Продадено!

Търг на български творци набира средства за нов музей

В Националната художествена галерия се проведе търг на съвременно българско изкуство, на който според организаторите за първи път у нас се разиграват видео, снимки от пърформанс и инсталации заедно с традиционните графика, скулптура и живопис. Освен това за първи път работите от търга са предвидени да послужат като фонд за създаването на музей за модерно и съвременно изкуство, какъвто все още не съществува в България. Зад начинанието стои основаното през юни тази година Българско общество за модерно изкуство (БОМИ).


То обединява кинематографисти, артисти, хора от медиите и рекламния бизнес, архитекти и работи в полза на липсващия музей. Надежда Илиева, представител на БОМИ, каза, че макар да става дума за търг противно на общоприетото главната цел не е била събирането на пари. По-важното беше, че млади и по-малко познати автори бяха представени с работи на изключително ниски цени, което имаше две предимства - да подпомогне самите творци и да направи стъпка към привличането на повече ценители на изкуството, нещо като култивиране на нова прослойка меценати, каза Илиева. В търга бяха включени произведения, подбрани от няколко изкуствоведи, а също и творби на наши художници, които работят извън България като Хубен Черкелов (Ню Йорк) и Петър Господинов (Базел). Освен това за пръв път бяха показани и скулптури на Любомир Далчев, картина на Илия Пейков и живопис на Христо Явашев-Кристо. Според Надежда Илиева голямото откритие от това събитие е Иван Костов, самобитен талант от сливенския край, миниатюрист, който предизвиква голям интерес и съответно успешни продажби.


Аукционът не е благотворителен за авторите, а набира средства за организаторите и съответно за бъдещия музей, каза Илиева. И въпреки ниските стартови цени наддаването не беше много голямо. "Имаше реално 10 купувача, от които активни на търга бяха 3-4. По принцип в България няма култура на търга и хората предпочитат да купуват, когато той вече приключи", смята тя. И това не е заради цените, а защото има известно притеснение и неудобство в самия процес на наддаването според Илиева.


Купувачите са били предимно колекционери, а първоначалните очаквания са били повечето от работите да намерят място в модерен интериор, в къщи или офиси със съвременен дизайн. Общата стойност на продадените творби е 20 хиляди евро, като най-високата сума от 9600 евро е платена за пейзаж на Кристо, рисуван през 1956 г.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на НК
    *****
    Неутрално

    Явно някои неща в живота, а и в масовото съзнание на българина са по-силни, отколкото на някои, на мен примерно ми се иска. Въпросното БОМИ, ако се придържа към формулировката си би следвало да се занимава само с т. н. "модерно" изкуство, т. е. такова което е на мода, да кажем днес. И по форуми и къде ли не съм се опитвал да разубеждавам привържениците на такава формулировка - засега без успех. Причината е, че "модерен" се базира единствено върху СУБЕКТИВЕН фактор - това дали нещо се възприема като "модерно" от дадена група хора - куратори или критици. Базисът на такава формулировка нито може да бъде точен, нито пък да претендира за изчерпателност - това което се възприема от група хора в даден момент за "модерно", може въобще да не се възприема като такова от друга група хора в същия времеви отрязък. Позицията пък от страна на тези които се самовъзприемат за "култ-трегери", да кажем: "Ами на мен не ми пука, аз така смятам и точка" също не издържа на каквато и да било критика. Какво е тогава "модерен"? Разтегливо и неопределено понятие. Ако, да кажем, примерно, американска абстрационистска живопис от началото на 1950-те години е била "модерна" тогава, но не е "модерна" днес, значи ли това, че тя не попада в кръга на интереса на БОМИ? Или ако, примерно, изкуството на Кристо се е възприемало за "модерно" през 1950-70-те години, то днес то определено, поне в САЩ е така, се въприема не за "модерно", а за част от историята на СЪВРЕМЕННОТО изкуство. Определяйки го като такова - "съвременно" - дава яснота на термина защото той се базира върху ОБЕКТИВЕН фактор - времеви отрязък - и по този начин не създава объркване. Има и психологически елемент в цялата тази история, струва ми се, и той се отнася до чуството за малоценност което на съзнателно или по-скоро подсъзнателно ниво се проявява в поведението-решенията на онези които са стигнали до заключението да нарекат въпросната асоциация БОМИ. Този елемент се е проявил в случая в сляпо калкиране на думата MODERN от английския език в българското "модерен", което, всеки дори повърхностно запознат с английския език, ще забележи че е грешка. MODERN на английски ясно и еднозначно се превежда на български като "съвременен" и точно по този начин се въприема от носителите на английския език - говорил съм с много такива по темата. За тях е съвсем необичайно, дори неразбираемо как MODERN може да се тълкува като "модерен" или "моден" когато е ясно, че за целта в английския език съществуват други думи - fashionable, vogue, cool, hot, trendy и т. н. Аз много се отплеснах, но накратко идеята ми е, че ако искаме да имаме повече самоуважение към себе си като нация с уникален език и култура - трябва да правим каквото е възможно да запазим самобитността на българския език. И без друго този език както и много други "малки" езици е постоянно подложен на унищожителна и неизбежна атака от американизми и технически термини. Ако ние допълнително и съзнателно ускоряваме този процес - има ли какво повече да се обсъжда? Замяната на "модерен" със "съвременен" във възможната употреба е една малка победа. Как чехите успяват в това, руснаците, макар и в по-малка степен - също. Французите отдавна са опитват да устояват по някакъв начин на американо-английския натиск върху езика си и успяват - кога повече, кога по-малко, но не клякат както някои други видимо правят с готовност. Светла, някакво становище по темата?

  2. 2 Профил на драснипалниклечица
    *****
    Неутрално

    Прочетох статията тази сутрин, опитах се да вникна и какво е коментирано под нея и после си отворих речника на комютъра...
    "modern - adjective 1 modern times present-day, contemporary, present, current, twenty-first-century, latter-day, modern-day, recent. antonym past"
    Излиза, че дори и в английския modern и contemporary са синоними!
    За какво тогава НК е изписал статия под статията, за да се заяжда с някой, който е написал "модерно" вместо "съвременно" изкуство в името на организацията си???
    Името е нещо субективно, не е ли така НК?
    А и комунизма в България свърши и никой не може повече да налага на другите какви думи по какъв повод да се използват!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK