Жулиет Бинош стана звездата на Кан

Режисьорът Абас Киаростами и Жулиет Бинош

© Reuters

Режисьорът Абас Киаростами и Жулиет Бинош



Вдъхновено и вдъхновяващо - така бе наречено изпълнението на известната френска актриса Жулиет Бинош в най-новия филм на иранеца Абас Киаростами "Точно копие". В компанията на единодушно оценения като перфектен в първата си филмова роля британски оперен певец Уилям Шимел Бинош отново се доказа като една от най-талантливите актриси на световното кино.


Ревностните защитници на вече награждавания със "Златна палма" Киаростами ("Вкусът на черешата", 1997) разпознаха в "Точно копие" любимия си режисьор, който показа отношенията между една жена и един мъж като загадка. Главните действащи лица са интелектуалци и са двама: той - англичанин, а тя - живееща в Италия французойка. От една страна, и двамата са изкушени от оригиналите и техните копия в изкуството. От друга обаче, те не престават да се занимават със себе си, преминавайки през различни състояния, в които не липсва и наследство от тежки минали взаимоотношения. Някои нарекоха редуването на истина и лъжа във филма "гениална игра" между реална и фалшива двойка и ревностно защитиха избора на Киаростами да снима извън Иран, при това с професионални актьори.


Други, макар и оценявайки като очарователна атмосферата на Тоскана, решиха, че тя е "чужда" на "типичното" светоусещане на режисьора, известен със специалното си отношение към природата. По време на пресконференцията си Бинош каза, че в начало била само бегло запозната с идеята на Киаростами, но въпреки всичко се е съгласила да се снима във филма. "Няколко пъти посетих Иран, за да разговарям с него, за да усетя атмосферата в тази страна и най-вече за да наблюдавам жените й. Макар че си давах ясна сметка, че тези мои наблюдения нямат пряко отношение към филма."




От своя страна режисьорът сподели, че сценарият е писан специално за Бинош: "Всичко тръгна от спомена за конкретни нейни състояния, които носех в съзнанието си" - каза прочутият иранец в Кан. Конкретните спорове около филма бяха приглушени от публичната изява на Киаростами, който се обяви за незабавното освобождаване от затвора на бившия си асистент и в момента водещ режисьор на иранското кино Джафар Панахи, когото фестивалът покани за член на международното жури, но иранските власти не пуснаха да пътува за Кан.


Позицията на Киаростами бе чакана с нетърпение, особено след емоционалното писмо на Панахи до фестивала. "Затварянето на режисьор от неговия ранг показва, че в Иран са нарушени някои нормални граници на поведение не само в киното, но при спазването на правата на човека", заяви той.


Наситената с емоции и социален патос пресконференция на филма и най-вече новината за решението на Панахи да се подложи на гладна стачка разчувстваха Бинош, която не успя да сдържи сълзите си.


По-ведро протекоха събитията около вълнуващата социална драма на Алехандро Гонсалес Иняриту Biutiful, когото светът помни от величествения му "Вавилон". Великолепният Хавиер Бардем, за когото Иняриту е чисто и просто "най-великият режисьор на всички времена", бе единодушно харесан заради тоталната си отдаденост на образа на обречен на смърт мъж на средна възраст. "С режисьор като Иняриту актьорът се чувства защитен и така по-леко навлиза в тънките детайли на образа си. През цялото време, докато снимахме, знаех, че зад камерата стои човек, който е наясно през какво, защо и как трябва да мине героят ми", сподели харизматичната звезда, позната в Кан и от киното на братята Коен.


Иняриту обясни, че този път съзнателно е "затворил" тежката драма на "едно-единствено място", тъй като след "Вавилон" е имал нужда от "почивка и концентрация". "Във всички случаи обаче смесването на националности и хора от различни култури е постоянна величина в творчеството ми", декларира той в отговор на въпрос защо все пак е показал Барселона населена главно с емигранти от Китай и Черна Африка.


Доста по-скромният в артистичните си претенции "Хора и богове" на французина Ксавие Бовоа бе посрещнат удивително радушно от международната преса, която нарече историята за убийството на християнски свещеници през 1996 в Алжир "урок по етика и толерантност". Въпреки забелязаните нотки на дидактичност и изразеното мнение, че Бовоа "снима дърветата по-сполучливо от хората", публиката остана очарована от добротата и красотата в поведението на религиозните мъже. Апелът за мирна съпротива срещу насилието бе възприет като възможен и желан избор.


"Хората са като цветя, съберат ли се заедно, могат да се превърнат в прекрасен букет! Работата ми с актьорите в този филм беше подчинена на желанието ми да направя особено красив букет. Ако дори само 5% от реалните хора бяха като моите герои, нещата в света биха вървели доста по-добре", каза Бовоа.


Филмът на украинеца Сергей Лозница, в който шофьор на камион пътува из затънтена руска провинция и среща само насилие и омраза, поради което сам приключва земния си път като чудовищен убиец, бе наречен социален филм на ужасите, докато стилно заснетите, но безцелни убийства в Outrage на японеца Такеши Китано бяха почти масово отхвърлени от публика и критика.


За съжаление вкараният в последната минута в официалния конкурс Route Irish на Кенет Лоуч, в който един бивш британски военен в Ирак разследва загадъчното убийство на най-добрия си приятел, се оказа доста под нивото на прочутия режисьор.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на атипова
    атипова
    Рейтинг: 676 Неутрално

    Прекрасна е Жулиет Бинош. Прекрасна актриса и страхотен човек.

  2. 2 Профил на nuts
    nuts
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Откак се помня съм влюбен в тази жена, изящна актриса от ранга на Мерил Стийп и Сюзън Сърандън, а нежният френски щтрих в усмивката и погледа й я прави просто уникална...!

  3. 3 Профил на Seeder
    Seeder
    Рейтинг: Неутрално

    спах с нея. Само да знаете.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK