Робърт Бентън - бащата на Бони и Клайд

Робърт Бентън (вдясно) умее да кара актьорите да дават най-доброто от себе си

© MGM

Робърт Бентън (вдясно) умее да кара актьорите да дават най-доброто от себе си



Любовен пир"


Режисьор: Робърт Бентън
В главните роли: Морган Фрийман, Грег Киниър, Рада Мичъл, Селма Блеър, Тоби Хемингуей, Алекса Давалос, Били Бърк, Джейн Александър


Градче в щата Орегон. Местното магазинче за кафе е повече място за социални контакти, отколкото "бизнес център". Тъкмо в него професорът и писателят Хари Стивънсън (Фрийман) наблюдава поведението на своите съграждани, подлагайки на анализ най-вече техните чувства. Сред обектите на неговите изследвания са собственикът на кафенето безнадеждният романтик Брадли (Киниър), който има навика да търси любов на най-неподходящите места; агентката на недвижима собственост Даяна (Мичъл), която излиза с женения Дейвид (Бърк); привлекателната Клое (Давалос), която пък харесва притеснителния Оскар (Хемингуей)... Така Хари достига до извода, че "нещата от живота", колкото и простички да изглеждат на пръв поглед, се движат единствено от вечната турбина на любовта, която вдъхновява и ранява, твори и опустошава, въздига и срутва...




И така накратко може да се предаде съдържанието на романтичната драма "Любовен пир", в която се извисява изпълнението на чернокожия Морган Фрийман три пъти предлаган безуспешно за "Оскар" (Street Smart, "Да возиш мис Дейзи" и "Изкуплението Шоушенк") и все пак докоснал статуетката през 2004 за поддържащата си роля в "Момиче за милион долара" на Клинт Истууд.



Режисьорът на "Любовен пир" Робърт Дъглас Бентън е роден на 29 септември 1932 в тексаското градче Уаксахачи, което означава, че утре той ще навърши 75 години. Учи в нюйоркския Колумбийски университет. Като студент живее на квартира срещу дома на кинозвездата Кетрин Хепбърн и една зимна утрин става свидетел на прощална целувка между нея и Спенсър Трейси, който след това изчезва с чакащата го наблизо лимузина...


Бентън започва своята кариера като журналист, пише за вестници и списания, става редактор в тежкарското издание "Ескуайър". Тъкмо там се запознава с колегата си Дейвид Нюман. Скоро творческото им сътрудничество дава богат плод литературната основа за култовия филм "Бони и Клайд" (1967). Двамата автори са предложени за "Оскар", ала си остават само с номинацията. Същата съдба сполетява режисьора Артър Пен, дизайнерката на костюмите Тиадора ван Рънкъл, актьорите Фей Дънауей, Джийн Хекман и Майкъл Джей Полард.


Двоен удар понася Уорън Бийти и като продуцент, и като изпълнител на главната мъжка роля! Наградата на Американската киноакадемия получават само операторът Бърнет Гъфи и Естел Парсънс (за поддържаща женска роля). Така от 10 номинации "Бони и Клайд" успява да материализира едва две, но пък покорява милиони зрители по света с вихрената история за своите "кръстници". На чието почти тайно погребение, поне така твърди Бентън, е присъствал баща му, двамата братя на когото също биват застигнати от насилствена смърт!


Десет години по-късно Бентън отново се разминава с авторитетната награда като сценарист на трилъра "Късно шоу", чийто режисьор той също е (продуцент пък е големият Робърт Олтман). В тези роли Бентън се пробва и с "Крамер срещу Крамер" (1979). Този път триумфът е пълен и двете статуетки (за режисура и за сценарий) кацват върху бюрото му (прибавете и тази за най-добър филм, която грабва продуцентът). Не може да не си спомняте тази семейна драма Дъстин Хофман бе блестящ! Както и дебютантката Мерил Стрийп (затова и двамата бяха "оскарувани").


Всъщност Робърт Бентън дебютира в режисурата още през 1972 с уестърна "Лоша компания". Следват постановките му "Тишината на нощта" (1982) поклон пред Хичкок, "Места в сърцето" (1984), "Надин" (1987), "Били Батгейт" (1991) екранизация по едноименния роман на Доктороу, в която режисьорът за първи път разсъблича Никол Кидман (вторият път прави това в "Скрити белези"), за да се увери скептичната публика, че актрисата действително е рижа, "Няма балами" (1994) и "Сумрак" (1998).


Сред тези заглавия се откроява сагата "Места в сърцето", донесла "Оскар" за най-добър сценарий на Бентън (а и на Сали Фийлд за главна женска роля), режисьорска номинация и дори такава за най-добър филм. С предложение (но като сценарист) той е удостоен и за работата си върху показваната у нас "сериозна" комедия "Няма балами" с участието на великолепните Пол Нюман, Брус Уилис и Джесика Танди.


Робърт Бентън предпочита камерните, психологическите сюжети, позволяващи му да изследва дълбините на греховната и неприкосновена людска същност. Филмите му нямат нищо общо с джангъра, суетата и пищността, характерни за повечето холивудски продукции. Навярно за да компенсира липсата на "екшън", режисьорът работи с великолепни актьори. Трима от тях, както вече споменах, биват отличени с "Оскар". Други си остават само с номинациите: Пол Нюман ("Няма балами"), Джон Малкович ("Места в сърцето"), Джейн Александър ("Крамер срещу Крамер"), която играе и в "Любовен пир", Линдзи Краус ("Места в сърцето") и дори 8-годишният по време на снимките за "Крамер срещу Крамер" Джъстин Хенри...


И съвсем накрая режисьорът Робърт Бентън рядко прави филми (общият им брой досега е едва 11), но пък ги прави като хората. Ще се убедите сами в това, ако хвърлите едно око на "Любовен пир". Заслужава си усилието.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK