Скици в София

НХГ даде ателие на трима чуждестранни художници

Една от рисунките на увлечения по иконите Ричард Хоглънд

Една от рисунките на увлечения по иконите Ричард Хоглънд



Всичко започва с "Опити да се регистрираме в полицията - дано утре имаме по-голям успех".
Жюлиет посещава Националния природонаучен музей и открива нов вид костенурка. Ксавие среща национално известен скейтър в парка. Ричард си счупва очилата. Среща с Хилда-Мерлина Ацеведо - млада мексиканска художничка, която наскоро се засели на брега на Черно море.


"Започват да изникват идеи за изложбата в НХГ в София", пишат в електронния си дневник артистите Жюлиет Ле Ру, Ричард Хоглънд и Ксавие Дорно. От три месеца животът и работата им са съсредоточени в предоставеното им от Националната художествена галерия ателие в София. Денем те обикалят и "скицират" вълненията си от срещата с една напълно нова култура. Вечер се събират в къща-музей "Никола Танев" да обсъдят видяното. Така се ражда настоящата им изложба "Веднъж мери, два пъти режи" в НХГ.


Тя съдържа, фотографии, рисунки, графики и инсталации. Общото за тримата художници е, че за пръв път попадат в България. Не говорят български. Всеки обаче има някакви предварителни идеи, какво ще завари тук, които са го привлекли в София. Реалността, разбира се, надминава и най-смелите очаквания. "Идеите са навсякъде - от останките от пейки в парка, които са почти завършена скулптура до кучетата, свободно разхождащи се по улиците." Скица на мутра спонтанно увисва на белия лист.




Ксавие избира да продължи вече започнатия проект "Настроения" именно в София. "В страна, която ми е непозната и чийто език не разбирам, единствено образът би имал някакъв смисъл."


Проектът тръгва от идеята за визуален дневник в серия от графични решения, имитиращи афиши и работени в сериграфия. Бялото пространство в тях доминира, като това подчертава графичния елемент. "Като ги разположа в градското пространство, искам да смутя останалите неформатирани образи наоколо", казва Ксавие. Засега тези афиши са разлепени единствено във Франция.


"Случи ми се да се запозная с хора, идващи от София, дълго преди да се включа в проекта, и това ме запали да открия и разбера България чрез рисунка", казва Жюлиет - дамата в артистичното трио. Работата й е свързана с водене на записки и скициране. Накрая някои от скиците в бележника се "издигат" до линогравюри и имат честта да бъдат отпечатани върху оризова хартия, имаща свойството да се лепи и маха лесно от стената. Така рисунката добива мобилност и може да се "движи" по стената свободно накъдето си поиска.


Ричард Хоглънд е американската връзка в триото, чийто събирателен център е София. В творчеството си той се интересува от графичните системи и звученето на различните езици. Хоглънд ги разглежда от семиотична гледна точка и така всеки визуален знак от местата, които включва в изследванията си, оформя карта от рисунки, по които да се ориентира "чужденецът" и българинът, желаещ да се почувства страничен наблюдател. Освен от непозната култура Хоглънд е привлечен в България и от дългата иконографска традиция. "Иконата в България има разнородна история и нейното изследване води до откриване на един определен начин на мислене и на разбиране за живота. Иконата е ненадмината по сила на образа", казва американският художник.
Подробният борден дневник на групата, включващ рисунки, анимирани фотографии и кратки филмчета е на адрес www.measurecuttwiceproject.com

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK