Емоционално "Сътресение"

Мариус с нов моноспектакъл. Най-после

Емоционално "Сътресение"

© Георги Вачев



Мариус Куркински отново е в стихията си на актьор и не оставя никакви колебания в публиката за своя талант. След петгодишно прекъсване и отдаване на режисурата уникалният актьор изненада зрителите с първия си моноспектакъл върху български текст на сцената на Сатиричния театър. Разказите "Сътресение", "Страх" и "Засукан свят" на Николай Хайтов са основата на вдъхновяващата история за простия, далеч от капризите на чувствата живот в едно мъртво село, където бродят сенки, гласове за утеха и смирение. Забравеното селце Яворово, някъде из Родопите, е среща на два големи таланта - на Хайтовите комични, живописни и сладкодумни персонажи и на безспорното умение на актьора да разказва и увлича от сцената.


Ако през последните години, отдаден на опитите си в режисурата, Мариус Куркински остави феновете си в носталгично очакване, след моноспектакъла "Сътресение" отпада съмнението, че актьорската му природа и качества са далеч по-верни и вдъхновяващи от режисурата му. На 38 години, до този момент той създаде 7 моноспектакъла и 14 представления, които режисира. И въпреки успехите на режисьорските му представления, номинациите и тълпите от фенове пред театрите някак в гънките на театралното общество и обикновената публика прозираше тъгата по триумфалната заразителност на неговите моноспектакли, по умението му да разсмее и разплаче препълнените зали. Ако за някой това звучи пресилено, нека само си спомни изпълнението на Мариус Куркински на моноспектакъла му "Дамата с кученцето" през 90-те, пред френска публика изцяло на български и последвалите 20 минутни аплаузи на иначе студената и резервирана френска публика. И докато през 90-те театралните сцени у нас все още се пълнеха колебливо, Мариус произнасяше пред стотици зрители "Евангелие по Матея", а просълзени тийнейджъри зачитаха Платонов след моноспектакъла "Самият човек".


В представлението "Сътресение" неузнаваем с каскет и балкански мустаци, с бастун в ръка и поразкривена походка, актьорът се обръща назад към изчезващия свят, лишен от хаоса на амбициите и огорчението в търсене на смисъла. Комичният разказ за селото, което се впуска в авантюристично издирване на коч за техните кози, или пък приглушената история на стареца от забравеното село от третата част на представлението са доказателство за диапазона на Мариус Куркински. Наивистичните и хиперболизирани жестове, пресилената интонация и неподправената искреност са само малка част от така или иначе трудната за дефиниране уникалност на актьорската му природа. Едно е сигурно - той остава най-ловкият разказвач от сцената, който напълно отдадено изгражда, иронизира и след това руши всеки щрих и образ от големия разказ, за да създава следващия мит или притча.
"Това е една вечер, посветена на писателя (Николай Хайтов). В търсене на спасение, в невъзможност да погледна към бъдещето, без да чуя гласовете от миналото" - споделя Мариус Куркински, като посвещава осмия си моноспектакъл на своите баба и дядо. След този моноспектакъл е очевидно, че е и класикът, влязъл приживе в учебниците по литература, ще бъде препрочетен и открит наново.




А десет минутните екзалтирани ръкопляскания на публиката, скочила на крака, са доказателство, че Мариус Куркински е явление в българския театър.


"Сътресение" се играе в Сатиричния театър. Постановка, сценография и изпълнение Мариус Куркински. Музика Емилиян Гацов. Радостин Русев - гайда, Митко Попов - тъпан.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK