Салон на отречените

Или как Любен Стоев рисува социален портрет на българското общество

Салон на отречените


На втория етаж на "Шипка" 6 витае творчески хаос. В подготовка на откриването на изложбата си от цикъла "Аутсайдери" Любен Стоев се суети сред разхвърлени боклуци, неокачени рисунки на бабички, стълба и парчета от инсталациите, всяка от които ще трябва да оживее до 18 ч. тази вечер. Докато се мъчи да нагласи акордеона, потънал в скута на уличен музикант, приседнал точно срещу входа на залата,


Стоев обяснява, че до всяка инсталация ще има цитат от "Опера за три гроша" по Бертолд Брехт. Светът на Брехт, обитаван от просяци, крадци и проститутки, е разкрит чрез язвителен и сразяващ език, но този текст, смята художникът, е актуален за ситуацията в България днес. Според него много хора са оставени на доизживяване в тъмното, а пък тези, които съществуват на светло, не искат да се взират, да напрягат очи, за да разпознаят нуждата на скитащата мизерия.


Любен Стоев е роден през 1939 г. в София, завършва графика в Дрезден през 1963 г. и оттогава работи в областта на графиката, рисунката, живописта и инсталацията. Правил е самостоятелни изложби в страни из почти всички континенти, но особено вълнуващи са реакциите към работите му тук, у нас, казва той. Спомня си, че когато през 2003 г. правил изложба в парламента от цикъла "Социална кухня", Татяна Дончева, депутат социалист, възкликнала възмутено, че това "не е нейното изкуство" и че според нея изкуството трябва да носи положителни емоции.




После го попитала единствено това ли вижда художникът в българската действителност. Стоев отвърнал, че ако изкуството е предназначено само за леки и омайни усещания, то по-голямата част от творчеството на Шекспир ще трябва да отиде на боклука. Стоев казва, че съвсем сериозно се е замислил специално да покани на изложбата си политици от различни партии, "защото те всички тръбят за социални програми по време на избори, че ще се грижат за хората в нужда, а после...".


А на неговата изложба посетителят може да добие ясна представа за хората от улицата, защото те надничат зад всяка колона на залата. Познати са ни, защото са навсякъде около нас. Препъваме се в тях, докато бутат количките си с боклук, всяка сутрин минават на рутинната обиколка по контейнерите за недоядена храна или за ненужни вехтории, или разпъват някъде стар акордеон за дребни пари. По повод на акордеона Любен Стоев се оживява, защото има да разкаже нещо. Първо, по време на самата изложба ще върви запис на негови изпълнения на акордеон. "Много слаб музикант съм", признава художникът и разказва нещо, което звучи почти като виц. Преди време насън му се явил Шостакович, негов любим композитор, и бил много ядосан, нищо не казал в съня му. После Стоев се сетил, че преди време записал известен валс на Шостакович в негово изпълнение на акордеон и решил, че композиторът просто е бил възмутен от кощунственото посегателство на един "слаб музикант".


Художникът има освежаващо чувство за хумор, което личи и в работите му като закачка, като червено петно в мрачната същност на ежедневието, което търпят хората, населяващи тъмното. Точно в центъра на залата е спретнал едно потресаващо павилионче за дамско бельо, което носи духа на коледната еуфория в лицето на кълчещ се Дядо Коледа в естествен размер и под звуците на писклив рефрен от "Джингъл белс". В средата картонена лелка с гердан около картонения си врат предлага прашки в голямо цветово разнообразие.


Изрязаните от опъковъчен картон фигури имат заплашително реалистичен вид, с тази разлика, че са плоски, двуизмерни. От другите герои на нашето време, които интригуват Стоев, е съвременният антигерой, отрицателният образ по подобие на Меки Ножа от текста на Брехт, мутрата в най-традиционен вид. Тези хора също са своеобразни аутсайдери, твърди Стоев, най-малкото не живеят много дълго. Мъжагите, облечени в черно, с тъмни очила и ланци по вратовете, чинно стоят от двете страни на шефа си в инсталацията "Шефът пие кафето си". Това е образец на безценната идея на Меки Ножа - "А не е ли по-добре, вместо да обираме банки, да основем банки?", казва художникът.


Изложбата на Любен Стоев ще продължи до 28 февруари.

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Vnimatelen
    Vnimatelen
    Рейтинг: Неутрално

    "А не е ли по-добре, вместо да обираме банки, да основем банки?" - tova ne e misal na Любен Стоев, eto go originala:
    "What is robbing a bank compared with founding a bank?"
    - Bertolt Brecht, The Threepenny Opera

  2. 2 Профил на ?
    ?
    Рейтинг: Неутрално

    Чети внимателно - нали точно това пише, че е идея на Меки Ножа, а не на Любен Стоев, художника само цитира.

  3. 3 Профил на Marie
    Marie
    Рейтинг: Неутрално

    Това е образец на безценната идея на Меки Ножа - "А не е ли по-добре, вместо да обираме банки, да основем банки?"
    и по-горе четем: Стоев обяснява, че до всяка инсталация ще има цитат от "Опера за три гроша" по Бертолд Брехт.
    Корекцията е излишна

  4. 4 Профил на Vnimatelen
    Vnimatelen
    Рейтинг: Неутрално

    Priznavam, che nabarzo i nepravilno otgovorih. Izviniavam se.

  5. 5 Профил на э
    э
    Рейтинг: Неутрално

    Салон на отречените или на обречените





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK