си чатите в този саит а пишете коменари





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK