Бърза и яростна

Екатерина Стратиева наруши мъжкото статукво в рали шампионата в България

Бърза и яростна

© Дневник



Дебютът на Екатерина Стратиева в българския рали шампионат преди няколко години беше приет като чиста проба ексцентризъм. В последните два сезона чаровната дама обаче успя да са наложи като име в първенството. Тя отговори на своите критици с две поредни титли в планинския шампионат в клас N/2 и серия от блестящи състезания. На практика 25-годишната Катя показа, че високите скорости и мирисът на бензин вдъхновяват не само и единствено мъжете.


Първи стъпки


"От малка започнах да ходя със своето семейство по състезания, разказва Катя. Всички сме много запалени. Баща ми е имал желание да се състезава, но майка ми не му е позволила. На времето само определени хора са можели да се занимават с автомобилен спорт. Това винаги е било в кръвта ми. Като малка исках да стана навигатор. Изглеждаше ми по-лесно. Дойде моментът, в който си взех шофьорска книжка, и с един бивш пилот излизахме няколко пъти да караме. Той каза, че имам талант и усет." Притеснено признава, че първоначално е отхвърлила предложение от своя баща да се състезава с автомобили. Избира летните партита, морето и празненствата с приятели.




"Действието се развива преди пет-шест години, когато съм била на 19. Това бяха години, в които бях забравила за този спорт. Бях се отчуждила от семейството си. Две години по-късно обаче в един слънчев ден отидох в Кюстендил с баща ми и брат ми на рали. Тогава се роди тази идея в мен. След няколко състезания баща ми ме попита дали не ми се иска да участвам. Приех с радост и така започна всичко", продължава дамата шампион.


Семейството й се организира за двадесет дни и купува първия й състезателен автомобил - "Сузуки Суифт". Поръчано е пълно оборудване. Подготвя се и програма за участие в леки състезания, подходящи за начинаещ. "Първата година започнах да карам в планинския шампионат, свидетелства Катя. Там караш сам. Километрите са малко и няма опасност някой да те настигне, да те удари. Подготвих се добре за състезанието.


С баща ми уточнихме траекториите на движение по трасето. Застанах на първия старт. Изпитвах страх от хората и ме беше срам. Въпреки всичко обаче направих добро състезание. Всички бяха учудени откъде се е взело това момиче, което иска да се състезава наравно с мъжете. В планинския шампионат има една жена, която кара от много време. Нейните резултати обаче са далеч от тези на другите участници. Тогава се появява едно детенце, което дава близки до другите резултати."


Катя отчита, че конкурентите й първата година гледат на нея с насмешка и предимно като на сексуален обект, отколкото като на равностоен противник. Още втората година обаче отношението им се променя и започват да се съобразяват с нея. "Вече има колеги, които предпочитат да не се засичат в някои състезания с мен, за да не пострада мъжкото им самочувствие. Тази година в групата, която аз се състезавам, се събраха повечко коли.


Образува се доста сериозен клас в планинския шампионат и определено ми беше много трудно да си защитя титлата. Някак си много от колегите не могат да приемат, че една жена може да кара толкова успешно. Мислят, че мамя с колата. Правят помежду си залози кой ще ме победи", свидетелства младата състезателка. Неин навигатор е Румен Манолов, който е едно от големите имена в българския автомобилен спорт. В тандем с него своя дебют в първенството са направили популярни пилоти като Крум Дончев, Димитър Илиев, Георги Танев и Георги Янакиев.


До голяма степен финансирането на нейните участия в рали шампионата се поемат от родителите й, които имат верига от оптики. "Едва ли не тези магазини работят за мен, признава тя. Две години поред и "Български имоти" помагат. Приятели също ни дават различни суми. Тази година беше важна да покажа добри резултати, за да се види, че моето участие не е временно. Този сезон сме изразходвали около 100 хил. лв. Винаги са добре дошли нови партньори и рекламодатели."


Промяна в посоката


Първоначално Катя иска да се занимава с автомобилния спорт като хоби. Към онзи момент работи в рекламна агенция. "Исках хобито ми да не ми пречи на професионалното ми развитие, разкрива тя. Така се получи обаче, че заради спорта ме изгониха от работа. В този момент се разделих и с приятеля ми, с когото работехме заедно в рекламната агенция. Той беше на мнение, че мястото ми не е в прахоляка при мъжете." Това е преломният момент, в който тя взима решение да превърне хобито си в по-сериозно, професионално занимание.


Катя продължава: "Отидох на второто си състезание. Там, естествено, катастрофирах на първата тренировка, защото си мислех, че всичко е много лесно. Оказа се обаче, че не е точно така. Тогава всички около мен се питаха дали ще продължа, защото периодът беше малко стресов за мен. Бях в шок.


Въпреки това не се изплаших и реших да покажа, че жените не се справят толкова зле зад волана. Оттам започнахме по-сериозно да подхождаме. В края на сезона започнах да карам и на писта. Когато в края на годината ме попитаха дали искам да продължа да се занимавам с автомобилизъм, реших, че оставам и от втората година ще карам в ралита."


Шампионката разкрива, че натоварванията в рали са много по-големи, отколкото в планинския шампионат. Дава за пример, че в планината прави около 50 състезателни километра. На рали обаче има пробег между 10 и 15 етапа, като всеки един от тях е с дължина до 15 км. За изненада на всички удържа на това напрежение.


За силата



Катя не се притеснява от натоварванията, които са огромни в рали спорта. Демонстрира сила, която дори плаши някои от нейните конкуренти. Амбициозна е и не се плаши от трудностите на пистата. "Тази година на рали "България" за два дни свалих четири килограма. Има моменти, в които ръцете ми не издържат. Цялата физическа подготовка, която правя, е насочена за развиване на силата в ръцете и бързина в краката, за да играя с педалите.


Необходима е и постоянна концентрация, за която ми помогна специален спортен психолог", продължава тя. Не отрича, че за жените е по-трудно да карат състезателни автомобили, защото се изискват много лишения и отричане от личния живот. Катя казва в тази връзка: "Нямам личен живот. Този сезон съм участвала в 15 или 16 състезания, което на практика запълва почти всяка моя събота и неделя. През седмицата тренирам. В София съм само в понеделник. Идвам си, за да изпера дрехите си и да реша някоя своя задача. Във вторник пътуваме за рали, за да описваме трасето или да се готвя за някое планинско. От сутрин до вечер си в колата. Умората е толкова силна, че е трудно да мислиш за нещо друго. Имах проблеми с увереността си, не вярвах в собствените си сили. Сега обаче мисля, че успях да преодолея тази бариера."


Автомобилът


"В момента състезателният ми автомобил е "Ситроен Саксо", продължава Катя. За втора година съм с него. Купихме го от Италия от един отбор, където подготвят само малки коли. Много е добра. Като обем двигателят е 1600 куб.см, група N. Автомобилът е много близък до вида, в който излиза от завода. Мощността му е между 134 и 145 конски сили.


Идеята за догодина е да вземем "Ситроен С2", който ще бъде отново 1600 куб.см. В момента обаче трябва да бъде приет един нов клас R, в който автомобилът има доста подобрения. Вече ме каниха от "Ситроен спорт" на тестове във Франция. По някаква случайност, може би защото съм жена, но те следят развитието ми. Ноември месец пътувам за Франция за тестове. На място там ще преценим какъв автомобил да поръчаме за новия сезон."


Нейният личен автомобил е "Форд стрийт Ка". За него тя казва, че няма нищо общо с другите коли от тази марка. "Тунингован е в специална фирма. Много ми харесва. За съжаление нямам време да го карам. В обикновения автомобил е много тихо, докато в състезателния е страшно шумно. Всичко вибрира, трещи, бумти. Хората не ме разпознават зад волана и очакват от мен да имам проблем с шофирането. Има моменти, когато ми кипва отвътре и поемам доста рязко. Преди да започна да се състезавам, правех повече номера по пътя. Сега обаче при тези тежки катастрофи не мисля, че в автомобила трябва да избиваш комплексите си", обобщава състезателката.


Хобитата


Обича да кара ски и сноуборд в свободното си време. Травма в кръста обаче поставя под въпрос тези нейни занимания, дори и активната й спортна кариера в автомобилизма. "Много обичам и да готвя, но нямам време да го правя, казва тя. Искам да свърши сезона, за да се отпусна в къщи в кухнята. В нея прекарвам най-много време. Експериментирам много. Готвенето ми е нещо като хоби. Обичам и да рисувам."


С тази нейна страст е свързано и висшето й образование. В момента учи в Художествената академия в София, въпреки че е имала намерение да учи и в чужбина. "Специализирала съм плакат и графичен дизайн, и пространствено оформление. Бакалавърската степен я защитих, като направих плакат на тема "Хора, пътища и автомобили". Получи се много оригинално.


Всичко измислих в последния момент десет дни преди изпита. Обичам да рисувам. Сама правя рисунките по колата си. Автомобилът ми беше много женски този сезон. Целият е черен с цветя и завъртулки по мой проект. Цялата кола беше много интересна. Сама изработвам и проектите за рекламите върху нея", завършва Катя.

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Асен Стратиев
    Асен Стратиев
    Рейтинг: Весело

    Тва е сестра ми хАаХа

  2. 2 Профил на dobi
    dobi
    Рейтинг: Весело

    Супер си кате давай в същия дух.Успехи във всички състезания и дано си винаги за напред парва!!!!

  3. 3 Профил на fen ot pehtera
    fen ot pehtera
    Рейтинг: Любопитно

    продалжаваи все така и да не забравиш планинско пещера тук имаш много фенове

  4. 4 Профил на unamed xasanov
    unamed xasanov
    Рейтинг: Неутрално

    бражо кате дажаи дано на планинското на 23-24 08 да си паржа ж пе6тера

  5. 5 Профил на v.
    v.
    Рейтинг: Неутрално
  6. 6 Профил на The Stig
    The Stig
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    Много е печена, особена зад волана! Повече й отива състезателният комбинезон, отколкото официална рокля.

  7. 7 Профил на varg
    varg
    Рейтинг: Любопитно

    аз пък имам снимка с нея

  8. 8 Профил на дан4они
    дан4они
    Рейтинг: Неутрално

    мале каката е невероятно добра и красива много успехи

  9. 9 Профил на andrew
    andrew
    Рейтинг: Неутрално

    невероятна мацка,са4етано адреналин и сексапил на едно место.........и да не бута пове4е кол4етата на паркинга на хотел Санкт Петербург ) Успехи и за напред Кате и в пещтера днес да им покажеш правилата на играта





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK