Актьори от Кралския шведски театър гостуват в България

В основата на театралния концерт „Песни за Лаура" е залегнала поемата на италианския ренесансов поет Франческо Петрарка „Триумф на смъртта". Това е третата част от неговите „Триумф"-и, писани между 1340 и 1347 г. Те са общо шест: „Триумф на любовта", „Триумф на целомъдрието", Триумф на смъртта", "Триумф на славата", "Триумф на времето" и Триумф на вечността".

Стиховете на Петрарка са съпроводени с оригинална ренесансова музика, възстановена по ръкописи, открити във Ватикана. Театралният концерт „Песни за Лаура" е най-новата продукция на хор „Ромео и Жулиета" към Кралския театър в Стокхолм, създадена по повод 700- годишнината на Петрарка, чествана през 2004 г. Сценарият и режисурата са на Беноа Малмберг - артистичен директор на състава.

Хорът „Ромео и Жулиета" е основан през 1991 г. Негови продукции са: „Петрарка", „Макбет", „Шекспирови сонети" и др. Съставът е гастролирал в над 23 страни, измежду които Белгия, Англия, Италия, Япония, Литва, Македония, Непал, Тибет и др. Хорът е носител на наградата на фондация „Ингмар Бергман" за изключителни постижения в съхраняването на европейското културно наследство.


През 1999 г. Беноа Малмберг кани българския композитор Румен Цонев за работа върху музиката към спектакъла „Кървава сватба" по Гарсия Лорка. Оттогава датира и интересът на състава към българската и църковно-славянската музика. „Този хор е моята реализирана мечта за съвременен музикален театър", казва Румен Цонев: „Винаги съм мечтал в рамките на една голяма, представителна институция, каквато в случая е Кралският шведски театър, да има обособена сцена за работа върху специфични театрални спектакли, в които музиката играе основна синтактична и семантично определяща роля.

Разбира се, давам си сметка, че това е невъзможно без подкрепата на една широко скроена личност, каквато е Бергман. А е публична тайна, че той взима всички решения в Шведския кралски театър. Искам да отбележа специално и двигателят на този хор - малко ексцентричният, но винаги пълен с енергия и нови идеи арт директор Беноа Малмберг."

Румен Цонев твърди, че е работил на много места по света, но в Стокхолм е усетил особен климат на съпреживяване на изкуството. Не минава и година, без да направи майсторски клас там, а актьорите от ансамбъла са сред най-близките му приятели. Така у него се заражда идеята да покани хор „Ромео и Жулиета" в България. „То нямаше да бъде възможно без неоценимата подкрепа на НБУ, където на 9 юни се организира уъркшоп за студенти с актьорите от Кралския шведски театър на тема „Въздействието на музиката върху драмата".

Уъркшопът е отворен и за желаещи от други учебни заведения по изкуствата. Дълбоко съм респектиран и от любовта и енергията, която вложиха в реализацията на този проект шведският посланик у нас и съпругата му - Бертил и Шарлот Рут. Радвам се също, че и международният театрален фестивал „Варненско лято" прояви интерес към „Песни за Лаура" и там театралният концерт ще закрие фестивала."

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK