Три цвята "Юнивърс"

Президентът на тунинг ателието "Брабус" загуби бас заради българския автомобил

Три цвята "Юнивърс"

© Авторът



Експресивни форми, блестящо на слънцето бяло купе и достъпна цена - това е най-краткото представяне на изцяло българския автомобил "Юнивърс", който вчера бе показан в действие на летище "Бършен" край Сливен.


По-малко от три години след раждането му на хартия проектираната и произведената у нас кола вече е модел, напълно готов за серийно производство. По пистата на "Бършен" четириместният "Юнивърс" демонстрира скорост, стабилност и маневреност.


"Да подкараш "Юнивърс" е приятно изживяване, спокойно можеш да вдигнеш 130-140 км. Той не отстъпва по нищо на който и да било друг автомобил от средния клас."Това твърди един от първите шофьори на колата - проф. Харолд Лешке, директор "Иновационни проекти и корпоративен дизайн" в "Мерцедес Бенц дизайн", който е инициатор и ръководител на проекта.




На събитието бе и президентът на световноизвестното тунинг ателие "Брабус" проф. Бодо Бушман. Той изглеждаше доволен, въпреки че заради българския автомобил е загубил на бас кашон хубаво немско вино. Преди два месеца проф. Бушман се обзаложил с ръководителя на сливенския филиал на техническия университет проф. Станимир Карапетков, че няма начин колата да измине пътя от макет в мащаб 1:1 до движещ се автомобил.


В неделя всички видяха, че "Юнивърс" се движи. Нещо повече, гостите на прощъпулника разгледаха и макет на нейната тунинг версия, боядисана в ярко червено. Скоро се чака и комбито, което естествено ще е в цвят зелен, за да могат три автомобила един до друг да изглеждат като националния трикольор.
Иначе историята на "Юниверс" е известна. В края на 2004 г. заданието е да се създаде кола върху техническите компоненти на фиктивен автомобилен производител, койно да излезе на пазара с цена до 8000 евро. Конкурсът за дизайн се печели от студентите от "Техническия университет Володя Димитров, Иван Иванов и Даниел Чавдаров. За база е взет компактния "Смарт фор фор"(

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на колар
    *****
    Неутрално

    Вярно ли е, че това е отбиване на номер от страна на Даймлер-Крайслер и минава за офсетна програма към договора за модернизацията на армията ни? Защото този модел не ми прилича на готвен за производство. Каруцата е пред коня - още няма завод, а вече има прототип! При това широко популяризиран. И самата кола не прилича на евтин модел, това си е някаква дървена импровизация върху А-класата на Мерцедес. Предницата (макар и с някои явни сходства) се е получила що-годе добре, но страниците и задницата са трагични.

  2. 2 Профил на Аз
    *****
    Разстроено

    Всичко това е много добре, и колата също изглежда симпатично.
    Притесняват ме само някои подробности:

    1. Какво значи "изцяло български" автомобил? - Двигател, окачване, джанти, електрическа система, материали, финансиране - всичко ли е българско? Или само "рисунката" е българска? Има ли "изцяло някакъв" автомобил в днешно време? Изцяло американски, изцяло немски, изцяло италиански и пр.? Всъщност, ако това е успешен проект, има ли значение дали е "изцяло" или само наполовина български? Или вече бием барабана и вдигаме шум до бога, щото сме произвели един кой-знае как работещ прототип на някаква кола? Хората правят автомобили от 100 години и не тръбят до небето. Просто си ги произвеждат. Ако ние направим успешна кола и завладеем голяма част от пазара, аз ще съм изключително доволен, пък нека да не е "изцяло" българска, съгласен съм и на "изнаполовина".

    2. Тъй като коли се произвеждат от много години, и хората в чужбина имат традиции в това сложно производство, струва ми се безсмислено да правим "и ние" кола, само да подчертаем българския комплекс "и ние можем" - и ние можем да пеем като Тина Търнър, и ние можем да пеем като Франк Синатра, и ние можем...
    Можем да продаваме на краставичар краставици.
    Нашата, българска сила е в нашата самобитност и уникалност - можем да спечелим единствено ако изобретим и произведем нещо, което още го няма, и което ще промени света - правили сме го и друг път. (неравноделни размери, компютър...) Да произведем нов тип кола, нов тип двигател, задвижване... Е, да, знам че не е лесно. Къде-къде по-лесно е да се догодят някакви тенекии, така че да изглеждат сносно, да се сложи двигател от хубава вносна кола, и да се бие тъпана до небето - "произведохме изцяло българска кола!!!". Но какво постигнахме с това? Произведохме Мерцедес? Или BMW? Или Audi? Или Пежо? Или Фиат? Или Рено? Или Тойота? Или Нисан? Или Порше? Или Форд? Или Буик? Или Сааб? Или Волво? Или Рено? Или Опел? Или Ситроен? Или по-добра кола от гореизброените?

    3. Мойте поздравления за момчетата които са направили колата - не изглежда никак зле. За дипломна работа е направо върхът. Но ако искате да сте по-добри, и да спечелите, не се опитвайте да "продавате краставици на краставичарите", повярвайте ми, няма да направите по-добра кола от гореизброените фирми. Насочете усилията си да направите нещо гениално и уникално.
    Ако ме разбирате - Васил Петров колкото и успешно да имитира Франк Синатра, никога няма да стане известен като него, просто ще е един от неговите имитатори. Но на Валя Балканска гласът е записан на златна плоча, и ще пътува в космосадокато свят светува.

    Дерзайте!

  3. 3 Профил на Eзи - Тура
    *****
    Неутрално

    Дака де, това е България и вместо аплодисменти се чуват съмнения - едно е сигурно с раждането на първият творец се е родил и първият критик.

  4. 4 Профил на Аз
    *****
    Неутрално

    По моите критерии аплодисменти ще има когато направим нещо по-добро, нещо различно, нещо ново.
    Това че сме направили "някаква" кола 120 години по-късно не е достатъчен повод да си ударя гъза в тавана. Пък и това е прототип. Направата на кола включва производството и, и маркетинга и, както и сервизното и гаранционното и обслужване. Дори и това да се случи, няма да сме направили нищо по-различно от това, което се прави 120 години по целия свят. Е, и?

  5. 5 Профил на д-р
    *****
    Неутрално

    Това е един учебен проект съпортван от човек от Даймлер-Крайслер. В България дизайни на автомобили са правени много, при това и доста по-добри. Не малко български дизайнери са заемали високи позиции в престижни международни конкурси за автомобилен дизайн. Разликата тук е, че зад този учебен проект има пари да се направи действащ прототип, присъстват известни лица и съответно се вдига медиен шум, което струва ми се е основна цел на Сашо Драганов, който стои зад този проект. Постижение са положените усилия от студентите, намереното финансиране, построения прототип. За постижение като дизайн едва ли може да се говори, единствено, че все пак това е едно сложно изделие, изпълнено от студенти.

  6. 6 Профил на Мислещ
    *****
    Разстроено

    Чета долните коментари, и се чудя... Абе хора, това е прекрасна новина, а вие злобеете и тъпеете. Че какво, ако в България започнем да произвеждаме кола, която не е нещо качествено различно от другите коли? Че нали в България ще се открият работни места, ще се плащат данъци, ще има партньорство между автопроизводителя и университетите, и дай Боже да има и износ? Всички коли в България са внос, и това означава, че ние българите сме дали всички тези блага на чужденци, вместо да ги запазим за нас!

  7. 7 Профил на българското автомобилостроене (или липсата му)
    *****
    Неутрално

    България е една от малкото страни в европа, която няма завод за леки коли, и разчита изцяло на внос, на нови и употребявани коли. Това е меко казано пагубно и катастрофално, по една или друга причина през годините все се е говорело за производство тук, но винаги са се проваляли нещата. Годишно се внасят около 300 000 коли на старо, а новите са около 20 000, не съм сигурен за цифрите. Ако германците имат интерес да инвестират в производството на този автомобил тук, това би било просто прекрасно. При цена 8000 евро би бил отличен конкурет на Логан и Фабия, даже и да се продава в малки количества (5000 на година) бих казал пак ще е успех. Аз смятам че ще е положително който и да е голям производител да построи завод тук, както в чехия, словакия. полша, унгария и т.н. Още по добре е че в разработката на този модел участват и българи, а евентуален износ би означавал свежи пари и намаляване на търговския баланс. Няма значение дали първо ще се внасят двигатели и окачване, в много от страните от източна европа началото винаги е таова, докато производителя прецени дали има смисъл да разширява производството. При тази цена мисля дизайнът не може да се очаква да е като на Астън Мартин.

  8. 8 Профил на реалист
    *****
    Неутрално

    мислещ,
    аз досега не съм чул университет да е проектирал сериен автомобил, който да е в производство. Да не говорим за университет, където най-голямото светило може да се похвали с дизайн на компютър Правец, един писоар и улична лапма (това не е шега, това са факти).
    Хубаво е, че децата се занимават, но тук не става дума за производство. Един прототип далеч-далеч не е достатъчен за това. Това е някаква утопия, въпросът е каква е целта на хората от Германия. Ако искаха да произвеждат точно това нямаше да го показват наляво и надясно преди да са устроили производството. Иначе за евтин автомобил (като Дачия Логан) не е необходим кой знае какъв дизайн и това, което са направили сигурно би свършило работа.

  9. 9 Профил на АсБА
    *****
    Неутрално

    А защо преди дни прочетох, че китайци или корейци ще я произвеждат? Да не забравяме опита си с Булгар-реното, Булгар-алпина и булгар-москвича! И този път чии ли финансови интереси ще надделеят? Да не говорим и за нашите си пътища...

  10. 10 Профил на Мислещ
    *****
    Неутрално

    До номер 8: немците изобщо не смятат да строят тук заводи за коли, и за каквото и да било. Чужденците предпочитат да КУПЯТ ФАБРИКИТЕ НИ ЗА ЖЪЛТИ СТОТИНКИ, ДА НАРЕЖАТ МАШИНИТЕ ИМ ЗА СКРАП, ТАКА ЧЕ НИЕ ДА КУПУВАМЕ ВНОСНИ СТОКИ... Приватизацията даде достатъчно горчиви примери за това. Така че единствено българският капитал (частен и държавен) би могъл да се вложи, за да се започне производство, и се закрепи предприятието. А български частен и държава капитал има - само дето държавата трябва да спре да пилее пари за глупости (като войната в Ирак), и да обяви амнистия на частния капитал.

  11. 11 Профил на реалист
    *****
    Неутрално

    Мислещ,
    явно не си чел внимателно - разработката е с поддръжката на Даймлер-Крайслер. Ако има производство, то ще е чрез тях. И повярвай ми - само така е възможно - от нищото производство на кола не може да стане. Защото в България са двама основните действащи лица в проекта - Сашо Драганов и Йордан Лечков. Нещо не ги виждам как ще се оправят с производството.
    Лошото е, че България остана настрана от автомобилната индустрия, докато например в Словакия се скъсаха да изнасят производства всякакви автомобилни фирми. Румъния пък си има собствена марка и сега хипер успешен модел. Но навсякъде отзад стоят големите. От нищото е възможно само да се направи производство на бутиков автомобил - скъп, спортен, лимитирани бройки, не много известен, с готови агрегати от някъде. И нашият шанс е ако зад нас застане някой от големите и реши тук да изнесе производство на някоя евтинийка за да постигне ниска цена и да не компрометира истинската си марка. Този голям може да окаже всякаква поддръжка, защото това не е лъжица за нашите уста. Но драматургията, която наблюдаваме е странна, това ражда подозрения...

  12. 12 Профил на Sin
    *****
    Неутрално

    Както и да е - това е поразително ! Поздравления ! Много съм любопитен - какво е качеството на автомобила - мотор, купе, екстри пр. Дано започне производство, макар че звучи като сън !

  13. 13 Профил на Ivanov
    *****
    Весело

    Чета мнениято отгоре и се чудя кой е прав и кой не. И най-вероятно това е така понеже е изпуснато да бъде спомената целта на този проект. Хубав е проекта наистина. Обаче за дипломна работа ми се вижда малко сложен а за автомобилно производство подхода е малко елементарен. Както и да е. Браво на студентите и успех в кариерата. И на даскалите също. И нека има медиен шум, иначе няма как да ни видят на картата че съществуваме. А тозо проект е добър повод за голям медиен шум.

  14. 14 Профил на Anon
    *****
    Неутрално

    Dano da se razvie tazi ideia. Ne vijdam zashto da ne se proizvejda. Pazarna ikonomika, ako ima pazar, ima proizvodstvo, ako li ne, ne. Bulgarina niama da kupjva kola samo zashtoto e BG prozivdostvo, no pri vsichko ravno, tova bi moglo da nateji.

  15. 15 Профил на ММ
    *****
    Неутрално

    до No 10: изобщо не си мислещ. Немците, както и кои да е други чужденци от развити държави, "не смятат да строят тук заводи за коли, и за каквото и да било", защото им е пределно ясно, че в България качествено и печелившо производство е много трудно да се осъществи. В други бивши соц държави немците, а и не само те, построиха много и успешни заводи. Дори Румъния, която в сравнение с Чехия, примерно, е доста назад цивилизационно, произвежда Рено под името Дачия кво-и-беше-името (май Логан). За самата Чехия да не говорим -- колкото и да си задръстен, не може да не знаеш за новите Шкоди.

    В България качествено, съвременно производство не става, или ако става, е с по-големи усилия. Трудовата етика е кофти, бизнес климатът е кофти, корупцията и некомпетентността са много кофти. Това е причината да не се изнася производство тук, а не че има някакъв заговор срещу България. Не ми се вярва да си толкова тъп да мислиш, че световната конспирация е решила Чехия да прави коли, и то добри, а България да прави никакви коли.

  16. 16 Профил на според мене
    *****
    Неутрално

    интересът на немците към тази българска кола е толкова голям , колкото ще бъде нашия към тяхен сорт краставици.

  17. 17 Профил на Rok
    *****
    Неутрално

    Отдавна "българското" не означава некачествено. В нашата страна се произвеждат доста качествени и надеждни стоки и продукти от същите тези "мърляви" работници. Проблема е във факта, че корупцията е национална черта и сериозен инвеститор няма интарес да рискува парите и името си в такава среда.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  19. 19 Профил на Хммм
    *****
    Неутрално

    Абе радвам се като видя нещо ново българско, ама тая кола - това си е чисто Пежо! Тия нямаха ли грам въображение поне фаровете по-различни да ги направят?!?!?

    Всичко в БГ-то плагиатство!

  20. 20 Профил на Realist
    *****
    Неутрално

    В България е трудно почти невъзможно да се произвееждат автомобили . Защо ? Първо къде ще се проиизвежда , та ние нямаме никакви традиций в този отрасъл (като изключим прословутия БулгарРено) , нямаме подготвени специалисти , нямаме никаква база , кой ще купува тези коли ? За да се направи такъв завод трябват ОГРОМНИ инвестиций , а немците няма да ги направят само заради хубавите ни очи . Всичкият този шум е прах вочите . Единственото за което можем да се радваме е ,че поне в България ще се правят части за автомобили (французите в Русе , и японците от Язаки в Ямбол) . И мисля ,че докато в съседен Сливен се размахваха кьор фишеци първо за писта на Формула 1 , после за супермодерен казино комплекс , сега за български автомобил , в съседен Ямбол хората си работят за привличане на инвеститори .

  21. 21 Профил на Мислещ
    *****
    Неутрално

    До номер 15 ММ - пишеш, че в БГ "Трудовата етика е кофти, бизнес климатът е кофти, корупцията и некомпетентността са много кофти." Категорично не е вярно, че има проблеми с трудовата етика и компетентността в БГ. Хората работят (вкл и в събота, без никакво доплащане), и има достатъчно квалифицирани работници. Че в БГ има проблеми с корупцията и бизнес климата, е вярно, но проблемите изобщо не са по-големи от тези в Румъния например. Просто румънците, за разлика от нас, имат големи уста, имат самочуствие, и постоянно си правят реклама и си градят имидж.

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  23. 23 Профил на Zapoznata
    *****
    Любопитно

    Още през 1994 година набезизвестния Майкъл Капустин натовари с още една задача Добромир Донков - човека,който решаваше всички задачи, с още една - производство на български автомобил в кооперация с някой от големите производители в света. Бяха направени проучвания, изследвания, договори и т.н. (В дейността взех участие и аз).
    Донков реши всичко да е на база шаси, с различни по тип двигатели и три варианта задвижване - предно, задно и 4х4.Купетата се надграждат и могат да се моделират лесно. В налагането на производството взе участие и г-н Ил. Чубриков.
    За начало се прие за основна производствена база бившия завод на Балканкар - Подем в Пловдив. На база на възможности и доказано производство -БУЛГАРРЕНО.Двигатели - GM - Детройт дизел и безинов - Роувър, комплектация със скоростна кутия и предавки.
    Купета - седан, хечбек, пикап, миниван, микробус.Много интересна подробност са купетата от стъклопласт - трябваше да се изработят такива в завод на морето, Варвара мисля че беше. Даже знам че поръчаха такива с основа за шаси на Роувър и УАЗ. При мене беше фактурата и платежното.Може Донков да я е запазил.
    Има и още много - трябва да намерите и питате човека.
    Така, че от 1995 - 2007 - 12 години по -късно - нищо ново под слънцето. А защо завода не проработи - питайте Д.Луджев.Трябваше подпис от МНО за нещо.

    Имаше и проект за камиони.

    Има много неща, които не са станали обществено достояние - но това не значи, че не са се случили!!!

  24. 24 Профил на Глупав
    *****
    Весело

    ЮНИВЪРС ... ?!? Звучи и изглежда добре за да е истина ! А,представяте ли си как се радват вносителите на автомобили че,още няма БГ автомобил на пазара ?!

  25. 25 Профил на ivankumchev2
    ivankumchev2
    Рейтинг: Весело

    ЮНИВЪРС ... ?!? Звучи и изглежда добре за да е истина ! А,представяте ли си как се радват вносителите на автомобили че,още няма БГ автомобил на пазара ?!

  26. 26 Профил на ivankumchev2
    ivankumchev2
    Рейтинг: Любопитно

    Защо никъде не се говори за автомобил "Юнивърс ' във България ???





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK