Магазин за един ден

Програмираното остаряване на нови продукти е част от американския бизнес модел още от 20-те години на миналия век, когато автомобилната компания General Motors започва да проектира моделите си така, че да бъдат сменяни всяка година. Придаването на временен статус на дълготрайни продукти е тактика, която днес се използва в почти всички сфери на търговията на дребно, пише вестник New York Times.

Точно преди празниците поне шест нови магазина отвориха врати в Ню Йорк, като за всеки от тях предварително се знаеше, че съвсем скоро ще изчезне.

Преди време магазините за един ден бяха ексцентрична маркетингова стратегия, използвана от компании, които искат да бъдат забелязани. Днес идеята вече е масова тенденция, но подходът във всеки отделен случай е толкова различен, колкото и бизнесът на фирмите, пробвали тази тактика в центъра на Ню Йорк - Kodak, кафето Illy, производителите на дрехи American Apparel, Uniqlo и 66 Degrees North и списание Wired. Те се присъединяват към Crown Royal Whiskey, веригата магазини Target, производителя на котешки храни Meow Mix, авиокомпанията Song и модната къща Comme des Garcons, които от няколко години отварят временни магазини. Тези проекти често размиват границата между търговско помещение и арт галерия. Но това не е нищо ново, отбелязва изданието. Възходът на универсалните магазини в края на XIX в. се дължи до голяма степен на грандиозните им вътрешни пространства, напомнящи музей. Въпросът, който съвременните импровизации се опитват да провокират е: това магазин ли е или маркетингов трик?


Магазинът на Uniqlo, който затваря в края на януари, е пълен със стока, докато Kodak One Gallery (който затвори в края на ноември) служи по-скоро за демонстрации на продуктите на компанията и е нещо като реклама, която можеш да посетиш. В магазина на Wired, който затвори на 24 декември, списанието беше изложило хай-тек джаджи, които често се рецензират на неговите страници. Въпреки състезанията по караоке, организирани в American Apparel Pop-Up Shop, магазинът е по-скоро класически търговски обект.

Въпреки това разнообразие общото между всички тези обекти е, че те могат да служат като лаборатории за тестване на различни подходи към клиента. Ако иновацията е успешна, компанията може да разработи още по-мащабно идеята, казва за изданието Рон Помпей от Pompei A.D. - фирмата, създала магазина в СоХо на исландския производител на зимно облекло 66 Degrees North. "Ако пък магазинът е провал, загубите са минимални."

За обекта на 66 Degrees North Помпей пътува до Исландия и замисля концепцията като въплъщение на естетиката на северната страна. Снимки от пътуването са разпилени сред закачалките с екипи за арктически изследователи, а едно канапе е поставено върху купчина гранулирана гума, символизираща черния вулканичен пясък, типичен за исландския пейзаж. Но магазинът все пак не е организиран като изложбено пространство, защото идеята е не да се излъска добре позната марка, а да се тества дали компанията има шанс да пробие в САЩ, казва Помпей. Този подход контрастира с идеята на Galleria Illy (затворена в средата на декември), което е едновременно арт пространство, кафене и място за срещи, концепция, подходяща за една по-утвърдена компания.

Съвременният магазин е способен на множество роли и точно за това Помпей не очаква популярността на импровизираните търговски обекти да отшуми скоро. Изобилието на магазини за един ден подсказва, че клиентите вече не е нужно да бъдат убеждавани в предимствата но новостите. Напротив, те ги очакват с влизането си в магазина. Това може би е било вярно и преди, но днес клиентите, а не производителите диктуват темпото. Обликът на съвременния магазин отразява тази смяна на силите и той ще се промени само ако се измисли нещо ново, което да направи тази концепция демоде.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK